eRockit - motocykl elektryczny na peda³y?
Rower na peda³y z wiêkszym momentem obrotowym, ni¿ Yamaha R6? Przysz³o¶æ jest teraz.
eRockit jest trudny do sklasyfikowania. Posiada silnik elektryczny o mocy 12 KM, wiêc nale¿a³oby go wrzuciæ do kategorii „motocykl”, ale napêdzany jest wy³±cznie si³± ludzkich miê¶ni, a dok³adniej tych w nogach, wiêc zakrawa na rower. Pytanie, który rower posiada 75 Nm momentu obrotowego i zdolny jest rozpêdziæ siê do ponad 80 km/h? Twórca projektu, Niemiec Stefan Gulas nazywa eRockita ludzk± hybryd±. To mo¿e mieæ sens. Zasada dzia³ania jest do¶æ prosta. Pojazd mo¿na wprawiæ w ruch jedynie za pomoc± swoich miê¶ni. Jednak ka¿dy ruch peda³ów jest „pomno¿ony” przez silnik elektryczny o 50 razy. Ca³o¶æ momentu obrotowego, czyli 75 Nm jest dostêpne od pierwszego ruch peda³ów. Owszem, silnik elektryczny wymaga ³adowania, które trwa od 3 do 4 godzin, ale za pomoc± magnetycznego generatora, energiê nagromadzon± w czasie peda³owania mo¿na odzyskaæ i skumulowaæ w litowo-jonowych bateriach.
Zerknijcie na filmy. My jeste¶my absolutnie zaszokowani. G³upio by by³o zostaæ spalonym na ¶wiat³ach przez… rower, który ma wiêcej momentu obrotowego ni¿ Yamaha R6. Jest jednak parê problemów. Po pierwsze, po olbrzymiej obni¿ce eRockit i tak kosztuje niemal 13 tys. Euro. Po drugie, wa¿y 114 kg wiêc osoba, która na niego wsi±dzie z nadziej±, ¿e bêdzie to szybsza wersja jej lekkiej Meridy, mo¿e siê mocno zdziwiæ. Pierwsze wzmianki o wynalazku Stefana Gulasa pojawi³y siê w roku 2009 i od tamtej pory uda³o mu siê sprzedaæ 40 egzemplarzy. W tym roku eRockit trafia na rynek amerykañski – mekkê fanatyków pro-ekologicznych gad¿etów. Turbo-rower wydaje siê byæ o stokroæ ciekawszym bajerem ni¿ bezsensowny Segway. Pasmo sukcesów dopiero siê zaczyna, czy bêdzie to kolejny drogi gad¿ecik dla modnych prezesów?
|
Komentarze 2
Poka¿ wszystkie komentarzeNie jest napêdzany wy³±cznie si³± ludzkich miê¶ni. Przecie¿ ma silnik elektryczny i baterie, które wymagaj± ³adowania.
Odpowiedzdobry dla bab ;)
Odpowiedz