REJESTRACJA | LOGOWANIE

Harley-Davidson Sportster Seventy Two - powrót do gałęzi

Simpson

13/06/2012, 12:33 9
DRUKUJ

Gdyby tytuł tego testu brzmiał: „(…) powrót do gałęzi…” musielibyśmy wam przedstawić niezgrabny rower z nadwagą wygenerowaną przez silnik spalinowy. Motocykl byłby na pewno ciekawy, jednak jego atrakcyjność użytkowa byłaby co najmniej dyskusyjna. Dlatego nowość od Harleya-Davidsona sięga do odnóża historii amerykańskiej legendy.

Cudowne lata 70. Dla kogo cudowne, dla tego cudowne. Hiszpania walczyła z dyktaturą, Polacy musieli słuchać Gierka, a radzieccy żołnierze przekonali się co oznaczy zadrzeć z mudżahedinami. W każdej kulturze były jednak jednostki, które politykę miały tam gdzie owsik domek. Te postacie zazwyczaj jeździły. Na czym? Na motocyklach typu „custom”. Nieważne czy był to Junak z tylnym kołem od Nysy, czy Dniepr z kierownicą wyspawaną z ogrodzenia sąsiada. Ważne, żeby sprzęt był niepowtarzalny. Istnieje również kraj, w którym ludzie problemy mają gdzieś z natury. Tam też pole do rozwoju beztroskiego stylu życia nie zostało ograniczone żadnymi barierami. Motocykle customowe przybierały różne formy. Najważniejsze jednak było to, żeby kierownica była wysoka, motocykl wąski, a na wielu elementach leżał chrom, dużo chromu! Mokry sen Polaków, był szarą rzeczywistością amerykanów. Dla jednych i drugich Harley-Davidson stworzył swój najnowszy model XL1200V Sportster Seventy Two. Jego nazwa nawiązuje do legendarnej Route 72 w Californi. Znajdujący się we wschodniej części Los Angeles odcinek drogi prowadzi wzdłuż bulwaru Whittier. Patrząc na nowość od H-D podejrzewamy, że tamta okolica musi być równie zakręcona, co Kraina Czarów, widziana przez różowe okulary, Sportster ma wszystko, czego potrzebowałby zmotoryzowany hipis. Motocykl toczy się na chromowanych, szprychowanych i wąskich felgach, a kierownica sprawia, że unosimy ręce w górę niczym na koncercie Kazika. Stylistycznymi wykończeniami są białe ranty opon oraz absurdalnie błyszczący lakier. Nazywa się on Hard Candy Big Red Flake. Efekt został uzyskany w specjalnym procesie. Na czarny podkład zostaje naniesione ziarno, o sześciokątnych drobinach, które są ponad siedem razy większe od elementów przeciętnego lakieru typu metallic. Następnie całość pokrywana jest cienką warstwą aluminium i lakierowana na czerwono. Później zostają naniesione grafiki i miliard warstw lakieru bezbarwnego. Oczopląs gotowy. Siadając na pojedynczej kanapie nie możemy pozbyć się zawieszającego wyrazu twarzy. Po uruchomieniu silnika celebracja lat 70’tych trwa dalej. Jednostka napędowa typu Evolution o pojemności dokładnie 1202ccm rytmicznie telepie całym motocyklem. Szkoda, że jej dźwięk zostaje stłumiony przez seryjny układ wydechowy. Wbiciu pierwszego biegu towarzyszy charakterystyczny dźwięk, który w komiksowy sposób moglibyśmy określić jako „KLANG@$&!!!” Po zwolnieniu sprzęgła wibracja ustaje i „Haras” gładko rusza przed siebie. Za zasilanie dwóch cylindrów odpowiada sekwencyjny wtrysk paliwa o nazwie ESPFI. Nie możemy mieć zastrzeżeń do jego pracy. Sporą frajdę sprawia „cruising” na najwyższym biegu przy bardzo niskich obrotach. Silnik wydaje leniwe dźwięki, buda delikatnie wibruje, a całość sprawnie ciągnie do przodu. Osiągi Seventy Two zaskakują w dość nietypowy sposób. Agresywny ruch gazem połączony z szybką zmianą biegu powoduje, że zostajemy transferowani z siedzenia na tylny błotnik. Profil kanapy i pozycja z rękami w górze sprawiają, że utrzymanie się na tym motocyklu nie jest sztuką łatwą. Możliwości do nabierania prędkości przez customowego Sportstera uznajemy za optymalne. Na równie pozytywną ocenę zasługuje układ hamulcowy. Pojedyncza tarcza z przodu obsługiwana przez dwutłoczkowy zacisk nie napawa optymizmem, jednak współpracując z jednotłoczkowym zaciskiem hamulcowym tylnej tarczy jest w stanie skutecznie wytracić pęd Harleya. Charakter prowadzenia „72” narzuca przednie koło o średnicy 21 cali. Pomimo tego, że felga ma szerokość tylnego paska stringów statystycznej amerykańskiej piękności to wytwarza ona wraz z oponą znaczącą siłę żyroskopową. Im większa prędkość tym bardziej będziemy odczuwać ten efekt. Przód motocykla podczas zmian kierunków będzie dawał pewien opór, jednak jest on łatwy do przełamania. Jako rekompensatę zjawisko to oferuje większą stabilność podczas jazdy na wprost. Sam proces złożenia w zakręt przebiega bez jakichkolwiek komplikacji. Limit sygnalizowany trącymi podnóżkami o asfalt osiągnie nawet mniej wprawiony kierowca. Fabrycznie zmodyfikowany Sportster fajnie sprawdza się w ruchu miejskim. Wąska sylwetka i niewielki rozstaw osi powodują, że motocykl sprawnie przebija się między samochodami. W ciasnym korku okaże się, że manetki znajdują się tak wysoko, że bez problemu przechodzą nad lusterkami aut osobowych. Jak się okazało testowany H-D sprawuje się wyśmienicie nie tylko podczas nocnych przejażdżek pustymi ulicami.

H-D modelem Sportster Seventy Two po raz kolejny przełamuje stereotypy. Spodziewając się motocykla, który poza ciekawym brzmieniem i wyglądem nie oferuje nic więcej przeżywamy duże zaskoczenie. „72” popisuje się nie tylko stylem ale również walorami czysto użytkowymi. Co z tego, że zbiornik paliwa mieści tyle płynu co przeciętna prezerwatywa. Ważne, że motocykl jeździ lepiej niż przyzwoicie. Jednocześnie bawiąc młodego klienta potrafi spełnić najbardziej odjechane fantazje osób marzących o Harley’u w latach 70’tych. Motocykl jest tak przesiąknięty amerykańskim kiczem, że nie da się na niego nie zwrócić uwagi. Mało tego, ciężko, żeby się komuś nie podobał. Importer proponuje ten model w dwóch dodatkowych wersjach kolorystycznych, czarny i niebieski. Według nas jedynym słusznym wyborem jest Hard Candy Big Red Flake. Uogólniając: „Sex, drugs i Rock’n Roll” lub jak ktoś woli po polsku: „Koko Dżambo i do przodu!”

Żmija na randce z Harleyem, czyli Seventy Two okiem kobiety

Kiedy Harley trafił w redakcyjne ręce padło proste pytanie: „Czy kobieta da radę nim jeździć”. Można by powiedzieć, że wszystkim da się jeździć. Pytanie tylko jak ta jazda będzie wyglądać. O samej specyfice tego motocykla i prowadzeniu pisać nie będę bo tą kwestię pozostawię osobie piszącej główny test. Do rzeczy jednak…. Harley wbrew pozorom wygląda na bardzo filigranowy motocykl. Pomimo, że gotowy do eksploatacji waży 253 kilogramy to za sprawą nisko rozłożonego środka ciężkości ta waga gdzieś znika. Dla drobnej osoby o wiele większym problemem może być dosięgnięcie rękoma do kierownicy jednak jak widać na załączonym zdjęciu mi ich nawet starczyło. Wydaje mi się, że w kwestii tego motocykla o wiele istotniejszą kwestią jest to, czy po drodze komuś z Harleyem aniżeli sam fakt jego wagi.



Harley Davidson Sporster Seventy TwoHarley Davidson Sporster 72
Dziewczyna na Harley Davidson Sporster 72Simpson na Harley Davidsonie
Plac Trzech Krzyzy motocyklemJadac Harleyem przez Warszawe
Jazda 72 Harley DavidsonHarleyem przez miasto
Seventy Two Harley w centrum miastaPrzed kawiarenka z Harleyem
Motocykl skapany w sloncuWarszawa Hard Rock Cafe motocykl
72 Harley Davidson SportsterPlac Trzech Krzyzy Harley
Na kawie z HarleyemHard Rock Cafe Harley Davidson
Seventy Two Harley DavidsonKierownica Harley Davidson 72
Serce Harley Davidson Sporster 72Stacyjka Harley Davidson Seventy Two
Wydech Harley Davidson 72Zegary Harley Davidson Sportster 72
Kolo Sportster Seventy Two

Dane techniczne

Wymiary
Długość: 2,275 mm
Wysokość siedzenia (bez obciążenia) : 710 mm
Prześwit: 120 mm
Kąt pochylenia główki ramy: 30.1
Wyprzedzenie: 134 mm
Rozstaw osi: 1,525 mm
Opony, przód: MH90-21 54H
Opony, tył: 150/80B16 71H
Pojemność zbiornika paliwa: 7.9 l
Objętość oleju: 2.8 l
Masa (bez płynów) : 247 kg
Masa (gotowy do eksploatacji) : 253 kg
Silnik
Silnik: Chłodzony powietrzem, Evolution®
Średnica cylindra: 88.9 mm
Skok tłoka: 96.8 mm
Pojemność skokowa: 1,202 cc
Stopień sprężania: 9.7:1
Układ paliwowy: Elektroniczny sekwencyjny wtrysk paliwa (ESPFI)
Przeniesienie napędu
Wstępne przeniesienie napędu: Łańcuch, przełożenie 57/3
Przełożenie 1 bieg: 9.315
Przełożenie 2 bieg: 6.653
Przełożenie 3 bieg: 4.948
Przełożenie 4 bieg: 4.102
Przełożenie 5 bieg: 3.517
Przełożenie 6 bieg: N/A
Podwozie
Wydech: Chromowany, krótki wydech z dwoma tłumikami
Koła opcjonalne: N/A
Koła, przód: Stalowe, szprychowe
Koła, tył: Stalowe, szprychowe
Hamulce: Dwutłoczkowe z przodu, jednotłoczkowe z tyłu
Wydajność
Metoda testowania momentu obrotowego: EEC/95/1
Moment obrotowy silnika: 96 Nm
Moment obrotowy silnika (obr/min) : 3,500
Przechył boczny, prawy (°): 28.6
Przechył boczny, lewy (°): 29.8
Układ elektryczny
Lampki kontrolne: Światła drogowe, bieg jałowy, niskiego ciśnienia oleju, kierunkowskazy, diagnostyka silnika, niskiego poziomu paliwa, niskiego poziomu akumulatora, system zabezpieczający
Wskaźniki: Montowany na kierownicy elektroniczny prędkościomierz z licznikiem przebiegu, zegar, podwójny licznik przebiegu dziennego, kontrolki LED
14/06/2012 19:18 Jakmutam
Harley-Davidson Sportster Seventy Two - powrót do gałęzi

Simpson, ty kryptoczoperowcu :D

odpowiedz

DODAJ KOMENTARZ

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty.

Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

GIEŁDA - NAJNOWSZE OGŁOSZENIA

 -
Harley-Davidson Switchback (2012) Ostrówek / mazowieckie
45500 zł

POLECAMY

.

NAJNOWSZE

FOTONEWSY

FOTO BLOGI

WIDEO

KONTAKT Z REDAKCJĄ