tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 GSX-R600 kontra GSX-R750 - ile daje 150cc?
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
Advertisement
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 950
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG

GSX-R600 kontra GSX-R750 - ile daje 150cc?

Autor: Lovtza 2011.12.02, 11:24 24 Drukuj

Podobno jedyną rzeczą lepszą od dużej pojemności jest jeszcze większa pojemność. Czy ta obiegowa opinia wywodząca się z siermiężnego świata samochodów ma zastosowanie także w przypadku motocykli? Sprawdzamy to na przykładzie dwóch bliźniaczo podobnych GSX-Rów, które różni 150 cm pojemności skokowej.

Ostatni Mohikanin

Advertisement
NAS Analytics TAG

O ile klasa 600 trzyma się dobrze i jej przyszłość wygląda lepiej, niż perspektywy strefy Euro, to pojemność 750 przechodzi do lamusa. Właściwie już przeszła, tylko wygląda na to, że nikt jeszcze nie poinformował o tym Suzuki. Od roku 2003 mistrzostwa świata motocykli produkcyjnych (WSBK) w klasie Superbike przeszły z pojemności 750cc (dla motocykli czterocylindrowych) na 1000cc i to oznaczało koniec dla wielu modeli, które tak jak np. Yamaha R7 pozostawały w ofercie wyłącznie z powodów homologacyjnych.

Tymczasem GSX-R750 utrzymał swoje miejsce w katalogach Suzuki, jest w nich po dziś dzień i ma się całkiem nieźle. To lubiany, często kupowany i generalnie rzecz biorąc mocno komplementowany motocykl. Wielu w ostatnich latach podśmiewało się z Suzuki, że takie rozdrabnianie oferty jest bez sensu i niepotrzebnie angażuje pracę i środki w opracowywanie osobnego modelu, który ani nie jest specjalnie lepszy od 600-tki, ani nigdy nie będzie tak szybki jak 1000. Ha! I tu właśnie kryje się cały haczyk – Suzuki wcale nie opracowuje osobnego modelu.

Co daje 150cc?

Gdyby inżynierowie z Hamamatsu faktycznie ślęczeli nad osobnym modelem, rzeczywiście działania Suzuki byłyby dalekie od racjonalności. Tymczasem 750-tka od 600-tki różni się zaledwie kilkoma detalami. Lekkie zwiększenie średnicy tłoka z 67 na 70mm i jego skoku z 42,5 na 48,7mm dało wzrost pojemności z 599 na 749cc. Z konstrukcyjnego punktu widzenia, nie jest to duże wyzwanie. W skrzyni korbowej 750-tki pracuje nieco cięższy wał korbowy, większy bliźniak ma ciut twardsze sprężyny w zawieszeniu. Poza kolorystyką, właściwie to byłoby na tyle, jeśli chodzi o różnice pomiędzy oboma motocyklami.

Obu bliźniaków znamy doskonale i przy różnych okazjach prezentowaliśmy wam ich poszczególne generacje. Inkarnacja A.D. 2011 przeszła dosyć istotną modernizację, która obejmowała nowe ramy, nowe wahacze i owiewki, nowe hamulce i rzecz jasna odświeżoną aparycję. Niebezpieczne (dla konkurencji – rzecz jasna) rodzeństwo z Hamamatsu stało się lżejsze, poręczniejsze, szybsze. O szczegółach konstrukcji zarówno Suzuki GSX-R600, jak i Suzuki GSX-R750 przeczytać możecie na stronach Ścigacz.pl.

Wróćmy jednak do tego co dzieli oba motocykle. Czy tak niewielka różnica w pojemności przekłada się na osiągi i zachowanie motocykla? Okazuje się, że i tak i nie. Jeśli rzucimy okiem w tabelki, to odnieść można wrażenie, że 750-tka, nie daje szans 600-tce, tak jak starszaki nie dają szans w przedszkolu maluchom. Konstrukcyjna prędkość maksymalna mniejszego bliźniaka to 250km/h, a większego aż 279. Wygląda zatem na to, że 24KM w różnicy mocy rzeczywiście rozstrzygają starcie na korzyść większej pojemności. Po wyjechaniu na tor obiema maszynami dochodzimy jednak do zaskakującego odkrycia.

Full contact

W jednym z porównań przeczytałem, że te dwa sprzęty to zupełnie różne motocykle. Jest to w sposób oczywisty niedorzecznością, bo to tak jakby upierać się że Rafał Mroczek i Paweł Mroczek należą do dwóch różnych gatunków ssaków. A przecież nie należą.

Pozycja za sterami i ergonomia w przypadku obu motocykli jest identyczna. Na pierwszy rzut oka wszystko wydaje się działać identycznie. Różnice zaczynają się, gdy zaczniecie mocno odkręcać gaz. „750” jest mocniejsza, szczególnie w środkowym zakresie, ale ma dłuższe przełożenia. Dlatego też w sprincie oczywiście odjeżdża mniejszemu bliźniakowi, choć nie ma mowy o przepaści. Dodatkowe konie mechaniczne przydają się przy wyższych prędkościach, gdzie większy z braci wychodzi z szybkich łuków agresywniej, sprawniej wkręca się na obroty, a na prostych osiąga wyższą prędkość. „600” choć bardziej aksamitna w oddawaniu mocy, nie poddaje się łatwo. Przełożenia w skrzyni biegów obu motocykli są identyczne, dlatego ostateczną regulację długości przełożenia inżynierowie rozwiązali zmianą ilości zębów na zębatkach zdawczych i napędowych. W przypadku mniejszego Gixxera przełożenie końcowe wynosi 16/43, a większego 17/45. To nie jest wielka różnica (odpowiednio 2,69 i 2,65), ale przekłada się na zachowanie motocykla.

Subtelności dają o sobie także znać w zachowaniu motocykla. 2-3 kg wagi motocykla może nie wydawać się istotne, ale fakt że różnica ta dotyczy w głównej mierze wału korbowego, nieco zmienia postać rzeczy. Tak jak nakręconego bąka trudno wytrącić z równowagi, tak i motocykl z cięższym, wirującym z ogromną prędkością wałem korbowym trudniej wprowadzić w zakręt. Różnice rzecz jasna są niewielkie, ale wyczuwalne. Wychwycicie je przede wszystkim na wejściu w ciasne zakręty, gdzie „600” wymaga mniejszej siły na kierownicy do wprowadzenia motocykla w złożenie, a także wyczuwalnie łatwiej utrzymuje wybrany przez kierowcę tor jazdy, podczas gdy „750” ma większą tendencję do szerokiego wyjeżdżania z łuku. Także na zmianie kierunku mniejszy bliźniak chętniej przechodzi z jednego pochylenia w drugie, co pozwala mocniej zacieśniać łuki i wcześniej odkręcać gaz, bez obawy że zostaniecie wypluci na zewnątrz toru.

Tym właśnie tropem dochodzimy do zaskakującego odkrycia , o którym wspomniałem wyżej. Teoretycznie większy Gixxer jest dynamiczniejszy, ale ta przewaga uwidacznia się przede wszystkim na szybkich sekcjach toru, gdzie rzeczywiście z mocniejszego czterocylindrowca można wycisnąć ostatnie soki i osiągnąć większą prędkość. Okazuje się jednak, że 600-tka z powodzeniem kompensuje tą przewagę krótszym przełożeniem oraz lepszą poręcznością w krętych odcinkach toru. Jeździliśmy oboma motocyklami na przemian i czasy w obu przypadkach były porównywalne, oscylując wokół 2.30 na torze Slovakiaring.

Po co i komu?

Oba prezentowane motocykle są do siebie bardziej podobne, niż można by przypuszczać. Na torze 750 wcale nie odjeżdża mniejszemu bratu, pomimo tego że dysponuje większą mocą. Oczywiście na ulicy sprawa wygląda nieco inaczej, bo wiele osób przedkłada przyjemniejszą i płynniejszą charakterystykę większego bliźniaka, nad typowym dla 600-tek wysokoobrotowym charakterem mniejszego. Cały czas mówimy jednak o porównywalnych motocyklach i podobnych osiągach, bo przewaga „750” przy dużych prędkościach zahacza o akademicką teorię. Zatem jakby na to nie patrzeć, podniesienie pojemności wcale nie musi oznaczać lepszego motocykla, a tym bardziej lepszych czasów na torze.

Advertisement
NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjęcia
Hamowanie Suzuki GSX-R600GSX-R750 na torze
Advertisement
NAS Analytics TAG
Suzuki GSX-R zakretSuzuki GSX-R750 Slovakiaring
Suzuki GSX-R na kolanieSuzuki na Slovakiaring
Slovakiaring Suzuki GSX-R600Suzuki GSX-R tor
Zlozenie Suzuki GSX-R600GSX-R750 Slovakiaring
na kolanie gsxr600 2011 suzuki tor panonniaring test 06Suzuki GSXR750
jazda w zakrecie gsxr600 2011 suzuki tor panonniaring test 11Tor Slovakiaring
kolano zejscie gsxr600 2011 suzuki tor panonniaring test 12zakret gsxr750 suzuki 2011 test tor poznan e1 57
przyspieszenie gsxr600 2011 suzuki tor panonniaring test 05przyspieszenie gsxr750 suzuki 2011 test tor poznan e4 31
tyl motocykla gsxr600 2011 suzuki tor panonniaring test 01wrazenia gsxr750 suzuki 2011 test tor poznan e1 46
skret gsxr600 2011 suzuki tor panonniaring test 02trakcja gsxr750 suzuki 2011 test tor poznan e4 39
zakret od tylu gsxr600 2011 suzuki tor panonniaring test 03wyjscie z zakretu gsxr750 848 ducati suzuki porownanie tor poznan f6 51
tyl zlozenie gsxr600 2011 suzuki tor panonniaring test 08tyl gsxr750 suzuki 2011 test tor poznan e4 41
Pole startowe Suzuki GSX-Rzlozenie gsxr750 suzuki 2011 test tor poznan e1 60
prawa strona gsxr600 2011 suzuki tor panonniaring test 28Paddok Suzuki GSX-R
suzuki gsxr600 2011 tor panonniaring test 18bok gsxr750 suzuki 2011 test tor poznan g 06
wydech gsxr600 2011 suzuki tor panonniaring test 23Suzuki GSX-R box
zegary gsxr600 2011 suzuki tor panonniaring test 31zegary gsxr750 suzuki 2011 test tor poznan f1 59
hamulce brembo gsxr600 2011 suzuki tor panonniaring test 33hamulce przod gsxr750 suzuki 2011 test tor poznan f1 10
kokpit gsxr600 2011 suzuki tor panonniaring test 38kokpit gsxr750 suzuki 2011 test tor poznan f1 14
lampa reflektor przedni gsxr600 2011 suzuki tor panonniaring test 32lampa gsxr750 suzuki 2011 test tor poznan f1 15
Komentarze 10
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG
Zobacz również

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    motul belka motocykle 950
    NAS Analytics TAG
    na górę