tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 2015 BMW S1000XR - Reisefieber
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
Advertisement
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 950
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG

2015 BMW S1000XR - Reisefieber

Autor: £ukasz "Boczo" Tomanek 2014.11.10, 11:42 15 Drukuj

Reisefieber to coś, co masz przed jakąś podróżą, kiedy bardzo się nią denerwujesz. Czy BMW ma Reisefieber? Nie sądzę. Siedzą w motocyklowym biznesie turystycznym głębiej niż każdy inny koncern i o turystyce wiedzą wszystko. To nie żadna pochwała ani schlebianie, po prostu tak jest. Poza tym, dlaczego mieliby mieć jakieś obawy o nowy motocykl, skoro zbudowali go na bazie S1000RR? Nie baliście się specjalnie o „Incepcję” wiedząc, że nakręcił ją gość od „Batmanów”, prawda? Powitajcie BMW S1000XR, Adv... tak naprawdę czym ono jest?

Who the hell are you?

Advertisement
NAS Analytics TAG

Skoro mamy dobry silnik, to dlaczego go nie wykorzystać w kilku motocyklach? BMW mówi, że „wszystkie dobre rzeczy przychodzą w czwórkach”. Chodzi o to, że do S1000RR, S1000RR HP4 i S1000R dołącza teraz czwarty członek rodziny w postaci... no właśnie, czego? Nie jest to turystyczne enduro, bo tą funkcję od lat dzierży GS. Kiedy na rynku, dokładnie cztery lata temu pokazała się Multistrada, wszyscy, owszem, byli pod wrażeniem mocy generowanej przez Testastretta 11, ale na tle GS'ów i innych sprzętów na 19-calowych kołach na Multi patrzeli przez nieco przymknięte oczy. Bardzo dobrze, że koncerny w końcu zrozumiały, że spora część klientów turystycznych enduro nigdy nie używa ich poza utwardzoną drogą z wydzielonymi kilkoma pasami ruchu. Myślicie, że Maryla Rodowicz wjeżdża w teren swoim Range Roverem? Ludzie są coraz bardziej świadomi, że z nazwy „turystyczne enduro” najbardziej zależy im na komfortowej pozycji za sterami, siedzeniu wysoko i posiadaniu poczucia panowania nad wszystkim, co dzieje się na drodze. Oczywiście dochodzi do tego jeszcze jedne kwestia – właśnie pojawił się naprawdę bardzo poważny pretendent do walki z Ducati Multistradą, zwłaszcza, że nowy model Duca niemal idealnie odpowiada Beemce parametrami.

Szok? Może kiedyś

Ze stylistyką BMW jest trochę jak z dopiskiem „PILNE!” przy newsach na serwisach informacyjnych. Kiedyś myśleliśmy, że za „Pilne!” kryje naprawdę makabryczna, szokująca historia i faktycznie tak było, ale teraz okazuje się, że „Pilną!” określa się informację o tym, że ktoś jakiemuś rolnikowi spod Biłgoraja ukradł z szopy dwa worki ziemniaków. W 2009 roku, kiedy BMW po raz pierwszy pokazało S1000RR , klienci, miłośnicy marki i dziennikarze upuścili trochę swoje szczęki na podłogę będąc ogarnięci koktajlem dezorientacji i konsternacji. Ale dziś wszyscy doskonale wiedzą, że w sztabie projektowym BMW w Bawarii jest osobny pokój do którego nikt nie ma wstępu i gdzie robi się rzeczy, z którymi nikt nie dyskutuje. S1000XR wygląda bardzo „Multistradowo”. Dobrze, potężnie, schludnie. Po prostu widać, że ta konstrukcja jest przemyślana i została stworzona po to, aby wypisywać czeki wyłącznie z pokryciem. Ten sprzęt może się podobać, a jako ciekawostkę można dodać, że lampy przednie pochodzą w prostej linii od nowego S1000RR. Nieźle prezentuje się krótki wydech, który moim zdaniem mógłby być trochę bardziej zadarty, ale ulokowanie go tak nisko jest podyktowane komfortem pasażera, którego podnóżki dzięki temu mogły być umiejscowione niżej. Nic tutaj nie dzieje się przypadkowo.

Zdrowe serce

Silnik to ta sama jednostka napędowa, która znajduje się w nakedzie S1000R. Tam po odkręceniu gazu w opór kierowca miał pogląd na to, co działo się w pierwszych scenach „Szeregowca Rayana”, była po prostu totalna masakra, a motocykl nabierał prędkości w sposób zarezerwowany dla pociągu. XR ma dokładnie takie same parametry, czyli 160 KM i 112 Nm dostępne nawet przy takich samych obrotach. Niemcy zapewniają jednak, że reakcja na gaz na niższych obrotach będzie bardziej stanowcza i zauważalna. Ludzie czasami w rozmowach twierdzą, że te 112 Nm to jest zbyt mało, że inne motocykle mają więcej itd., itp. Następną podróż samolotem spędźcie będąc przypiętymi do dziobu. To da wyobrażenie, jak przyspiesza wszystko, co ma „S1000” w nazwie. W standardzie S1000XR oferuje dwa tryby pracy silnika: Road i Rain. Jeśli chcesz mieć Dynamic i Dynamic Pro, trzeba będzie dopłacić, ale w tym pakiecie otrzymasz również Dynamiczną Kontrolę Trakcji.

Skoro mówimy już o wyposażeniu akcesoryjnym, to na jego liście widnieje również Dynamic ESA, czyli elektronicznie regulowane zawieszenie, które w czasie jazdy bada i analizuje po jakiej nawierzchni motocykl właśnie jedzie i na bieżąco dobiera nastawy zawieszenia. Jak nietrudno się domyślić, zwiększono nieco skok zawieszeń (150mm/140mm). Żeby w 100% rozwiać wszelkie wątpliwości, że nie jest to nic związanego z enduro, koła i opony są w zasadzie przeszczepione z S1000RR, co oznacza 120/70/17 z przodu i 190/55/17 z tyłu. Masa w pełni zatankowanego motocykla to 228 kg, co odpowiada niemal idealnie masie zatankowanej Multistrady. S1000XR ma jeszcze jednego asa w rękawie. To ABS Pro. Jest to dostępne jako opcja i działa na zasadzie standardowego ABS-u, ale po pierwsze, elektronika zapobiegnie zablokowaniu kół nawet w przypadku ekstremalnie silnego wciśnięcia klamki hamulca, a po drugie ABS zadziała także jadąc motocyklem w złożeniu. Kierowca tak czy siak nie powinien hamować motocyklem jadąc w zakręcie, ale ASC i ABS Pro mają ograniczyć do minimum wszelkie negatywne efekty nagłego hamowania lub nagłego dodania gazu. Wygląda na to, że BMW jest bardzo blisko stworzenia bliźniaczego do MSC systemu pokładowego bezpieczeństwa. Póki co, są to osobne elementy wyposażenia opcjonalnego, ale obstawiam, że w niedalekiej przyszłości Bawarczycy opracują osobny system.

Wielozadaniowość

Nie sądzę, aby Włosi byli specjalnie przejęci R1200GS w momencie debiutu pierwszej edycji Multistrady 1200. Pomyśleli pewnie: Chłopaki, miejcie sobie tego Waszego GS'a. My mamy 150 KM z V2, zmienne tryby pracy silnika i prędkość maksymalną grubo ponad 250 km/h. Teraz pewnie Bolończycy musieli się trochę zezłościć, kiedy wychodzi S1000XR, które ma taką samą moc, taką samą masę, dokładnie takie samo przeznaczenie i wygląda bardzo podobnie. Spójrzcie w jaką wściekłość wpada dziewczyna, kiedy inna laska na imprezę przyjdzie w identycznej sukience. Myślę, że to właśnie Multistrada 1200 (zwłaszcza nowa, wypasiona, ze zmiennymi fazami rozrządu) będzie prawdziwym sprawdzianem dla BMW. Ale nie zapominajmy też o austriackim wariacie KTM 1190 Adventure i jego lunatycznym bracie 1290 Super Adventure, który lada moment wjedzie na rynek. Zastanawiam się jedynie, czy pozostała jakaś turystyczna nisza, w której BMW jeszcze nie ma motocykla?

Dane techniczne:

Silnik Chłodzony wodą/olejem, 4-cylindrowy, 4-suwowy silnik rzędowy, cztery zawory na cylinder, dwa wałki rozrządu w głowicy
Średnica cylindra/skok tłoka 80 mm x 49.7 mm
Pojemność 999 cm3
Moc znamionowa 118 kW (160 hp) przy 11,000 obr/min
Maks. moment obrotowy 112 Nm przy 9,250 obr/min
Stopień sprężania 12.0 : 1
Sporządzanie mieszanki Elektroniczny wtrysk
Kontrola emisji spalin 3-drożne katalizatory o obiegu zamkniętym, zawory interferencyjne
Osiągi/Zużycie paliwa 
Prędkość maksymalna Powyżej 200 km/h
Zużycie paliwa przy stałej prędkości 90 km/h 5.4 l/100 km
Zużycie paliwa przy stałej prędkości 120 km/h 5.8 l/100 km
Rodzaj paliwa Benzyna bezołowiowa super i premium o liczbie oktanowej 95 - 98 (czujnik spalania stukowego, moc znamionowa dla benzyny o LO 98).
Instalacja elektryczna 
Alternator 486 W
Akumulator 12 V / 8 Ah, bezobsługowy
Przeniesienie napędu 
Sprzęgło Wielotarczowe w kąpieli olejowej, sterowane mechanicznie, z układem antyhoppingowym.
Skrzynia biegów 6-stopniowa o stałym zazębieniu ułożonym w jednej płaszczyźnie
Napęd Łańcuch 17/45
Zawieszenie/Hamulce 
Rama Rama mostkowa z kompozytu aluminiowego, silnik stanowi część konstrukcji nośnej
Mocowanie/Zawieszenie przedniego koła Widelec upside-down, Ø 46 mm, regulowane tłumienie kompresji i odbicia
Mocowanie/Zawieszenie tylnego koła Podwójny wahacz z odlewu aluminiowego, regulacja tłumienia kompresji
Skok zawieszenia przód/tył 150 mm / 140 mm
Rozstaw kół 1548 mm
Wyprzedzenie sworznia zwrotnicy 117 mm
Kąt nachylenia główki ramy 64.5°
Koła Odlew aluminiowy
Rozmiar obręczy, przód 3.50 x 17"
Rozmiar obręczy, tył 6.00 x 17"
Opony, przód 120/70 ZR 17
Opony, tył 190/55 ZR 17
Hamulce, przód Dwie pływające tarcze, średnica 320 mm, radialne stałe zaciski czterotłoczkowe
Hamulce, tył Jedna tarcza, średnica 265 mm, pływający zacisk dwutłoczkowy
ABS BMW Motorrad Race ABS (częściowo zintegrowany), odłączalny
ASC Automatyczna Kontrola Stabilności
Wymiary/masy 
Długość 2183 mm
Szerokość (z lusterkami) 940 mm
Wysokość (bez lusterek) 1408 mm
Wysokość siedzenia, masa bez obciążenia 840 mm
Długość łuku krokowego na pusto 1,894 mm
Masa bez obciążenia, gotowość do jazdy, pełny zbiornik paliwa 1) 228 kg
Dopuszczalna masa całkowita 434 kg
Dopuszczalne obciążenie (z wyposażeniem standardowym) 206 kg
Użytkowa pojemność zbiornika paliwa 20 l
Rezerwa paliwa około 4 l
  
* Wyposażenie dodatkowe.
Standard ABS i kontrola trakcji ASC odłączalne, 2 tryby jazdy Deszcz i Droga
Wyposażenie opcjonalne (OE) Pakiet Touring =1, Pakiet Dynamic =2; kierunkowskazy LED², Tryby jazdy Pro² (z możliwym do wyłączenia DTC +2 trybami DYNAMIC, DYNAMIC PRO), asystent zmiany biegów Pro shift assistant², podgrzewane manetki kierownicy¹, tempomat², D-ESA¹ Dynamic ESA, przygotowanie pod nawigację¹, stelaże kufrów¹
Akcesoria (OA) Sztywne kufry boczne z lakierowanymi pokrywami, kufer centralny 30l z lakierowaną pokrywą, dźwignie sprzęgła i hamulca ręcznego, BMW Mottorrad Navigator.
2) Dane techniczne dotyczą pojazdu bez obciążenia (DIN)
1) Zgodnie z wytycznymi 93/93/EWG z wszystkimi płynami, paliwem zatankowanym przynajmniej do 90% użytkowej pojemności zbiornika paliwa
Advertisement
NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjêcia
BMW S1000XR przodBMW S1000XR prawy tyl
Advertisement
NAS Analytics TAG
BMW S1000XR lewy przoddesign BMW S1000XR
BMW S1000XR 2BMW S1000XR czerwone malowanie
BMW S1000XR profilBMW S1000XR
XR designdesign
projektant przy pracyprojektowanie
przeswietleniedetale ukladu elektronicznego
system elektronicznyprojekt ramy
projekt czachyprojekt siedzenia
przod designS1000XR
detale prokektuprojekty
idea motocyklazadupek
 sekcja centralna
Komentarze 10
Poka¿ wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG
Zobacz równie¿

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    motul belka motocykle 950
    NAS Analytics TAG
    na górê