REJESTRACJA | LOGOWANIE

Husqvarna cross i enduro 2014 - nasz test!

Michał Mikulski 

18/10/2013, 09:15 3
DRUKUJ

Przejęcie Husqvarny przez KTMa było nie tylko niespodziewane, ale także kontrowersyjne. Mimo niespecjalnie dobrych wyników sprzedażowych w Europie, ostatnie modele Husqvarny były wyjątkowo udane i wydawało się, że Huska zarządzana przez BMW powoli wychodzi na prostą. Zresztą o tym jak dobre były to motocykle mogliście przeczytać przy okazji naszych testów, czy to modelu TC250 czy zachwalanego w naszej redakcji eduraka TE310.

Po drugiej stronie barykady stał Husaberg, firma założona i rozwinięta przez inżynierów dawnej Husqvarny, którzy pod koniec lat ‘80 nie pogodzili się z przejęciem Huski przez Włochów. Husaberg był inny pod każdym względem od Husqvarny z ostatnich lat, także w kwestii pozycjonowania na rynku. Jeszcze niedawno w enduro nie było marki bardziej “premium”  niż Husaberg. Co ważne, Szwedzi radzili sobie ekstremalnie dobrze w Europie. Jeśli chodzi o klasę enduro, Husaberg posiadał drugie miejsce w kategorii sprzedaży zaraz za KTMem (niemal 10 000 motocykli). 

I tutaj pojawia się KTM - przecież Husabergi po odejściu od idei cylindra pochylonego pod kątem 70 stopni, były niczym innym jak bogato wyposażonymi modelami EXC. Dzisiaj Husaberg przestaje istnieć, a na rynku pozostanie tylko odrodzona Husqvarna. Co do tego doprowadziło? I ostatecznie - czy nowe motocykle są rzeczywiście “nowe”? Spieszę z odpowiedziami.

W przemyśle zbrojeniowym - Husqvarna

Ten artykuł będzie nieco inny, ponieważ temat samych motocykli zejdzie na krótką chwilę na drugi plan. Historia Husqvarny i Husaberga jest na tyle ciekawa, że nie wybaczyłbym sobie gdybym jej nie opowiedział. Husqvarna istnieje w branży motocyklowej od 1903 roku, ale jak to często bywa w przypadku przedsiębiorstw z tradycjami, zwłaszcza szwedzkich przedsiębiorstw, jej korzenie znajdują się daleko od tego z czym mamy do czynienia dzisiaj. Husqvarna jeszcze pod koniec XIX wieku była liderem na rynku zbrojeniowym, a jej logo to H wpisane w przekrój pistoletu. W przemyśle zbrojeniowym Husqvarna zaczynała pod koniec XVII wieku produkując muszkiety!

W 1903 roku powstały pierwsze motocykle z logo Husqvarny, początkowo korzystające z licencjonowanych silników. Dobrze na szybki rozwój tej odnogi firmy wpłynęło podpisanie kontraktu ze szwedzką armią na dostarczenie motocykli. W okolicach 1920 roku Huska zaczęła budować własne silniki i zaangażowała się w sport motocyklowy. Husqvarna przed wojną dominowała we wszelkiego rodzaju zawodach - regularnie stawiając swoich zawodników na podium Isle of Man.

Złoty okres dla Husky to lata ‘60 i ‘70. Dość powiedzieć, że w tym czasie zawodnicy na szwedzkich motocyklach zgarnęli 14 tytułów Mistrza Świata w Motocrossie, 24 tytuły w enduro i 11 zwycięstw w Baja 1000. Robi wrażenie, prawda? Przyczyną takiego stanu rzeczy był fakt, że Husky jako jedna z pierwszych marek na świecie - jeśli nie pierwsza - produkowała motocykle skonstruowane specjalnie do offroadu. Inne marki w tym czasie przerabiały swoje motocykle szosowe…

Broniąc szwedzkiego honoru - Husaberg

W tzw. międzyczasie zamknięto fabryki produkujące dla przemysłu zbrojeniowego, a powstała do dziś istniejąca i świetnie rozpoznawalna Husqvarna od kosiarek i pilarek, która w drugiej połowie lat ‘70 została przejęta przez grupę Electrolux (wraz z Husqvarna Motorcycles). W 1987 roku Husqvarna Motorcycles została odsprzedana Cagivie i była we włoskich rękach, z różnym powodzeniem, do 2007 roku. Wielu inżynierów nie chciało przyjąć do wiadomości, że Husqvarna nie pozostanie szwedzka. Jednym z nich był Thomas Gustavsson. Podczas startu do wyścigu na motocyklu własnej produkcji, Gustavsson został poproszony o podanie nazwy pojazdu. Wpisał Husaberg, a w 1988 roku założył firmę o tej samej nazwie.

Husaberg na początku lat ‘90 posiadał niesamowicie wiele sukcesów. Bezprecedensowa technologia, w tym wprowadzenie czterosuwów w świat enduro, sprawiły, że Husaberg po zaledwie kilku latach istnienia na rynku mógł pochwalić się tytułami Mistrza Świata. Z racji tego, że fundusze firmy były ograniczone, stawiali oni na młodych, rokujących zawodników. Jednym z nich był chociażby Joel Smets, który z Husabergiem zdobył dwa tytuły Mistrza Świata w Motocrossie. Problemy finansowe sprawiły, że w 1995 roku Husaberga przejął KTM.

W tamtym okresie Husqvarna radziła sobie, zwłaszcza w kwestii sportu, dobrze. Huska z Włochami zdobywała kolejne tytuły, w tym Mistrzostw Świata w Motocrossie z Alessio Chiodim pod koniec lat ‘90. W przypadku enduro nie było wcale gorzej, do 2003 roku Husqvarna zdobywała co najmniej jeden tytuł w roku. Cała grupa MV Agusty nie radziła sobie zbyt dobrze w tamtym czasie, zamykając pod koniec lat ‘90 Cagivę. W 2007 roku Huskę odsprzedano BMW które było spragnione sukcesów w offroadzie, a resztę tej historii znacie.

Wielkie zjednoczenie - KTM

Jest rok 2013, Husaberg obchodzi w tym roku swoje 25-ciolecie, a Husqvarna swoje 110-ciolecie. Dwie szwedzkie marki trafiają w ręce austriackiego giganta i zostają zjednoczone. Husaberg powstał tylko dla tego, że Huska wyjechała ze Szwecji. Huska wracająca do Szwecji to możliwość powrotu do macierzy ludzi z Husaberga i połączenia obu marek. W tym momencie w głowach zapala się Wam zapewne lampka sygnalizująca drobny error - przecież Husqvarna do Szwecji nie wróciła i jest nadal w germańskojęzycznych rękach. Cóż, i tak i nie. Projektowanie i produkcja motocykli rzeczywiście zostaje w Mattighofen, ale skład inżynierski jest wyjątkowo ciekawy i mocno szwedzki.

Thomas Gustavsson, ten sam, który założył Husaberga, dzisiaj dumnie maszerował z logiem Husqvarny na piersi.



ekipa husqvarnahusqvarna na 2014 gama motocykli
husky w szwecji ekipahusky w szwecji uddevalla
gama husek 2014husky w szwecji gama enduro
husky w szwecji endurohusky w szwecji fe450
husky w szwecji logohusky w szwecji gama motocykli
husky w szwecji zachod sloncahusky w szwecji za kratami
husqvarna na 2014 na torzehusqvarna na 2014 nowe motocykle
husqvarna na 2014 przy siatcehusqvarna na 2014 uddevalla
husqvarna na 2014 wphusqvarna na 2014 w detalach
nowe husqvarny na 2014 cala ekipanowe husqvarny na 2014 cala gama
nowe husqvarny na 2014 endurakinowe husqvarny na 2014 enduro
nowe husqvarny na 2014 gamanowe husqvarny na 2014 grupa motocykli
nowe husqvarny na 2014 huskynowe husqvarny na 2014 lampa
nowe husqvarny na 2014 manetkanowe husqvarny na 2014 od przodu
nowe husqvarny na 2014 pod sloncenowe husqvarny na 2014 przedni blotnik
nowe husqvarny na 2014 silniknowe husqvarny na 2014 wydech
nowe husqvarny na 2014 za siatkanowe husqvarny na 2014 za gorka
husky w szwecji szefhusqvarna na 2014 mechanik
husqvarna na 2014 inzynierhusqvarna na 2014 dyrektor zarzadzajacy
 nowe husqvarny na 2014 w grupie
TAGI 
KTM (1523)
Husqvarna (494)
Husaberg (65)
Szwecja (44)
Uddevalla (7)
18/10/2013 14:22 olxman
Husqvarna cross i enduro 2014 - nasz test!

bajki dla głupich , KTM pozbył się Berga teraz czas spławić Husky , szkoda :(

odpowiedz

DODAJ KOMENTARZ

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty.

Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

GIEŁDA - NAJNOWSZE OGŁOSZENIA

 -
KTM Duke 125 (2014) Kleszczów / śląskie
11999 zł
 -
KTM Beta Ark LC 70/50 (1999) Smoryń / lubelskie
1500 zł
 -
Husqvarna TE 450 (2007) Szubin / kujawsko-pomorskie
10900 zł
 -
KTM SX-F 250 (2010) Iława / warmińsko-mazurskie
12600 zł

POLECAMY

.

NAJNOWSZE

FOTONEWSY

FOTO BLOGI

WIDEO

KONTAKT Z REDAKCJĄ