Zapomniana legenda Lecha. Tak rodzi³ siê pierwszy polski motocykl
Pierwszym polskim motocyklem, wbrew temu, co powszechnie się sądzi, nie był Sokół, a Lech. Towarzystwo Akcyjne W. Sawicki i Spółka skonstruowała pierwsze egzemplarze już w 1929 roku, pięć lat przed pierwszym Sokołem.
Pierwsza w Polsce fabryka motocykli powstała 1 stycznia 1929 roku, w Opalenicy z inicjatywy Wacława Sawickiego, który przed wojną prowadził w tym mieście parową garbarnię. Za konstrukcję Lecha odpowiadał inżynier Władysław Zalewski, który wrócił do niepodległej Polski.
Prototypem motocykla udało się zainteresować Ministerstwo Spraw Wojskowych i Wojskowy Instytut Badań Inżynierii w Warszawie. Na początku 1930 roku wydawało się, że kooperacja z wojskiem jest na dobrej drodze, dlatego ekipa konstruktorów wzięła się ostro do pracy. Wprowadzono kilka ulepszeń - przeprojektowano ramę, a w przednim kole zamontowano hamulec bębnowy. Motocykl testowano na rajdach turystycznych.
Mimo pozytywnego odbioru motocykla na targach i w rajdach, wojsko zwlekało z konkretnymi decyzjami, co sprowadziło na Wacława Sawickiego kłopoty finansowe. Próbował on przekształcić firmę w spółkę akcyjną, ale bez powodzenia. Tym sposobem, po wyprodukowaniu kilkudziesięciu egzemplarzy, pierwsza polska prywatna fabryka motocykli upadła.
Ostatnim śladem po motocyklu Lech był wpis w wykazie mobilizacyjnym z 1938 roku, gdzie wspomniano o trzech sprawnych technicznie jednośladach. Do dziś nie przetrwał żaden z nich, jednym namacalnym śladem po pierwszym polskim motocykli jest...jego pomnik naturalnej wielkości, znajdujący się w Opalenicy.
Motocykl Lech - dane techniczne
- Silnik - dwucylindrowy, widlasty, dolnozaworowy
- Pojemność - 500 cm3
- Moc - 5 KM
- Skrzynia biegów - o 3 przełożeniach
- Zawieszenie przednie - trapezowe, ze sprężynami płaskimi
- Zawieszenie tylne - sztywny wahacz
- Hamulce - bębnowe
- Prędkość maksymalna - 75 km/h
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze