tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Tata Motors zgarnia Iveco. To historyczny moment
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Tata Motors zgarnia Iveco. To historyczny moment

Autor: Andrzej Sitek 2025.08.01, 10:37 Drukuj

To, co jeszcze niedawno wydawało się nie do pomyślenia, właśnie stało się faktem. Legendarna włoska marka, która przez dekady stanowiła o sile europejskiej motoryzacji użytkowej i militarnej, wywiesza białą flagę.

Nie dosłownie, ale symbolicznie, oddając część swojego dziedzictwa w ręce rodzimych zbrojeniowców i jednocześnie szykując się do wejścia pod skrzydła jednej z największych potęg przemysłowych Indii. Kto by pomyślał, że Tata Motors, firma kojarzona niegdyś głównie z tanimi autami miejskimi, będzie przejmować kolosa, którego pojazdy zna każdy, kto kiedykolwiek jechał ciężarówką przez Europę.

NAS Analytics TAG

Najpierw zagrzmiało na froncie wojskowym. Iveco, by móc w ogóle mówić o nowej przyszłości, musiało pozbyć się działów odpowiedzialnych za produkcję sprzętu militarnego. Poszło więc na układ z Leonardo - gigantem włoskiego przemysłu obronnego - który wyłożył na stół 1,7 miliarda euro za przejęcie marek IDV i ASTRA. To nie tylko czysty deal, ale także strategiczny manewr, który ma stworzyć silnego gracza na rynku uzbrojenia lądowego. Włoska prasa już teraz mówi o narodowym czempionie, który ma realne szanse stawać w szranki z europejskimi i światowymi konkurentami. Zakończenie tej transakcji planowane jest do końca marca 2026 roku, oczywiście jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem regulatorów i proces wydzielenia zakończy się bez potknięć.

To jednak był tylko pierwszy krok. Bo najważniejsze dzieje się teraz. Gdy tylko Leonardo zamknie swój zakup, Tata Motors - za pośrednictwem swojej spółki TML CV Holdings - zamierza wyłożyć 3,8 miliarda euro na stół i przejąć całą Grupę Iveco. Cena? 14,10 euro za jedną akcję. Cel? Stworzyć globalnego lidera w segmencie pojazdów użytkowych, który nie będzie się oglądać na to, co robią Scania, Volvo czy Daimler. I wszystko wskazuje na to, że to nie jest tylko kolejna ambicja z katalogu przemysłowych fantazji, ale plan precyzyjnie zsynchronizowany z rzeczywistością rynkową.

Dla fanów motoryzacji, ale i motocyklistów, którzy obserwują ruchy wielkich graczy z pewną nostalgią, to moment przełomowy. Iveco, znane z niezniszczalnych Daily, z ciężarówek, które przejeżdżały setki tysięcy kilometrów bez zająknięcia, z technologii wojskowych obecnych w pojazdach bojowych NATO, kończy pewną epokę. W zamian dostajemy spółkę, która chce działać szybciej, ostrzej, z większym rozmachem i w zglobalizowanym stylu.

W tle tego wielkiego przemeblowania czai się jeszcze jedna wiadomość - po sprzedaży zbrojeniowego filaru, Iveco zamierza uraczyć swoich akcjonariuszy specjalną dywidendą. Trochę jak ostatni toast przed wyruszeniem w drogę bez powrotu. Może będzie to podróż ku nowemu rozdziałowi, pełnemu technologicznych rewolucji, może ku przyszłości, w której nawet ciężarówki będą pachnieć Indiami, a nie włoską ropą. Jedno jest pewne. Świat motoryzacji właśnie wykonał potężny skręt w prawo. I nie chodzi tu o manewr na rondzie.

NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    NAS Analytics TAG
    na górę