Wymiana skrzyni biegów w R1 - jak to wygląda?
Jesienią ubiegłego roku informowaliśmy Was o akcji serwisowej, jaką Yamaha zmuszona była uruchomić dla swojego nowego modelu R1 i R1M. Źródłem problemu okazało się koło zębate drugiego biegu, które zagrożone było zniszczeniem w wyniku dużego obciążenia lub w rezultacie nieprawidłowej zmiany biegów. U podłoża problemu leżeć miała niewłaściwa wytrzymałość materiału użytego do wykonania kół zębatych oraz niewłaściwy rozkład obciążeń na zębach.
Ostatecznie 2921 egzemplarzy motocykli R1 i R1M trafiło na całym świecie do lokalnych ASO Yamahy gdzie wymieniano im skrzynie biegów, bez wymiany całego silnika. Brzmi prosto, ale to poważna i pracochłonna operacja. Każda wymiana skrzyni to 16 godzin pracy wykwalifikowanego mechanika. To bardzo dużo i w skali całego świata oznacza to koszt minimum 5 milionów dolarów za samą robociznę. Jeśli dodamy do tego koszt części oraz materiałów niezbędnych do przeprowadzenia napraw koszt dla fabryki z Iwata skacze do ponad 10 milionów dolarów.
Na poniższym materiale wideo zobaczycie w przyspieszonym tempie jak wygląda taka operacja:


Komentarze 3
Pokaż wszystkie komentarzeBrawo dla Yamahy, tylko oni wiedzą ile realnie kosztowała ta akcja, ale tak działa prężny marketing. Coś zrobili źle, ale byli w stanie ponieść tego konsekwencje, budując zarazem dobry wizerunek ...
OdpowiedzNie "brawa yamaha", tylko należy rzec - wstyd yamaha ! Za takie pieniądze, po takiej napince i po takiej akcji reklamowej ,dostarczyć klientom taki chłam ! Po prostu wstyd ...
OdpowiedzDokładnie :-) Też to od razy sprawdziłem. Ciekawe skąd redakcja ma takie dane ?
OdpowiedzŚrednio roboczogodzina w aso yamahy kosztuje lekko ponad $100 :)
Odpowiedz