Junak M10 odkryty w stodole pod sianem. Ten egzemplarz ma 62 lata i nie przejecha³ nawet tysi±ca kilometrów!
Ma 62 lata i nie przejechał nawet tysiąca kilometrów. Pomimo sędziwego wieku, ten Junak M10 jest jak nowy. Jak to możliwe, że uchował się z przebiegiem zaledwie 819 kilometrów?
Wyprodukowany w 1961 roku Junak M10 został wyciągnięty z przysłowiowej stodoły, gdzie zalegał przez wiele dziesięcioleci przykryty sianem. Pierwszy właściciel motocykla niewiele go używał, po pewnym czasie schował do stodoły, zarzucił sianem i chyba o nim zapomniał, bo pojazd został na nowy odgrzebany dopiero kilka la temu. Po zakupie przez obecnego właściciela Junak M10 został rozebrany, wyczyszczony i ponownie złożony.
Co ważne, restauracja odbyła się bez ingerencji w oryginalny stan zachowania. Inaczej mówiąc, mamy do czynienia z rzeczywiście doskonale zachowanym i niekombinowanym Junakiem M10. Nawet mocowanie kanapy pozostawiono jedynie na pojedynczej śrubie tak jak w momencie znalezienia eksponatu.
Obecnie egzemplarz odnaleziony w jednej z wsi województwa opolskiego, został wystawiony na aukcji ardorauctions.pl. Aktualna cena wynosi 46 tys. zł, natomiast do końca aukcji pozostał tylko jeden dzień. Licytacja kończy się w najbliższą środę (04.10).
Pierwszy projekt Junaka zatwierdzony do produkcji seryjnej powstał w 1954 roku, a premierowe sztuki opuściły taśmy produkcyjne dwa lata później. Polska produkcja zakończyła się w 1964 roku, po złożeniu 91 400 motocykli. Junaki były produkowane jeszcze poza granicami, jednak nie sprowadzano ich do Polski. Modele M07 i M10 ze Szczecińskiej Fabryki Motocykli mogły szczycić się zaawansowanymi rozwiązaniami technicznymi, podpatrywanymi od renomowanych w owym czasie producentów jednośladów. Mimo socjalistycznej jakości wykonania, motocykle te były przez wielu uważane za godnych konkurentów zachodnich produktów. Przez późniejsze problemy z dostępnością porządnych motocykli w ogóle, Junaki niejako przy okazji stały się jednymi z ikon polskiego motocyklizmu.
Trzeba przyznać, że również współcześnie stare Junaki robią duże wrażenie na drodze. Pod względem stylistycznym projekt był tak udany, że z powodzeniem może konkurować ze współczesnymi konstrukcjami retro. Łatwo sobie wyobrazić jakie pożądanie musiał budzić w latach 50. Model M10 o wprowadzono do produkcji pod koniec 1959, natomiast pierwsze 20 000 sztuk M10 wyprodukowane w latach 1960-1961 posiadały jeszcze niektóre cechy z poprzedniego modelu. Junaki wykorzystywane były między innymi przez milicję, głównie ze względu na osiągi. Do tego właśnie motocykla należy ówczesny rekord prędkości - 150 km/h.
Jeśli masz wolne środki i chcesz zostać szczęśliwym nabywcą Junaka M10 z 1961 roku, pod tym adresem znajdziesz aukcję.
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze