tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 KTM 990 Supermoto T ABS - turystyka przez duże S
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 950
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG

KTM 990 Supermoto T ABS - turystyka przez duże S

Autor: Łukasz „Boczo” Tomanek 2011.02.09, 10:49 17 Drukuj

Austriacy mają swoje wzorce produkowania motocykli, ale będąc narodem germańskim odzywa się w nich czasami duch bycia przyjaznym klientowi, czego najlepszym przykładem jest dodanie systemu ABS.

Rynek motocykli turystycznych został zrodzony z ludzkich potrzeb, a te mają to do siebie, że systematycznie rozwijają się. To spowodowało, że motocykl turystyczny nie jest już tylko kojarzony z kanciastym Goldwingiem. Można powiedzieć, że teraz do słowa „turystyka” w motocyklu doklejane jest inne, dokładniej charakteryzujące jego charakter. Dzięki tej skomplikowanej ewolucji w 2009 roku powstał KTM 990 Supermoto T, trudny do sklasyfikowania obiekt jeżdżący w trasę. Z różnych powodów motocykl ten nie osiągnął spektakularnej popularności. Głównym z nich jest mit, że turystykę motocyklową można praktykować wyłącznie na GSie. Cała ta sytuacja jest trochę dziwna, bowiem SMT zaoferował światu świetnego globtrotera z charakterystyczną, KTM-owską maniakalnością. Wersja na rok 2011 przeszła kilka modyfikacji i dozbroiła się w system ABS.

Sportowy feeling

W stosunku do poprzedniej wersji, SM T nie zmienił się, jeżeli chodzi o komfort i ergonomię. Jeździłem w zeszłym roku starszą wersją i już po zetknięciu się tyłka z kanapą momentalnie było wiadomo, że owszem, jest to turystyk do zjadania kilometrów, ale z ogromnym naciskiem na sport. Ten motocykl cały czas zdawał się mówić: „OK., zawiozę Cię do Włoch, ale jakbyś tak przypadkiem chciał powygłupiać się na torze Imola, to wiesz, ja jestem do dyspozycji jakby coś”. Wystarczy spojrzeć na siedzisko. Jest zdecydowanie węższe, niż w BMW, a nawet w Multistradzie, co w tym przypadku nie oznacza jazdy z uczuciem znanym jedynie osobom chodzącym w stringach. Producent twierdzi, że siedzenie daje „krystaliczny feedback” cokolwiek miałoby to oznaczać. Pozycja kierowcy od początku była niemal perfekcyjna. Wyluzowana, ale aktywna, nawet nieco dumna, więc wszelka ingerencja w ten temat była zbędna. Do rodziny super przydatnych patentów w tym roku dołączy gniazdko 12V na kokpicie, co jest ukłonem w stronę klientów, którzy do tej pory musieli je instalować sami. Przez niemal trzy lata obecności na rynku, wszyscy chyba zdążyli się przyzwyczaić do wizerunku, jaki KTM aplikuje swoim motocyklom, w tym także SM T. Entuzjaści marki z pewnością nie mieli z tym problemów, bo SM T jest perfekcyjnym przykładem na austriacki techno-dizajn. Kochaj albo rzuć.

Szybki, Mocny, Turystyczny

Ktoś kiedyś powiedział, że prędzej Harley-Davidson zacznie startować w MotoGP, niż KTM wyprodukuje nieekscytujący silnik (ta teza jednak wisi na sznurku, skoro Ducati zaczęło robić cruisery…). W Supermoto T jest wszystko po staremu, bo dwucylindrowy widlak wcześniej był w Super Duku i Supermoto R. Domeną tych silników była niezbyt przyjazna w cywilnym użytkowaniu praca na niskich obrotach, skutkująca upierdliwym szarpaniem, jeśli motocykl był traktowany łagodnie. W SM T poprawiono ten problem czyniąc z niego motocykl o wiele łatwiejszy. W modelu na 2011 roku inżynierowie podłubali w głowicach, co ma zapewnić gładszą reakcję na dodanie gazu. Nadzieje, że Supermoto T zmieni się teraz w grzeczniutkiego turystyka dla rencistów należy odłożyć jednak na bok. To nadal wielki, dziki, KTMowski silnik V2 z potężnym momentem obrotowym i nadzwyczaj wielką ochotą na wysokie obroty. W Supermoto T płynie krew Super Duka, a to tak, jakby ktoś był wnukiem Mickeyego Rourkea.

Siostro, skalpel

Na świecie jest niewiele osób, które choć na chwilę nie zachwyciły się podwoziem KTM Supermoto T. To, co zawieszenie dostarczone przez WP potrafi zrobić z dziurami, muldami, czy górskimi serpentynami zachwyca i inspiruje. W przypadku motocykla, którego w dużym przybliżeniu rywalem jest duży GS, ktoś prędzej czy później poruszy kwestię offroadu. Materiały prasowe KTMa ukazują motocykl jeżdżący po równej, szutrowej drodze i jest to raczej rozsądny szczyt terenowych właściwości tego motocykla. Nieco większy skok zawieszenia (na ten rok zestrojonego trochę bardziej pod komfort) niż w typowo drogowych maszynach nie czyni z czegoś automatycznie terenówki. Od początku produkcji SM T był wyposażany w opony o mocno sportowych właściwościach, ale badania rynku przeprowadzone przez dział R&D ujawniły, że użytkownicy najczęściej jeżdżą SM T po krętych drogach publicznych, więc teraz sprzęt jest ubierany w Continentale Sport Attack.

Największym novum aktualnej wersji SM T jest system ABS. Ta wiadomość jest dobra z dwóch powodów. Pierwszym z nich jest fakt, że dodanie ABSu do motocykla, o ile nie jest to stunt pies, nigdy go jeszcze nie pogorszyło. Po drugie, ten zastosowany w KTM zwiększył jego masę tylko o jeden kilogram. KTM zainstalował „mądry” ABS, który za pomocą czujników przetwarzających dane 48 razy podczas jednego obrotu koła wykrywa wszelkie oznaki zablokowania go. Oczywiście cały system można wyłączyć za pomocą przycisku na kierownicy. Zbędnym będzie chyba wspominać, że ABS współpracuje z hamulcami Brembo, które są wręcz słodko dozowalne i skuteczne.

Po swojemu

Moim zdaniem KTM ma gdzieś, czy będzie lepszy od GSa, Multistrady czy Triumpha Tigera. To sprzęt, który wszystko robi po swojemu, a to, że robi to świetnie, to tylko efekt uboczny. Miniaturowe, stylowe kuferki nie pozwalają mi wyobrazić sobie tego motocykla obładowanego jak wielbłąd, choć dla poprawności politycznej powiedzmy jak wół. Podróż na SM T to jak podróż z kimś niezwykle energicznym, intensywnym, trochę niesfornym, np. diabłem tasmańskim. Sprzęt cały czas pamięta, że ma „supermoto” w nazwie. Austriacy mają swoje wzorce produkowania motocykli, ale będąc narodem germańskim odzywa się w nich czasami duch bycia przyjaznym klientowi, czego najlepszym przykładem jest dodanie systemu ABS. Plotki głoszą, że w ciągu kilku najbliższych lat mają pojawić się wersje 1200cc Adventure i Super Duke. Być może i w temacie sportowej turystyki szykuje się rewolucja? Jak na razie nie miała ona jeszcze miejsca.

Dane techniczne

Silnik: V2, chłodzony cieczą, pojemność 999 cm3
Średnica i skok tłoka: 101 x 62,4 mm
Rozrząd: DOHC
Sprzęgło: mokre, wielotarczowe
Zasilanie: sekwencyjny wtrysk paliwa
Moc: 116 KM przy 9000 obr/min
Moment obrotowy: 97 Nm przy 7000 obr/min
Skrzynia biegów: 6 biegowa
Przeniesienie napędu: łańcuch
Masa: 197 bez paliwa
Zawieszenie przód: USD o średnicy 48mm, pełna regulacja, skok 160 mm
Zawieszenie tył: monoshock, pełna regulacja, skok 180 mm
Hamulce przód: 2x305mm, czterotłoczkowe zaciski radialne Brembo
Hamulce tył: 1x240x, zacisk jednotłoczkowy Brembo
Zbiornik paliwa: 19 l
Wysokość siedzenia: 855mm
KTM Supermoto T ABS striptease
kokpit KTM Supermoto T ABS
KTM Supermoto T ABS kanapa
KTM Supermoto T ABS przedni hamulec
NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjęcia
KTM Supermoto T ABS jazda
KTM Supermoto T ABS countersteering
jezor KTM Supermoto T ABS
KTM Supermoto T ABS offroad
KTM Supermoto T ABS powerslide
KTM Supermoto T ABS tor
KTM Supermoto T ABS sypka droga
KTM Supermoto T ABS teren
lewy winkiel KTM Supermoto T ABS
miasto KTM Supermoto T ABS
nawrot KTM Supermoto T ABS
po schodach KTM Supermoto T ABS
przekopki KTM Supermoto T ABS
stoppie KTM Supermoto T ABS
szybki zakret KTM Supermoto T ABS
wheelie na schodach KTM Supermoto T ABS
winkiel KTM Supermoto T ABS
zakret pod slonce KTM Supermoto T ABS
KTM Supermoto T ABS bialy
KTM Supermoto T ABS czarny
KTM Supermoto T ABS pomaranczowy
Komentarze 3
Pokaż wszystkie komentarze
Autor: Bombel 09/02/2011 21:35

Tam powinno być "feedback"

Odpowiedz
Autor: GS 09/02/2011 19:51

Sam nie masz jaj.

Odpowiedz
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG
Zobacz również

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    motul belka motocykle 950
    NAS Analytics TAG
    na górę