tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Honda CB750 - pierwszy superbike
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
Advertisement
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 950
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG

strony: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11

Honda CB750 - pierwszy superbike

 

Historia

Znacie tych typów z komentarzy do wszelkich newsów, wiadomości i artykułów w Internecie, którzy piszą „pierwszy"? Honda CB750 mogła by tak pisać, bo w każdej technicznej kwestii była pierwsza w historii. Powstała w 1969 roku, miała pierwszy seryjnie produkowany silnik czterocylindrowy, pierwszy hamulec tarczowy przedniego koła, pierwszą 5-stopniową skrzynię biegów i kontrastujący z tym pojedynczy górny wałek rozrządu i po 2 zawory na cylinder, kiedy inne motocykle miały już rozrząd DOHC i 4 zawory na cylinder. Pomieszanie konwencji? Być może. Jedno jest pewne - Honda CB750 to głaz milowy w konstruowaniu motocykli i wyznacznik do dalszej ich budowy.

Technika

Rewolucyjny silnik miał jedną poważną wadę. Pracował w zbyt idealny i liniowy sposób, co sprawiało, że jazda bywała wręcz nudna. Nic nie dygotało, pulsowało, trzeszczało, wszystko odbywało się z książkową przyzwoitością. Znany jest nawet słynny test szklanki, który stosowali dealerzy. Na kanapie stawiano szklankę z wodą lub innym płynem, odpalano silnik i zwiększało obroty. Ciecz w naczyniu zazwyczaj w nim pozostawała, choć plotka głosi, że jeżeli szklanka by spadła, lub uroniło się nieco wody, to dealer oferował kupującemu pokaźny rabat.

Dlaczego warto go mieć?

Honda CB750 była tym dla motocyklizmu, czym wynalezienie prezerwatywy dla studentów. I to w zasadzie powinno wystarczyć jako argumentacja „ZA" jeśli chodzi o kupno Hondy, ale plusów jest znacznie więcej. Po primo, silnik się nie psuł. Po prostu ktoś zapomniał powiedzieć konstruktorom, co to jest usterka. W Ameryce, gdzie jak świeże kajzerki rozeszła się pierwsza partia motocykli, nadal latają egzemplarze z nieprawdopodobnymi przebiegami. CB750 jak na swoje czasy rozwijała zawrotną prędkość maksymalną 198 km/h. Wynik ten został pobity (silnikiem 4 cylindrowym) dopiero cztery lata później przez Kawasaki Z1 (216 km/h). Dziennikarze motoryzacyjni eskalowali perfekcję Hondy CB750 do przesady, nazywając ją „szczytowym osiągnięciem" czy „wspaniałym, muskularnym motocyklem wyścigowym przeznaczonym do jazdy szosowej". Wady? Pierwsza wersja miała tablicę rejestracyjną na przednim błotniku, która w czasie wypadku z panów robiła panie. Im starszego egzemplarza szukamy, tym więcej zapłacimy, co chyba nikogo nie dziwi. Modele z końca lat 70 i początku 80 można nabyć za relatywnie małą kasę rzędu 600 - 900 euro. Za cenę pionierskiego egzemplarza z 69' i kilku kolejnych roczników z przebiegiem 5000 - 8000 km (bo i takie się zdarzają) można kupić nowiutkie BMW S1000RR. Warto dodać, że pierwsze egzemplarze z 1969 roku były oferowanie tylko w USA i jeśli ktoś zapragnie ascendenta całej rodziny CB750, powinien poszukać właśnie za oceanem. 

CB750 3
CB750 1
CB750 2
CB750 4
CB750 5
Advertisement
NAS Analytics TAG

Komentarze 1
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    na górę