tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Z³omowanie motocykli. Komisja Europejska chce zaostrzyæ przepisy. Ale czy to konieczne?
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Z³omowanie motocykli. Komisja Europejska chce zaostrzyæ przepisy. Ale czy to konieczne?

Autor: Andrzej Sitek 2022.11.07, 09:52 2 Drukuj

W Szwecji już od 80 do 100 proc. każdego motocykla, który trafił na złom, zostaje podane recyklingowi. To dowód na to, że zaostrzenie przepisów w zakresie motocykli - dotyczących recyklingu - co planuje Komisja Europejska, nie jest konieczne.

U naszych szwedzkich sąsiadów wszystkie części, które można jeszcze wykorzystać, są demontowane i sprzedawane klientom segmentu motocykli. Z kolei elementy, które nie nadają się do sprzedaży, poddawane są recyklingowi w ramach obowiązujących przepisów dotyczących plastiku, płynów i metalu.

NAS Analytics TAG

W Europie obowiązują rygorystyczne przepisy dotyczące usuwania - lub oddawania, a następnie niszczenia samochodów, których żywotność dobiegła końca. Motocykle są na razie wyłączone z tych zasad. Komisja Europejska planuje obecnie rewizję dyrektywy w sprawie pojazdów wycofanych z eksploatacji i bada potrzebę włączenia w jej zakres pojazdów dwukołowych.

W tym samym czasie SMC, czyli Szwedzkie Stowarzyszenie Motocyklistów, przeprowadziło badanie złomowisk motocyklowych. Okazuje się, że od wielu lat pracują one w sposób zrównoważony. W związku z tym SMC uważa, że nie ma potrzeby, aby dyrektywa w sprawie pojazdów wycofanych z eksploatacji miała objąć motocykle i motorowery.

SMC skontaktowało się z dziewięcioma firmami zajmującymi się złomowaniem motocykli. Odpowiedziało pięć z nich, które łącznie przetwarzają około 700 motocykli i 500 motorowerów rocznie. Wskaźnik recyklingu motocykli i części motocyklowych jest bardzo wysoki. Firmy informują, że 80 do 100 proc. złomowanego motocykla jest ponownie wykorzystywane lub poddawane recyklingowi.

Wspomniana sprzedaż części używanych umożliwia właścicielom motocykli o niewielkim budżecie utrzymanie pojazdów w stanie zdatności do ruchu drogowego, a starszym motocyklom pozwala na dalszą eksploatację. Rosnące ceny nowych części zamiennych sprawiają, że coraz więcej osób musi polegać na rynku części z drugiej ręki, co przecież obserwujemy również w naszym kraju.

Ponieważ producenci motocykli nie chcą utrzymywać dużych zapasów przez długi czas, co jest kosztowne, zapotrzebowanie na używane części zamienne ogólnie rośnie. Firmy nie produkują też dużych serii części do wymiany. Oznacza to, że nawet jeśli elementy do jakiegoś modelu są dostępne, to może brakować części do wcześniejszego roku modelowego - jeżeli oczywiście między czasie nastąpiła jakaś zmiana techniczna pojazdu.

Zastanawiacie się, jak w ogóle motocykle trafiają na złomowisko? Otóż prawie wszystkie motocykle, które trafiają na złom, są kupowane od firm ubezpieczeniowych. Są to pojazdy rozbite, w przypadku których firmy oceniły, że ich naprawa będzie za droga lub uznały, że nie nadają się do jazdy.

Właściciel motocykla otrzymuje kwotę równą wartości rynkowej motocykla lub jego odpowiednika, a motocykl zostaje sprzedany w punkcie złomu. Cena zakupu jest ustalana na podstawie tego, jakie części można jeszcze sprzedać i jaki jest popyt na te elementy. Oczywiście sprawa wymaga również dopełnienia pewnych formalności prawnych.

A jak to wygląda w Polsce? W naszym kraju kasacja pojazdu musi zostać przeprowadzona w certyfikowanej stacji demontażu. Po złomowaniu motocykla właściciel otrzymuje odpowiednie dokumenty do procesu wyrejestrowania pojazdu. Motory i motorowery podobnie jak samochody wymagają obowiązkowego ubezpieczenia OC oraz są wpisywane do ewidencji pojazdów.

Być może postrzegacie Szwecję jako nowoczesny i bogaty kraj, ale warto wiedzieć, że trzy czwarte wszystkich motocykli użytkowanych w tym kraju ma dziesięć lat lub więcej. To głównie właściciele starszych motocykli kupują używane części. Po wygaśnięciu gwarancji wiele osób samodzielnie dokonuje przeglądów. Wysoka cena nowych części lub ich brak to powody, dla których ludzie wybierają części używane.

W Europie obowiązują obecnie rygorystyczne przepisy dotyczące zbierania i złomowania samochodów. Motocykle i motorowery są wyłączone z większości regulacji, ale obecnie trwa przegląd dyrektywy o pojazdach wycofanych z eksploatacji i prowadzone są rozmowy, aby objąć nimi również dwukołowe pojazdy.

To oznacza rozrost biurokracji w systemie, który już teraz całkiem dobrze sobie radzi bez ustaleń ze strony władz z Brukseli, na co uwagę zwraca SMC. Na dodatek narzucenie kolejnych obowiązków na złomowiska może skutkować tym, że po prostu przestaną przyjmować silnikowe jednoślady. Tym samym niesprzedawalne elementy, zamiast zostać poddane recyklingowi lub utylizacji, będą niechcianym kłopotem, a właściciele mogą zechcieć pozbyć się części w nielegalny sposób.

Może, zanim KE zechce namieszać w przepisach dotyczących złomowania motocykli, urzędnicy z Brukseli powinni wpierw dokładnie przebadać problem? Bo może się okazać, że takowy nie istnieje.

NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjêcia
NAS Analytics TAG
Komentarze 2
Poka¿ wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

NAS Analytics TAG
Zobacz równie¿

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    NAS Analytics TAG
    na górê