tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 3 dni aresztu za 50 km/h, dozwolona jazda po kielichu i inne przepisy, o których nie wiedzia³e¶
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
Advertisement
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

3 dni aresztu za 50 km/h, dozwolona jazda po kielichu i inne przepisy, o których nie wiedzia³e¶

Autor: Raff 2020.05.05, 12:55 Drukuj

Narzekasz, że po mieście jeździ się wolno? Przedwojenne przepisy mogłyby zatem przyprawić cię o ból głowy! 25 km/h, na niektórych ulicach 15 km/h, a na mostach… 6 km/h! Za to bez kary można było jeździć po kielichu.

Przed II wojną światową w Polsce zarejestrowanych było na tyle mało pojazdów, że pętanie ruchu gąszczem przepisów nie miało sensu. Wprowadzano tylko najważniejsze zasady i podstawowe znaki drogowe. Do 1928 roku w terenie zabudowanym maksymalną dopuszczalną prędkością dla samochodów osobowych i motocykli było 25 km/h. W szczególnie niebezpiecznych miejscach, takich jak zakręty, wzniesienia, czy skrzyżowania, prędkość ograniczona była do 10 km/h.

Advertisement
NAS Analytics TAG

W najgorszej sytuacji byli ci, którzy chcieli skorzystać z drewnianych mostów, które wówczas nie należały do rzadkości. Prędkość na takich obiektach ograniczona była do 6 km/h. Na szczęście tylko wówczas, gdy długość mostu była większa niż 20 metrów. 

No dobrze, ale jak, przy braku nowoczesnych urządzeń do pomiaru prędkości, policja radziła sobie z dyscyplinowaniem kierowców? Zaskoczymy was - działo się to niemal dokładnie tak samo jak dziś! Policyjny wóz jechał za "mierzonym" pojazdem, a funkcjonariusze oceniali jego prędkość na podstawie wskazań własnego prędkościomierza. Dziś odbywa się to dokładnie tak samo, tyle że wynik szacuje wideorejestrator udający radar.

Za przekroczenie prędkości nie było wówczas punktów karnych, ani nawet mandatów. Najczęściej od razu zamykano sprawcę do paki. W zależności od wagi popełnionego przestępstwa, mogło być to nawet 3 dni aresztu. Dość powiedzieć, że na taki okres można było trafić za poruszanie się z prędkością, która dziś jest na obszarze zabudowanym przepisowa!

Jedną z największych ciekawostek przedwojennych przepisów drogowych był fakt, że pierwszy kodeks drogowy, wprowadzony w naszym kraju w 1922 roku, nie regulował w ogóle jazdy pod wpływem alkoholu. Surowo karano tylko sprawców wypadków, którzy kierowali po pijaku. Sprawa jazdy na podwójnym gazie została usankcjonowana w przepisach dopiero w nowelizacji kodeksu z 1928 r.

Advertisement
NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjêcia
Advertisement
NAS Analytics TAG
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    NAS Analytics TAG
    na górê