REJESTRACJA | LOGOWANIE

Honda CB500F - Cebula 2.0

Lovtza 

05/03/2013, 13:25 14
DRUKUJ

Podobno z wiekiem wszyscy mamy tendencję do gloryfikowania tego, co było kiedyś. Wystarczy rzut oka na forum o dowolnej tematyce, aby z miejsca przekonać się, że produkcja porządnych samochodów zakończyła się w latach 90-tych, a kiełbasa smakowała ostatni raz jak kiełbasa w czasach, gdy Michael Jackson był jeszcze murzynem. Co zabawne, od tej ciekawie wyrażanej nostalgii nie jest w stanie uwolnić się również najnowsze dziecko koncernu Honda – model CB500F. Jest ku temu bardzo poważny powód. Poprzednik, znana i lubiana CB500 (zwana pieszczotliwie „cebulą”) produkowana w czasach, gdy pralka z supermarketu nie psuła na trzeci dzień po wygaśnięciu gwarancji, zaskarbiła sobie bezgraniczną sympatię trwałością i niezawodnością. Może nie była najbardziej medialna, raczej nie należało po niej oczekiwać, że rzuci na kolana otoczenie, ale nie było też obawy że zawiedzie i że narazi portfel użytkownika na finansowe tsunami. W przypadku popularnego motocykla to wysoko postawiona poprzeczna. Czy nowa CB500F sprosta tym napędzanym nostalgią wymaganiom? Sprawdzaliśmy to na europejskiej prezentacji tego motocykla, która pod koniec lutego miała miejsce w Katalonii.

Gen CB

Nowa CB500F i stara to dwa zupełnie różne motocykle, które nie mają nawet jednej wspólnej śrubki. Od starej Cebuli bije prostotą i minimalizmem. Odnieść też można wrażenie, że kwestiami wzornictwa zajęli się w ostatnim momencie pracownicy magazynu tuż przed wysyłką motocykli z Japonii. Nowa CB500F też ma być przystępna i w zakresie swoich obowiązków z pewnością nie ma olśniewania otoczenia, ale widać w niej wyraźnie rękę porządnego designera. Bardzo zgrabna bryła, lekkość i zwiewność stoją w opozycji do grubych i obłych kształtów przyciężkiej wizualnie starej Cebuli. To trochę jak porównanie polskiej i niemieckiej licealistki. Na papierze prezentują się podobnie, ale w realnym życiu ta pierwsza jest dla kolegów pokusą, ta druga okazuje się koniecznością. Tak, czy inaczej, obie maszyny, zarówno ta sprzed lat i ta dzisiejsza mają w sobie ten unikalny dla serii CB gen przystępności i funkcjonalności. Po zajęciu miejsca w siodle wiesz natychmiast, że dogadasz się z tym sprzętem.

500F może się podobać. Wiele elementów nawiązuje stylizacją do CB1000R (np. cały przód), nie szpecą z pewnością ażurowe felgi oraz zgrabna sekcja tylna. Na szczęście Hondzie udało się uniknąć zabiegów oszczędnościowych typu malowane matową farbą tłumiki, przez co całość wygląda jak motocykl większej klasy pojemnościowej. Niskobudżetowe patenty są do wypatrzenia, ale nie wpływają one na przyjemność z jazdy 500-tką. Podobnie jak w przypadku modelu CBR500R za kierownicą jest wygodnie i przestronnie. Pozycja jest tutaj nieco bardziej wyprostowana i idealna do jazdy po mieście. Widok w lusterkach, czytelność przyrządów pokładowych, rozmieszczenie dźwigni – za to wszystko należą się słowa uznania, zresztą ergonomia zawsze była mocną stroną Hondy. Podobnie jak u sportowej siostry plus należy się również za sensownie (nie za wysoko) zamocowane podnóżki pasażera oraz solidne uchwyty dla niego. Ewidentne minusy, podobnie jak w CBR500R to brak regulacji dźwigni hamulca i sprzęgła, fatalnie zaprojektowana boczna podstawka, którą z trudem udaje się wyłuskać spod lewego podnóżka oraz mały schowek pod siodłem. Nie ma jednak dramatu.

Pod kategorię A2

Silnik jest dokładnie taki sam jak w modelach CBR500R i CB500X. Już przy okazji prezentacji CBR500R zaznaczyliśmy, że to zupełnie nowa jednostka napędowa, przy której projektowaniu inżynierowie Hondy zabrali się za robotę nieco z nieco innej strony. Zamiast z określonej pojemności wyciskać założoną moc, postanowili stworzyć silnik dedykowany pod daną moc. Uznali, że dla wyprodukowania 35kW (47,6KM) optymalną pojemnością będzie układ dwucylindrowca o pojemności skokowej 471cc. Silnik, aby płynnie oddawał moc ma prawie kwadratowy stosunek średnicy i skoku tłoka (67 x 66,8 mm), zastosowano w nim także wiele rozwiązań (sterowanie zaworami, układ wałków w skrzyni biegów, rowkowane płaszcze tłoków) znanych z większych modeli CBR. Dołożono starań aby w silniku obniżyć tarcie i opory wewnętrzne. Nawet airbox skonstruowano tak, aby każdy cylinder był zasilany możliwie sprawnie, oraz aby docierała do niego jednakowa ilość powietrza. Wraz z wałkiem wyrównoważającym zapewnia to płynną i bezwibracyjną pracę. Silnik bardzo ładnie reaguje także na dodanie gazu. Od dwucylindrowej 500-tki w chwili obecnej raczej nie da się oczekiwać więcej.

Na co dzień

Ten motocykl został zbudowany do codziennej jazdy, zatem nie może dziwić że w przelotach na krótkich dystansach, w trakcie jazdy po mieście Honda odnajduje się najlepiej. Dynamika jest dokładnie taka, jakiej możecie oczekiwać po motocyklu o mocy 47KM (bardzo porównywalna z tym, co prezentowała sobą kiedyś Suzuki GS500). Ogromnym plusem jest płynne i liniowe oddawanie mocy, które docenią zarówno poczatkujący, oraz wysoka kultura pracy, którą docenią wszyscy. Przydaje się lekko pracujące sprzęgło i precyzyjnie pracująca skrzynia biegów. Nieco denerwuje opornie wskakująca jedynka.

Motocykl jest bardzo wygodny. Siodło umieszczono zostało nisko (785mm), maszyna jest w miarę wąska w tali, a kierownica naturalnie leży w dłoniach, dzięki czemu sterowanie pojazdem jest łatwe i intuicyjne. Poczucie komfortu pogłębia też praca zawieszenia. W przypadku budżetowych motocykli na ulicę zawias jest zawsze wypadkową kosztów i oczekiwań, ale w przypadku CB500F osiągnięty kompromis jest jak najbardziej zadowalający. 500F jest zwrotna, dobór twardości sprężyn wydaje się być optymalny, charakterystyka tłumień zapobiega nurkowaniu na hamowaniach i niestabilności podczas szybszej jazdy. Hamulce są bardzo dobre. Zapożyczony z NC700 układ bez problemu daje sobie radę z zatrzymaniem rozpędzonej 500-tki. ABS stosowany przez Hondę działa po prostu znakomicie, przyczyniając się do komfortu psychicznego kierowcy w czasie jazdy po mokrej nawierzchni. Siadając na ten pojazd czuć natychmiast, że Honda nie zajmuje się produkcją jednośladów od wczoraj.

CB500F lubi prędkość przelotową na poziomie 110-120 km/h (przydałaby się choćby mała szybka), rozpędzając się maksymalnie do 175km/h. Tych którzy nie lubią często stawać na stacjach benzynowych w kolejce hotdogożerów z pewnością zainteresuje fakt, że nawet dynamiczną jazdą ciężko jest zmusić 500-tkę do spalenia więcej niż 4 litry/100km. Operując oszczędnie gazem motocykl na 15,4 litrowym baku jest w stanie pokonać nawet 450km.

Cebula 2.0?

W mailach i komentarzach które trafiły na naszą skrzynkę znalazło się wiele ciekawych pytań odnośnie nowych CB. Przede wszystkim pytaliście czy ten motocykl ma sens tylko w warunkach funkcjonowania kategorii prawa jazdy A2. Cóż, nawet gdyby nie było Unii Europejskiej i jej przepisów, ten sprzęt miałby sens. Przede wszystkim dlatego, że to fajny motocykl - nawet, jeśli dysponuje mocą „tylko” 35kW. Weźcie pod uwagę, że model ten będzie oferowany na całym świecie, a w wielu regionach naszej planety (gdzie nota bene popyt na motocykle jest znacznie większy, niż w Europie) 500cc i tak duża moc, to już przedsionek segmentu premium…

Pytaliście też o odniesienie tej maszyny do serii NC700. O ile w NC czuć samochodowe DNA (głównie przez kręcący się leniwie silnik), o tyle seria CB to rasowe motocykle. Wysokoobrotowe silniki, typowa dla motocykli konfiguracja jednostki napędowej i podwozia sprawia, że sprzętem tym można nie tylko sprawnie i tanio się przemieszczać (do czego stworzona została seria NC), ale także nieco poszaleć.

Oczywiście nowa CB500F nie była w stanie uniknąć próśb o zestawienie ze starą CB500. Nowa CB ustępuje starej dynamiką, co jest naturalną konsekwencją wpasowania się w limit 35kW. Poza tym, pomijając takie drobiazgi jak pojemność schowka, jest lepsza w praktycznie każdym aspekcie. Jest także wyraźnie oszczędniejsza jeśli chodzi o zużycie paliwa. Nową CB jeździ się lżej, ma kulturalniejszy silnik zasilany precyzyjnie działającym układem wtryskowym, podwozie i hamulce, są także lepsze w najnowszym wcieleniu Cebuli. Pomimo całej nostalgii za starymi dobrymi czasami, gdy telefon komórkowy nie rozpadał się po roku użytkowania, każde porównanie wypada na korzyść nowej CB, nawet jeśli wytkniemy jej drobne mankamenty.

Nowiutka CB500F kosztuje w salonie 24 700 zł. To cena na poziomie starej CB500, którą oferowano w polskich salonach kilka lat temu za taką właśnie kwotę. Biorąc pod uwagę inflację na przestrzeni kilku lat, oraz fakt, że nowa CB jest pod wieloma względami lepsza od poprzedniczki, możemy chyba mówić o bardzo dobrej ofercie.

Plusy dodatnie:

  • wzornictwo, prezencja dużego motocykla
  • wysoka kultura pracy jednostki napędowej
  • skuteczne hamulce z bardzo dobrym ABSem
  • bardzo dobra ergonomia
  • niskie koszty eksploatacji

Plusy ujemne

  • oszczędnościowe patenty (brak regulacji dźwigni, niektóre plastiki wyglądają tanio)
  • nieprzemyślana konstrukcja bocznej podstawki

Dane techniczne:

Model Honda CB500F 2013
Silnik 
Typ Chłodzony cieczą, 2-cylindrowy, rzędowy, 8-zaworowy, DOHC
Pojemność skokowa 471 cm³
Średnica x skok tłoka 67 mm x 66,8 mm
Stopień sprężania 10,7 : 1
Moc alternatora 23,4 A / 2000 obr.
Moc maksymalna 47,6 KM (35 kW) przy 8500 obr./min.
Pojemność miski olejowej 3,2 l
Moment obrotowy 43 Nm przy 7000 obr./min.
Układ paliwowy 
Zbiornik paliwa 15,7 l (z rezerwą)
Zużycie paliwa wg WMTC** 3,52 l/100 km
Instalacja elektryczna 
Pojemność akumulatora 12V / 8,6Ah
Rozrusznik Elektryczny
Układ napędowy 
Skrzynia biegów 6-stopniowa
Sprzęgło Mokre, wielotarczowe
Przełożenie wstępne 2,029 (69/34)
Przełożenie biegu 1 3,285 (46/14)
Przełożenie biegu 2 2,105 (40/19)
Przełożenie biegu 3 1,600 (32/20)
Przełożenie biegu 4 1,300 (26/20)
Przełożenie biegu 5 1,150 (23/20)
Przełożenie biegu 6 1,043 (24/23)
Przełożenie końcowe 2,733 (41/15)
Napęd tylnego koła Łańcuch O-ring
Rama 
Typ Grzbietowa, 2-belkowa z rur stalowych
Podwozie 
Wymiary (dł. x szer. x wys.) 2075 mm x 740 mm x 1145 mm
Rozstaw osi 1410 mm
Kąt nachylenia główki ramy 25,5°
Wyprzedzenie 101,9 mm
Wysokość siedzenia 785 mm
Prześwit 140 mm
Masa własna pojazdu (z płynami i paliwem) 192 kg (P:94 kg, T:98 kg)
Masa "suchego" pojazdu 180 kg
Dopuszczalna masa całkowita 371 kg
Zawieszenie 
Przód 41 mm widelec teleskopowy
Tył Wahacz stalowy, Pro-Link, pojedynczy amortyzator, 9-stopniowa regulacja napięcia wstępnego
Hamulce 
Przód 320 mm pojedynczy tarczowy, 2-tłoczkowy zacisk, ABS
Tył 240 mm pojedynczy tarczowy, 1-tłoczkowy zacisk, ABS
Opony 
Przód 120/70ZR - 17M/C (58W)
Tył 160/60ZR - 17M/C (69W)
Cena 24700


Honda CB500F 2013 na drodzeHonda CB500F 2013 w gorach
Honda CB500F 2013Jazda Honda CB500F 2013
Katalonia Honda CB500F 2013Na zakretach Honda CB500F 2013
Test Honda CB500F 2013Zakrety Honda CB500F 2013
Mgla Honda CB500F 2013Tracking Honda CB500F 2013
Lovtza Honda CB500F 2013owiewki Honda CB500F 2013
Kolorystyka Honda CB500F 2013Biala Honda CB500F 2013
Lampa Honda CB500F 2013Plastiki Honda CB500F 2013
cb 500f bialacb 500f czarna
cb 500f czerwonacb 500f z gory
cb 500f przodcb 500f tyl
Hamulce Honda CB500F 2013Silnik Honda CB500F 2013
Honda CB500F 2013 lampaHonda CB500 F 2013
Honda CB500F 2013 silnikHonda CB500F 2013 statyka
Prawy profil Honda CB500F 2013Profil Honda CB500F 2013
Naped Honda CB500F 2013Honda CB500F 2013 przelaczniki
Ujecie Honda CB500F 2013Bak Honda CB500F 2013
Tlumik Honda CB500F 2013Wskazniki Honda CB500F 2013
Przelaczniki Honda CB500F 2013Siedzenie Honda CB500F 2013
na stopceotwarty zadupek
Glowica DOHC Honda CB500F 2013Jednostka napedowa Honda CB500F 2013
Kartery Honda CB500F 2013Pompa oleju Honda CB500F 2013
Pompa wody Honda CB500F 2013Przeniesienie napedu Honda CB500F 2013
przekroj silnika Honda CB500F 2013Pro Link Honda CB500F 2013
Rama Honda CB500F 2013Silnik 3D Honda CB500F 2013
Rozrzad Honda CB500F 2013za kierownica Honda CB500F 2013
Walek wywazajacy Honda CB500F 2013Wal korbowy Honda CB500F 2013
Tloki korbowody Honda CB500F 2013Uklad Pro Link Honda CB500F 2013
Rysunki Honda CB500F 2013Rodzina Honda CB500F 2013
 Rozmiary Honda CB500F 2013
TAGI 
Honda (2063)
CB500 (11)
Honda CB500 (14)
Honda CB500F (18)
CB500F (14)

DODAJ KOMENTARZ

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty.

Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

GIEŁDA - NAJNOWSZE OGŁOSZENIA

 -
Honda CR 85 R (2004) Trybsz / małopolskie
5200 zł
 -
Honda CB 600 F Hornet (1998) Olsztyn / warmińsko-mazurskie
7000 zł
 -
Honda CB 500 (1997) xxx / łódzkie
6100 zł
 -
Honda CBR600F (1998) Łódź / łódzkie
7500 zł
 -
Honda NT 650 V Deauville (2002) Poznań / wielkopolskie
6300 zł
 -
Honda CBR 600FA-B (2011) Marki / mazowieckie
17800 zł

POLECAMY

.

NAJNOWSZE

FOTONEWSY

FOTO BLOGI

WIDEO

KONTAKT Z REDAKCJĄ