tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 WSK wróci na drogi?
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
Advertisement
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

WSK wróci na drogi?

Autor: Lovtza 2016.02.25, 10:51 34 Drukuj

Lubelski odział TVP przygotował ostatnio materiał o planach (a właściwie mrzonkach) wznowienia produkcji motocykli popularnych WSK w Świdniku.

Z pewnością udana reaktywacja tak znanych marek jak Romet, czy Junak jest mocno zachęcająca dla potencjalnych inwestorów, ale z materiału nie wynika na czym miałyby bazować nowe WSKi, kto miałby wyłożyć pieniądze na uruchomienie produkcji, itd. Dywagacje miejscowych polityków i urzędników to przykład typowego chciejstwa oderwanego od realiów. 

Advertisement
NAS Analytics TAG

A jeśli chodzi o produkcję jednośladów pod Lublinem to przypomnijmy młodszym jak to było naprawdę. Motocykle WSK produkowano w Wytwórni Sprzętu Komunikacyjnego (trochę razi, że lektor myli się nawet w nazwie fabryki o której jest mowa…) w Świdniku od 1955 do 1985 roku. Zbudowano około 2 miliony egzemplarzy. Z biegiem lat konstrukcja oparta o przedwojenne (!) rozwiązania konstrukcyjne była tylko nieznacznie modyfikowana, a jakość wytwarzanych maszyn systematycznie spadała, aż w latach 80’ zaczęła prezentować się naprawdę podle. Mówienie o "legendzie" w przypadku tych maszyn jest  przejawem skrajnej ignorancji. Polacy siadali na WSK tylko i wyłącznie dlatego że nie dało się kupić niczego innego. Gdy tylko mogli przesiadali się na cokolwiek innego, chociażby na znacznie lepsze jakościowo maszyny z NDR, czy Czechosłowacji, do których WSK nie miała startu. Po 1989 roku porzucono WSKi w stodołach (stąd "Wiejski Sprzęt Kaskaderski"), a ich użytkownicy przesiedli się na samochody. Wystarczy popytać starszego pokolenia, aby szybko zrozumieć jak kiepskie notowania miała w Polsce WSK. Rozwinięcie skrótu na "Wrócisz Szybciej Koleją" nie wzięło się znikąd.

A jeśli chodzi o potencjał, poziom i perspektywy o których mówi wypowiadający się w materiale kierowca testowy to skomentowaliśmy je dwoma zdjęciami obok. Na jednym jest model WSK 125 Kos ze Świdnika, rok produkcji 1985. Pod nim zdjęcie jego typowego konkurenta z Japonii, również rok produkcji 1985. To tak w odniesieniu do potencjału, poziomu i perspektyw…

Advertisement
NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjęcia
Advertisement
NAS Analytics TAG
Komentarze 19
Pokaż wszystkie komentarze
Autor: Kamil 03/05/2017 18:12

Junak sam w sobie nie był zły- złe były uszczelki w PRLu i nierówne powierzchnie do których przylegały. W momencie produkcji był to najnowocześniejszy motocykl w Europie więc nie P***dol głupot tylko trochę poczytaj i się zorientuj. Wadliwy był tylko alternator- był we wnętrzu, przez co miał ciężko się schładzać. Co do WSK- trójka była niezawodna [i nikt mi nie wmówi, że nie], czwórka miała mocy od sk*rwysyna ale jakość części niestety nie była najlepsze- stąd sypały się skrzynie. Co do SHL- nie mogę jej zarzucić nic. Po 30 latach zapaliła od czwartego kopa... na ledwo działających platynach :) SHL to limuzyna- wystarczy się przejechać i zobaczyć jak pracuje amortyzacja. Można by się przyczepić do pękających pierścieni [Wiatrowski silnik] ale to nie każdemu się zdarzało. Co do Rometów- co wyście się do nich tak przyczepili? Ja miałem nie jednego, nie dwa i o nie dbałem i nic dłubać nie musiałem.. Nawet jawka jak była zadbana i dobrze wyregulowana była niezawodna.. Natomiast jak dla mnie najlepszym motorowerem był Chart 210, nie żaden Simson. Simson był niezawodny [choć często zdarzały się felerne egzemplarze], ale niski i brzydki [kwestia gustu]. Chart był piękny, niezawodny, wysoki i miał świetną amortyzację. Niestety był produkowany krótko, i ludzie nie zdążyli się z nim zapoznać- pamiętali Rometa jako powolny motorower, chart był inny. Były już w papierach rozrysowane prototypy Chartów z 4 i 5 biegową skrzynią. Ale na prototypach się skończyło- rządzący woleli wyprzedać całego Rometa i projekty, które dziś są wykorzystywane przez czołowych producentów :( Swoją drogą- zakupem sekcji motorowerowej była zainteresowane rzesza zagranicznych producentów (m.in Suzuki, Yamaha), i to na pewno nie dlatego, ze były złe :)

Odpowiedz
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

NAS Analytics TAG
Zobacz również

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    NAS Analytics TAG
    na górę