tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Zim± zasiêg pojazdów elektrycznych spada nawet o 30 proc. Raport Recurrend Auto
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Zim± zasiêg pojazdów elektrycznych spada nawet o 30 proc. Raport Recurrend Auto

Autor: Andrzej Sitek 2022.12.23, 09:57 Drukuj

Co zrobić, kiedy elektryczny pojazd musi zostać użyty w najzimniejszych miesiącach roku? Trzeba przede wszystkim upewnić się, ze samochód lub motocykl zasilany prądem w ogóle dojedzie do celu.

Chodzi o spadek realnego zasięgu pojazdu z powodu zimna.

NAS Analytics TAG

Dyskusja o zaletach i wadach pojazdów elektrycznych skończy się zapewne dopiero wtedy, kiedy zostaną zastąpione inną, wydajniejszą technologią. Tymczasem regularnie pojawiają się różnego rodzaju badania, w których analizowane są właściwości pojazdów zasilanych prądem z gniazdka.

Tym razem chodzi o raport amerykańskiej firmy Recurrend Auto, która przebadała zasięgi "elektryków" w warunkach zimowych. Dodajmy, że nie były to szczególnie trudne warunki, ponieważ temperatura otoczenia wynosiła od -1 do -6,7 st. C.

Recurrend Auto zebrało dane dotyczące utraty zasięgu pojazdów w powyższej temperaturze. W sumie przeanalizowano wartości z ponad 7 tys. samochodów.   

Dla porównania przebadano te same pojazdy użytkowane w znacznie cieplejszym okresie roku, kiedy temperatura otoczenia wynosiła 21 st. C. Okazuje się, że różnice pomiędzy poszczególnymi modelami samochodów elektrycznych są bardzo duże.

Spadki zasięgów wyniosły odpowiednio:

• Jaguar I-Pace - 3 proc.
• Audi e-tron (Q8 e-tron) -8 proc.
• Tesla Model Y LR AWD - 15 proc.
• Tesla Model X 75D - 15 proc.
• Tesla Model 3 LR - 17 proc.
• Tesla Model S P100D - 19 proc.
• Hyundai Kona Electric - 19 proc.
• Nissan Leaf e+ 62 kWh - 21 proc.
• VW e-Golf 36 kWh - 23 proc.
• BMW i3 42 kWh - 24 proc.
• Ford Mustang Mach-E AWD 98 kWh - 30 proc.
• VW ID.4 82 kWh - 30 proc.
• Chevrolet Bolt - 32 proc.

Dlaczego pojazdy elektryczne tracą zimą więcej prądu? Energia elektryczna w akumulatorze gromadzona jest w elektrolicie, czyli najprościej ujmując roztworze, który podobnie jak pozostałe ciecze i gazy, gęstnieje w niskich temperaturach i rozrzedza się w wysokich. Tym samym sprawność akumulatorów spada zimą, co widzimy nie tylko w pojazdach elektrycznych, ale również tych z silnikami benzynowymi i Diesla — gdy pojawiają się problemy z uruchomieniem silnika.

Ale w "elektrykach" pojawia się dodatkowy problem, czyli większy pobór prądu dla instalacji grzewczych, a przecież im zimniej, tym trudniej wygenerować ciepło dla pasażerów i więcej prądu potrzeba dla uzyskania wymaganej temperatury w kabinie.

Z kolei silniki spalinowe wydzielają sporo ciepła, a w zimie ten nadmiar można wykorzystać do ogrzania kabiny. To energia będąca efektem ubocznym pracy silnika spalinowego — przynajmniej częściowo.

Czy to oznacza przewagę silników spalinowych w tym aspekcie? To nie takie proste, ale jeśli masz samochód lub jednoślad zasilany prądem, upewni się, że nie zatrzymasz się w połowie drogi do celu...

NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjêcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    NAS Analytics TAG
    na górê