Honda XL700A Transalp 2008 - kolejne wcielenie legendy

Autor: Micha Mikulski 2009.01.13, 09:17 17 Drukuj

Rzesze wielbicieli na caym wiecie i ponad dwudziestoletnia historia modelu. Czy Transalp jest ju motocyklowym dinozaurem? Okazuje si, e przeywa on wanie swoje lata wietnoci! Co urzeko tysice fanów dwucylindrowego turysty ze skrzydlatym logiem na zbiorniku?

Ustalmy co na samym pocztku. Enduro to nazwa odnoszca si do sportu, jakim s motocyklowe rajdy enduro, a take do motocykli, jakimi si w tych rajdach jedzi. Bdnym jest stwierdzeniem jednak, e wszystko co ma due, szprychowane koa i opony z mocniejszym bienikiem to enduro. W wikszoci przypadków chodzi o Dual Sporty, czyli motocykle pokroju Yamahy DT. Jak atwo si domyli, nowy Transalp nie jest sprztem endurowym w stylu KTMa EXC. Czy jednak mona wrzuci go z czystym sumieniem do jednego worka razem z turystycznym enduro, jakim jest chociaby BMW GS?

Zaprezentowany w 1987 roku Transalp, wtedy jeszcze z silnikiem o pojemnoci 600 ccm, mia by alternatyw dla imponujcej, ale drogiej Hondy Africa Twin, która w tamtych latach byszczaa na trasach rajdu Pary-Dakar. Transalp mia by pojazdem spokojniejszym, o szerszym spektrum zastosowania, mimo i jego prototyp by przygotowany stricte pod offroad. Na przestrzeni lat XL ewoluowa i zyskiwa coraz to wiksz liczb fanów - w roku 2000 jego pojemno wzrosa do 650 ccm, za w 2007 zaprezentowano cakiem nowe wcielenie, które teraz mamy przyjemno dla was testowa.

Pierwsze wraenie

Nowa stylizacja Transalpa wpada w oko. Klasyczny, okrgy przedni reflektor, niedua szyba i masywne boczne osony. Do tego nieza, zotawa kolorystyka, czarny zbiornik paliwa i szprychowe koa - nowe technologie harmonijnie cz si tutaj z tradycj. Za sterami bije prostot, jednak niekoniecznie musi to by minus. Analogowy obrotomierz i cyfrowy prdkociomierz nie oszoamiaj wygldem, ale speniaj swoj funkcj bdc dobrze widocznymi nawet podczas gorszych warunków pogodowych. Kierownica jest szeroka i dobrze ley w doniach, cho manetki s nieco twarde. Lekko offroadowego smaczku dodaj handbary i osona pod silnikiem. Na motocyklu siedzi si wysoko, jednak nie na tyle, by niscy kierowcy musieli si martwi.

Napd i zawieszenie

W XL700 pracuje jednostka napdowa prawie identyczna do tej, któr moemy znale w modelu NT700VA Deauville. Chodzone ciecz 680 ccm pojemnoci, dwa cylindry w ukadzie V, wtrysk paliwa, cztery zawory na cylinder i piciostopniowa skrzynia biegów. W przypadku Transalpa moc przekazywana jest na koo za pomoc tradycyjnego acucha, co ma podkrela jego bardziej sportowe aspiracje. Sama moc jest zreszt mniejsza, ni w przypadku NT700. 60 KM rozwijane jest przy 7700 obr/min, ale maksymalny moment obrotowy wynoszcy okoo 60 Nm dostpny ju przy 5500 obr/min. To pozornie tylko cyferki, które jednak przekadaj si na diametralne rónie we wraeniach z jazdy.

Pracujcy z przodu widelec ma skok 177mm i niestety nie jest on regulowany. Nie jest to take Up Side Down, lecz najzwyklejszy w wiecie widelec teleskopowy. Prostota ponad wszystko czy obnianie kosztów? Z tyu pracuje wahacz z pojedynczym centralnie umieszczonym amortyzatorem. Ten ostatni posiada regulacj kompresji, która przyda si, gdy sprzt obadujemy bagaami. Tylny amortyzator przymocowany jest do wahacza za pomoc hondowskiego systemu dwigienek o nazwie Pro-Link.

Czas na przejadk

Silnik na wolnych obrotach pracuje bardzo cicho i nie generuje duych wibracji. Odpalamy go oczywicie za pomoc elektrycznego startera. Czas rusza. Motocykl wawo przyspiesza, dynamicznie wkrcajc si na obroty. Kolejne biegi wchodz pynnie, jedynka z charakterystycznym dla Hondy klikniciem. Dziki wyprostowanej pozycji idealnie wida wszystko dookoa, a szeroka kierownica sprzyja szybkim manewrom wymijania przeszkód, czekajcych nas na polskich drogach. Zawieszenie take zdaje si by jakby zestrojone pod nasze narodowe szosy. Pewnie wybiera ono kad nierówno i nie straszne mu koleiny, cakiem przypadkowo wycite dziury w asfalcie czy coraz to wiksze progi zwalniajce. Elastyczno jest bez wtpienia ponadprzecitna, jednak trzeba uwaa, by nie zosta na za wysokim biegu, gdy Transalp lubi wtedy szarpn acuchem na niskich obrotach. Zreszt, by pojedzi agresywniej, naley pomiesza w przekadni, co przy tej mocy nie jest niczym zaskakujcym.

W trasie Transalp pokazuje wszystkie swoje wady i zalety. Krta górska cieka - to tam turystyk Hondy czuje si najlepiej. Odpowiednio wysoko umieszczony rodek cikoci sprzyja przekadaniu motocykla z winka w winkiel, za dynamiczny silnik podsyca ch do takiej jazdy. Dobrze zestrojone zawieszenie i uniwersalne opony dopeniaj tego pozytywnego i wszechstronnego obrazu. Na pochwa zasuguj hamulce, wyposaone w system ABS. Szkoda, e sprzt nurkuje przy ostrzejszym daniu po heblach. Niestety, sytuacja jest duo mniej ciekawa, jeli chodzi o autostrad. Saba ochrona przed wiatrem na dusz met doskwiera, za przy wyszych wskazaniach prdkociomierza motocykl wyranie wykuje.

Zmierzajc ku wnioskom

Przyjemny, dynamiczny silnik w poczeniu z idealnym na polskie drogi zawieszeniem daje wietne rezultaty. Zwaszcza, jeli do tego dorzucimy dobr jako wykoczenia. Zabrako szerokiej regulacji przedniego zawieszenia, by mona byo troch poszale. Ponarzekaj take pasaerowie, gdy zwajca si ku tyowi kanapa po duej przejadce moe zaj za skór. Nie jest to sprzt do szybkiego latania po autostradach, gdy jego zalety mona zauway dopiero na gorszej jakoci bocznych drogach.

Zapytacie o offroad? Transalp ju dawno przesta by maszyn aspirujc do jazdy w jakimkolwiek terenie i niech nie zmyl was bajeranckie handbary. Oczywicie, polna droga

nie bdzie dla niego przeszkod, jednak tylko pod warunkiem, e bdzie to droga dojazdowa do górskiego hotelu. Transalp nie nadaje si jednak do przemierzania afrykaskich pusty i, co moe si podoba, w przeciwiestwie do konkurencji, nie pokazuje, e jest inaczej.

A teraz najlepsze - cena. XL700 w podstawowej wersji kosztuje 25.900 z, za za ABS dopacimy równo 2.000 z. Nawet jeli ten motocykl miaby nigdy nie wyjecha poza miejsk dungl, to oferta zdaje si by kuszca. W Transalpie mona wyróni jeszcze jeden wany aspekt, moliwe, e dominujcy - jest to jego charakter. Fani serii tu na pewno nie zaprzecz, ta maszyna ma to „co".

Foto: D. Borowicz

Dane techniczne:

Silnik
Typ silnika Chodzony ciecz, w ukadzie V2, cztery zawory na cylinder
Pojemno skokowa 680.2cm³
rednica x skok toka 81 × 66 mm
Stopie sprania 10:01
Zasilanie PGM-FI elektroniczny wtrysk paliwa
Moc maksymalna 44.1kW (60KM) / 7,750min-1 (95/1/EC)
Maksymalny moment obr. 60Nm / 5,500min-1 (95/1/EC)
Zapon Tranzystorowy, sterowany elektronicznie
Rozruch Elektryczny
Przeniesienie napdu
Skrzynia biegów 5-stopniowa
Napd kocowy acuch o-ring
Wymiary i wagi
Dugo x Szeroko x Wysoko 2,250 x 905 x 1,305mm
Rozstaw osi 1,515 mm
Wysoko sioda 841 mm
Przewit 177 mm
Pojemno zbiornika paliwa 17.5 litra (w tym 3l rezerwy)
Masa wasna (sucha) 218kg
Podwozie
Koo przednie Aluminiowa obrcz, szprychowane
Koo tylne Aluminiowa obrcz, szprychowane
Opona przód 100/90 R19M/C (57H)
Opona ty 130/80 R17M/C (65H)
Zawieszenie przód 41 mm widelec teleskopowy, skok 177 mm
Zawieszenie ty Ukad Pro-Link z regulowan jednostk resorujco tumic, skok 173 mm
Hamulce przód Dwie tarcze 256 mm, dwutoczkowe zaciski, ukady CBS i ABS
Hamulce ty Tarcza 240 mm, jednotoczkowy zacisk, ukad ABS
Importer: Honda Poland sp. z o. o.
Oficjalny importer motocykli marki Honda w Polsce
ul. Puawska 381
02-801 Warszawa
tel. 022 545 75 00
Cena: 25900 pln
transalp hamulce tylne
Zdjcia

2008 honda transalp
xl700 transalp 2008
honda transalp 2008
2008 xl 700 transalp
honda xl 700 va transalp 2008
honda trans alp
honda transalp swiatlo tyl
manetki transalp xl 700
zegary xl 700 transalp
regulacja zawieszenie transalp
transalp zegary
transalp manetki
transalp topcase
lampa xl transalp
transalp tankujemy scigacz pl
xl 700 silnik
transalp hamulce przednie
Komentarze 10
Poka wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s prywatnymi opiniami uytkownikw portalu. cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialnoci za tre opinii. Jeeli ktrykolwiek z komentarzy amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunity. Uwagi przesyane przez ten formularz s moderowane. Komentarze po dodaniu s widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadajcym tematowi komentowanego artykuu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu cigacz.pl lub Regulaminu Forum cigacz.pl komentarz zostanie usunity.

Aktualnoci

reklama

sklep cigacz

    na gr