tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Sprzedaż motocykli w sezonie 2014 - podsumowanie i komentarze

Sprzedaż motocykli w sezonie 2014 - podsumowanie i komentarze

Autor: Lovtza 2015.01.15, 10:55 6 Drukuj

Jak zapewne wiecie od lat śledzimy zmiany na polskim rynku motocykli i skuterów. W poniższym materiale opierając się na danych PZPM podsumujemy mijający sezon i postaramy się wskazać na główne czynniki, które ukształtowały obecną sytuację na rynku.

Początek roku dla importerów motocykli i motorowerów zaczął się bardzo dobrze. Przyzwoite wzrosty w segmencie nowych motocykli i nowych motorowerów dawały nadzieję na przełamanie spadkowego trendu z którym branża zmaga się od 2009 roku. Spływające dane cieszyły tym bardziej, że pokrywały się ze wzrostami sprzedaży motocykli w całej Unii Europejskiej. Niestety drugi kwartał wyglądał zdecydowanie gorzej. Już od kwietnia notowaliśmy spadki, by ostatecznie zamknąć pierwsze półrocze rynku motocyklowego na lekkim plusie jeśli chodzi o rejestracje motocykli i sporym minusie jeśli chodzi o motorowery.

Sytuację w czerwcu diametralnie odwróciła nowelizacja ustawy o kierujących pojazdami (15KM). Na jej mocy osoby posiadające co najmniej od trzech lat prawo jazdy kat. B będą mogły jeździć motocyklami z manualną i automatyczną skrzynią biegów o pojemności do 125 centymetrów sześciennych i mocy maksymalnej 11kW. Na reakcję rynku nie trzeba było długo czekać. Już od lipca z salonów zaczęły znikać wszelkiej maści pojazdy po pojemności skokowej 125cc, co wywindowało sprzedaż do poziomów nienotowanych od lat. W ten oto sposób traktowane dotychczas po macoszemu na polskim rynku pojazdy kategorii 125cc zdobyły w ubiegłym roku blisko 40% udział w rynku!

Pomimo boomu w motocyklach, rok zamknęliśmy na minusie jeśli chodzi o liczbę pojazdów kupionych przez Polaków w ubiegłym sezonie. Zaważył na tym duży spadek w sprzedaży motorowerów, który był w sumie naturalną konsekwencją liberalizacji dostępu do pojazdów 125cc. Cały 2014 rok zakończył się liczbą 50 564 rejestracji nowych jednośladów. Było to o 5 581 szt. (-9,9%) mniej, niż w 2013r. Jak wspomnieliśmy pomimo dużej nadwyżki osiągniętej wśród nowych motocykli (+33,2%) nie udało się przeważyć znaczącego spadku (-16,5%) w ponad czterokrotnie bardziej liczebnej grupie nowych motorowerów.

Rynek motocykli

Zmiana poziomu sprzedazy motocykli w PolsceTab. 1. Zmiana poziomu sprzedaży motocykli w Polsce w poszczególnych latach na przykładzie grudnia. Dane: PZPM.

Od początku roku zarejestrowano 9 845 maszyn, o jedną trzecią więcej (+2 455 szt. +33,2%), niż w 2013 roku. Jest to najlepszy całoroczny rezultat od 2008 roku, kiedy przybyło 10 696 nowych motocykli.

Najpopularniejszą marką motocyklową ub. roku pozostał Romet Motors (1 775 szt., +55,8% r/r; +636szt). Skupił 18,0% rynku, blisko 3 pkt. procentowe więcej, niż rok wcześniej. Romet jest głównym beneficjentem zmian w ustawie o kierujących pojazdami, mając mocną ofertę niedrogich pojazdów w segmencie 125.

Agnieszka StarzykFakt, że od 2008 roku na polskim rynku motocykle Romet są najlepiej sprzedającą się marką w Polsce stawia przed nami wysokie wymagania odnośnie atrakcyjności oferty i gotowości na zaspokojenie zmieniających się potrzeb klientów. W 2013 sprostaliśmy tym wyzwaniom. Jako jedyna marka byliśmy przygotowani na wysokie wzrosty  popytu już przed wejściem nowelizacji ustawy i zabezpieczyliśmy  zwiększoną dostępność pojazdów 125 ccm. Mieliśmy też najbogatszą ofertę w tej klasie z niekwestionowanym liderem, którym jest Romet K125 . Odnotowaliśmy również wzrosty w innych grupach – najbardziej spektakularny w przypadku big skuterów.

W ubiegłym roku przeprowadziliśmy poważne inwestycje, aby w pełni zaspokoić potrzeby rynku i zapewnić jeszcze ciekawsze warunki współpracy partnerom, m.in. wzbogaciliśmy ofertę współpracy handlowej o kolejne formaty franczyzy motoryzacyjnej i wzmocniliśmy dział produktu oraz  projektowania. Dzięki temu mamy do zaoferowania nową, bardzo ciekawą kolekcję, już dostępną w salonach franczyzowych Romet Partner oraz w atrakcyjnej ofercie przedsprzedażowej - podsumowuje Agnieszka Starzyk - Dyrektor Romet Motors.

Na drugim miejscu zakończyła 2014 rok Yamaha (1 198 szt., +78,0%). Marka ta przesunęła się w górę o dwie pozycje i wypracowała ponad 12% udział. To w dużym stopniu zasługa nowych modeli w ofercie tego procenta, szczególnie serii MT, a przede wszystkim modelu MT-07, którego Yamaha sprzedała aż 290 sztuk!

magdalena piskorz prezes yamaha motor polska „Cieszymy się, że tak wielu Klientów w Polsce zaufało marce Yamaha, wybierając motocykle z naszych salonów. Doceniamy to i obiecujemy dalsze zaangażowanie w spełniający oczekiwania naszych Klientów rozwój sieci dealerskiej i szeroko pojętej obsługi okołosprzedażnej – mówi Dyrektor Generalna polskiego oddziału Yamahy Magdalena Piskorz. I dodaje – W 2015 roku liczymy na dalszy wzrost sprzedaży przede wszystkim rozwijanej przez Yamahę gamy bestsellerowych motocykli MT oraz pojazdów z dynamicznie rosnącego segmentu 125 cm3”.

Liczba wydanych maszyn tej marki była wyższa o 525 szt. niż w poprzednim roku. Trzecią lokatę z wynikiem 982 szt. (+29,4% r/r, +196 szt.) zajęło BMW przy nieznacznym spadku udziału do 10%. To znakomity wynik niemieckiego koncernu, szczególnie gdy weźmiemy pod uwagę, że średnia cena motocykla oferowanego przez tego Bawarczyków oscyluje wokół 50 tysięcy złotych. O 43 szt. mniej od BMW zarejestrowała HONDA (939 szt.; +18,3% r/r) i wzrosty te zapewne byłyby wyższe, gdyby część modeli pojawiła się w salonach wcześniej. Najbardziej dynamiczny w pierwszej piątce był Junak (875 szt.; + 112,4% r/r; +463 szt.) z rezultatem bliskim 9% rynku, osiągniętym dzięki nowej, odświeżonej gamie modelowej.

Michal Dudek Honda PolandSprzedaż motocykli w ubiegłym roku była niezwykle obiecująca. Z roku na rok, odnotowujemy coraz większą popularność motocykli z dwusprzęgłową przekładnią (DCT). Klienci coraz bardziej cenią sobie wygodę i nieporównywalne osiągi, jakie oferują motocykle Hondy z automatyczną skrzynią biegów. W drugiej połowie 2014, dzięki nowym przepisom, które weszły w życie w sierpniu i umożliwiły kierowcom samochodów jazdę motocyklami klasy 125 cm3, ruch w salonach Hondy był wyjątkowo duży. Jest to bardzo optymistyczny prognostyk na nadchodzące lata, tym bardziej, że oferta i doświadczenie Hondy w segmencie 125 cm3 są bardzo bogate. Co więcej, w 2015 gama małych pojazdów powiększy się o nowości w postaci ekskluzywnego skutera Forza 125 oraz atrakcyjnego stylistycznie i cenowo nakeda - CB125F. Wierzymy, że z czasem, dzięki nowym przepisom Polacy bardziej przekonają się do motocykli o większych pojemnościach, gdzie Honda ma również bardzo dużo do zaproponowania – twierdzi Michał Dudek z polskiego oddziału Honda Motor Europe.

Kategorie pojemnościowe

Obraz całego rynku ukształtowały dynamicznie sprzedające się w drugiej połowie 2014 roku 125-tki. Od początku roku przybyło ich 3 915, co przełożyło się na blisko 40% rynku. Do końca pierwszej połowy skupiały zaledwie 23%. W konsekwencji pozostałe klasy pojemnościowe traciły udział ale jedynie motocykle w klasie 500-750 cm3 zmniejszyły swoją liczebność do 1260 szt. Zarejestrowano ich mniej o 12% niż w 2013 roku. W pozostałych przedziałach pojemności odnotowano wzrost. Mocno rozwijała się sprzedaż maszyn najsilniejszych (ponad 750 cm3). Pod względem udziału w rynku zajęły one drugą pozycję (29,6%). W tej grupie zarejestrowano 2 910 szt. (+11,6%).

Podzial rynku nowych motocykli w zaleznosci od pojemnosci silnika

Tab.2. Podział rynku nowych motocykli w zależności od pojemności silnika

Grzegorz Antonow KawasakiJak przekonuje Manager Sieci Dealerskiej i Produktu – Kawasaki Grzegorz Antonow: - Dla Kawasaki rok sprzedażowy 2014 zakończył się sukcesem, pomimo bardzo ubogiego segmentu najlepiej sprzedających się motocykli w Polsce o pojemności 125 cm3, które reprezentują KLX 125 i AX 125 Athlete, tak w Europie jak i w Polsce Kawasaki odnotowało zdecydowane wzrosty sprzedaży przekraczające założenia budżetowe. Dzięki dostosowaniu oferty do oczekiwań klientów odnotowaliśmy ponad 20% wzrosty sprzedaży pojazdów oraz części i akcesoriów. Najlepiej sprzedającymi się pojazdami Kawasaki w sezonie 2014 były kolejno Z800, Ninja 300, Z1000, Z1000SX oraz w segmencie maszyn crossowych KX250F. W naszej sieci pojawiło się kilka nowych salonów Dilerskich spełniających najwyższe standardy ekspozycji i obsługi. Mamy rekordową liczbę nowości przygotowanych przez producenta na rok 2015, bo aż 12 nowych maszyn. Wśród nich są niesamowite przełomowe technologicznie Ninja H2R i H2 oraz małe pojemności będące odpowiedzią na rosnący popyt w tym segmencie takie jak Z300 Z250SL i Ninja 250SL czy zupełnie nowy Vulcan S i udoskonalone Versysy oraz GTR, które będą stanowiły trzon sprzedaży w nadchodzącym sezonie.

Segmenty funkcjonalne

Pierwsze miejsce w rankingu segmentów funkcjonalnych zajęły również pierwsze w 2013r., motocykle typu Street, których zarejestrowano 3 924. Było to o prawie 40% więcej niż rok wcześniej. Ich udział w rynku nieznacznie wzmocnił się do 40%. Swoją pozycję utrzymały dzięki wysokiemu (51%) udziałowi w tej grupie motocykli z silnikami do 125 cm3. Najbardziej dynamicznie rozwijała się grupa maksi skuterów. Zarejestrowano ich 1871, tj. ponad dwa razy więcej (+128,7% r/r) niż w 2013r. Udział 125-tek w tym segmencie wyniósł 75%, podczas gdy rok wcześniej 49%. Duże skutery stanowiły w całym 2014 roku blisko jedną piątą rynku. Było to więcej o 8 pkt. proc. niż w 2013. Na uwagę zasługuje również trzeci pod względem liczebności, segment On/Off. W tej grupie zarejestrowano 1468 pojazdów, o 22,6% więcej niż rok wcześniej. Dzięki dobrej koniunkturze na maszyny najsilniejsze, która w tej grupie stanowiła 54% udział całego segmentu w rynku (15%) utrzymał się na zbliżonym poziomie co w 2013r.

Podzial rynku nowych motocykli w zaleznosci od typu pojazdu

Tab. 3. Podział rynku nowych motocykli w zależności od typu pojazdu

Hans Steiner KTM CEEW KTMie widzieliśmy, że lepsze czasy wkrótce powrócą na polski rynek motocyklowy. Wzrost rejestracji o 33,2% jest bardzo obiecujący, a my w typowym dla siebie stylu „Ready to Race” nawet to wyprzedziliśmy. Jedną z podwalin naszego sukcesu był model 125 Duke, który jak się okazuje zyskał dużą popularność wśród kierowców samochodów, którzy korzystają ze zmian w przepisach dotyczących praw jazdy. W roku 2015 mamy całą armadę nowości, aby utrzymać ten pozytywny trend. Dwie nowe wersje modelu Adventure, do tego RC125 i RC390 poszerzą wybór w przedziale małych pojemności. Oczywiście nie zapomnieliśmy o naszych klientach i fanach, zatem przygotujcie się na niespodzianki! – zapewnia dyrektor zarządzający KTM CEE Hans Steiner.

Rynek motocykli używanych

W całym 2014r. zarejestrowano 45 786 wszystkich używanych motocykli. Jest to o 18,4% więcej, niż poprzednim roku (+7 124 szt.). Trójka najpopularniejszych marek w tej części rynku to tradycyjnie Honda (11 420 szt.), Yamaha (10 421) oraz Suzuki (7 972). Wszystkie te marki zanotowały wzrost rejestracji.

Rynek motorowerów

Zmiany w wielkosci rynku skuterow na przestrzeni ostatnich latTab. 4. Zmiany w wielkości rynku skuterów na przestrzeni ostatnich lata na przykładzie miesiąca grudnia

W rankingu marek na czele znajduje się Romet Motors (15 424 szt.), który mimo, że zarejestrował mniej pojazdów niż przed rokiem (-19,8% r/r), to ciągle ma prawie 38% udziału w rynku. Jego wynik jest ponad trzy razy wyższy niż drugiego Junaka (5 064, +55,7%). Trzeci jest Zipp (4 476 szt., -21,0%). Poza podium znajduje się należący do grupy Zipp Toros (4 414, -17,8%).

W całym 2014r. zarejestrowano po raz pierwszy w Polsce 12 092 motorowery używane. Jest to mniej o 10,0%, czyli 1 820 sztuk niż w 2013 roku. Pierwsza trójka wśród motorowerów używanych to: Peugeot (1 925 szt., -10,0% r/r), Piaggio (1 433, -14,2%) oraz Yamaha (1 296, -15,8%).

Dane w liczbach, źródło PZPM:

Nowe motocykle ranking marek

Nowe motorowery ranking marek

Nowe motocykle ranking marek DCC

Nowe motocykle ranking marek wg segmentow

Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego - jest największą polską organizacją pracodawców branży motoryzacyjnej, zrzeszającą oficjalnych producentów i przedstawicieli producentów pojazdów samochodowych, autobusów, ciężarówek, samochodów osobowych i dostawczych a także motocykli, motorowerów oraz producentów nadwozi w Polsce. Jako członek Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów ACEA oraz Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Motocykli ACEM, PZPM reprezentuje interesy firm członkowskich w organach Unii Europejskiej.

Zdjęcia
Komentarze 6
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

Nasi fani komentowali

Polecamy

Aktualności

reklama

sklep Ścigacz

    na górę