tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Sprzedaż motocykli w Polsce wróciła do rekordowych wyników. Jak importerzy oceniają sezon 2023?
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Sprzedaż motocykli w Polsce wróciła do rekordowych wyników. Jak importerzy oceniają sezon 2023?

Autor: Wojciech Grzesiak 2024.01.09, 16:24 Drukuj

Początek nowego roku to idealna okazja do podsumowania starego. Dlatego, oprócz przedstawienia rocznych wyników rejestracji motocykli i motorowerów, postanowiliśmy zapytać przedstawicieli importerów największych marek motocyklowych, jaki był dla nich rok 2023. Wiadomo już, że był bardzo dobry, bo sytuacja wróciła do rekordowego poziomu sprzed pandemii koronawirusa, ale nie wszyscy mają powody do zadowolenia.

W 2023 r. zarejestrowano 38 617 nowych jednośladów - to o 9,3 proc. (3293 szt.) więcej niż w 2022 r. Wyższy wynik zarejestrowano tylko w 2020 r. i przed 2018 r., a to oznacza, że polski rynek wrócił na dobre tory. W ogólnej liczbie jednośladów aż 72 proc. stanowiły motocykle. Na polskich drogach pojawiło się 27 756 nowych maszyn (+16,1 proc.). Pozostała część to motorowery, których przybyło 10 861 i jest to najgorszy wynik od kiedy PZPM monitoruje rynek. Oznacza to również spadek o 4,8 proc. w porównaniu do 2022 r.

NAS Analytics TAG

Polski rynek należy do Hondy

W rankingu marek bezkonkurencyjna okazała się Honda, która zamknęła rok z wynikiem 5839 rejestracji, co dało udział w rynku na poziomie 21,04 proc. i wzrost zainteresowania aż o 34,76 proc. Na drugim miejscu uplasowała się Yamaha z wynikiem 3075 szt. (+14,61 proc. r/r), a podium zamknęło BMW z wynikiem 2816 szt. (+17,92 proc.). Co ciekawe, były to jedyne marki, które przekroczyły pułap 2 tys. rejestracji. Jedyna marka z pierwszej dziesiątki, która odnotowała spadek to Junak. Rok dla Junaka zamknął się z wynikiem 1514 rejestracji - to o 15,56 proc. mniej niż w 2022 r. Najbardziej spektakularny wzrost procentowy zaliczyło Suzuki. Liczba rejestracji motocykli tej marki urosła do 53,65 proc., a na polskie drogi wyjechały 1283 motocykle. Dalej w pierwszej dziesiątce znaleźli się Romet, KTM, Triumph, Benelli i Barton. Benelli było ostatnią z marek, które przekroczyły pułap 1 tys. rejestracji.

Coraz większa popularność klasy 125

W podziale na pojemności ponownie nie było niespodzianek. Najmocniejszym segmentem była klasa 125 z wynikiem 11 195 egzemplarzy i wzrostem o 7,9 proc. Tu rządziły Honda, Junak i Yamaha. Drugi najpopularniejszy przedział pojemności to powyżej 1000 cm3 i tu najlepiej poradziły sobie marki BMW, Honda i Harley-Davidson. Podium zamykały motocykle z silnikami o pojemności od 250 do 500 cm3, a w pierwszej trójce znalazły się tutaj marki Honda, KTM oraz Benelli.

Skutery wcale nie rządzą Polską

W podziale na segmenty najczęściej rejestrowano motocykle z kategorii STREET, która zamknęła rok z wynikiem 7965 rejestracji, a w pierwszej trójce znalazły się Yamaha, Honda i Romet. Drugie miejsce przypadło kategorii określanej przez PZPM jako BIG SCOOTER, która odnotowała wynik 6346 szt., a najlepiej sprzedającymi się markami były Honda, Yamaha i Vespa. Choć powinienem być bezstronny, to jako italofil cieszę się, że Polacy coraz bardziej doceniają klimat la dolce vita. Na trzeciej pozycji znalazł się segment ON/OFF, a więc można podejrzewać, że chodzi o motocykle adventure. Rok zamknął się tu z wynikiem 6040 szt., a w pierwszej trójce najpopularniejszych marek były BMW, Honda i Triumph.

Rok 2023 oczami importerów

Mogę śmiało powiedzieć, że małą tradycją stało się to, że pod koniec roku wysyłam zapytania do przedstawicieli największych importerów z prośbą o podsumowanie roku. Zawsze ciekawi mnie, co mają do powiedzenia, biorąc pod uwagę, że polski rynek motocykli skutecznie opiera się wszelkiego rodzaju kryzysom. Czasami odnoszę wrażenie, że paradoksalnie to właśnie one go napędzają. Jak wyglądała sytuacja w roku 2023? Jakie są plany importerów na rok 2024? Zaraz się wszystkiego dowiecie!

Iwona Legęć, PR Section Manager Honda

W 2023 roku Honda po raz czwarty z rzędu została liderem rynku motocyklowego w Polsce, zamykając sezon wynikiem 5839 sprzedanych sztuk i ponad 21-procentowym udziałem w rynku. W porównaniu do ubiegłego roku udało nam się zwiększyć sprzedaż aż o blisko 35 %. Tak imponujące wyniki osiągnęliśmy między innymi dzięki rosnącemu popytowi na "125", przy czym dwa skutery Hondy - PCX i Forza125 - zajęły dwa pierwsze miejsca w tym segmencie.

Honda została również liderem sprzedaży motocykli dużych, czyli tych z silnikami o pojemności powyżej 125 cm3. Najpopularniejsze modele spod wielkiego skrzydła to reprezentujące dynamicznie rosnący segment Adventure - CRF1100 Africa Twin, CRF300L i debiut minionego sezonu - XL750 Transalp. Sukcesem zakończyło się również wprowadzenie do sprzedaży modelu CB750 Hornet, który w roku 2023 był czwartym z kolei najpopularniejszym jednośladem Hondy na lokalnym rynku i zajął dugą pozycję wśród wszystkich Nakedów. Najlepiej sprzedającym się modelem turystycznym w Polsce został NT1100, a ADV350 i Forza 350 znalazły się na szczycie sprzedaży maxiskuterów. Wśród supersportów królował CBR650R, a najpopularniejsze w Polsce Customy to CMX1100 Rebel i CMX500 Rebel.

Warto zauważyć wciąż rosnącą popularność przekładni DCT. W Polsce w 2023 roku aż 75% sprzedaży modelu NC750, 67% - Africa Twin i ponad połowa - NT1100, to wersje wyposażone właśnie w ten rodzaj przeniesienia napędu, przy czym flagowa Honda Gold Wing oferowana jest tylko i wyłącznie ze skrzynią DCT. W kolejnym sezonie przewidujemy dalszy wzrost zainteresowania tą technologią, a także liczymy na pozytywne przyjęcie nowego rozwiązania Hondy, którym będzie elektroniczne sprzęgło - Honda E-Clutch, oferowane na razie w modelach CB650R i CBR650R. Spodziewamy się również dalszego wzrostu popytu na "125". W minionym sezonie nie zdołaliśmy zaspokoić zapotrzebowania na jednoślady z silnikami o tej pojemności ze względu na niewystarczającą dostępność niezwykle popularnego w Polsce PCX’a. Wzrost dostępności modeli poszczególnych marek niewątpliwie przyczyni się do wzrostu konkurencji na polskim rynku motocyklowym i sprawi, że osiągnięcie założonych celów będzie coraz większym wyzwaniem.

Mikołaj Matsumoto, dyrektor marketingu i sprzedaży motocykli i silników zaburtowych Suzuki

To był bardzo dobry rok dla motocykli Suzuki - mówi Mikołaj Matsumoto, dyrektor marketingu i sprzedaży motocykli i silników zaburtowych spółki Suzuki Motor Poland.

W tym roku ustanowiliśmy rekord sprzedaży motocykli naszej marki w Polsce. Przybywa nowych modeli i zostały bardzo dobrze przyjęte, a te które pozostały w ofercie są sprawdzone i klienci doskonale zdają sobie z tego sprawę. Nasza sieć autoryzowanych dealerów także się rozwija pod kątem jakości i dostępności dla klientów. Oceniając rok pod kątem konkretnych motocykli. Cieszy rozwój segmentu adventure, w którym Suzuki ma mocną reprezentację. Prócz dobrze przyjętych modeli V-Strom 800 DE i V-Strom 800 mamy także w ofercie cieszące się popularnością modele V-Strom 1050 i 1050 DE oraz dobrze znany V-Strom 650.

Sumarycznie sprzedaliśmy blisko pięćset "adwenczerów"! Podobnie jest z naszymi "125", czyli modelami dla kierowców z prawem jazdy kategorii B i tych rozpoczynających przygodę z dwoma kółkami - tu mamy ponad 360 sprzedanych maszyn. Suzuki mocno wbiło się w segment motocykli "naked". Po części za sprawą nowego GSX-8S, ale też świetnie przyjętych "gieteków" (S-1000GT) czy też GSX-S1000. Sama rodzina GSX to blisko dwie setki nowych Suzuki, które w roku 2023 wyjechały na polskie drogi. I na końcu - Hayabusa! Nasz topowy motocykl ma wiernych odbiorców i jest zarazem jednym z przebojów rynku - 111 maszyn tego typu to wynik dla importera naprawdę satysfakcjonujący i zarazem bardzo dobry w skali rynku europejskiego.

Suzuki zresztą się nie zatrzymuje. Oferta się rozrasta. Za chwilę rozpoczynamy pokazy motocykli: "crossovera", czyli GSX-S1000GX oraz uniwersalnego sport naked bike'a GSX-8R. Wchodzą do sprzedaży, więc w roku 2024 na pewno "będzie się działo"!

Bartłomiej Górecki, marketing manager Motor-Land (Benelli, Kymco, Keeway)

Wiemy z doświadczenia, że rynek w naszym kraju ma pewną cykliczność i przypomina sinusoidę. Pniemy się po niej obecnie do góry ale prognozowanie długoterminowe nie wzbudza chyba już takiego zaufania, jak w czasach przed wojną i pandemią. Również z tego powodu patrzyliśmy w 2023 rok ze skupieniem. W ostatnim kwartale 2022 roku mieliśmy obawy o następnym sezon w związku z kursami walut, inflacją i wysokimi kosztami surowców. Sytuacja obróciła się na szczęscie na korzyść klientów i mogliśmy dokonać korekty cenników naszych pojazdów, a dostępności w sezonie 2023 wróciły do normy.

Utrzymująca się, wzrostowa tendencja rynkowa nie ominęła Benelli, które dało nam dużo powodów do radości swoim ponad 15% wzrostem i uplasowało się w pierwszej 10tce marek motocyklowych w Polsce. Rok 2023 wskazał, że klienci mają dużo zaufania do jakości skuterów i quadow KYMCO oraz motocykli i skuterów Keeway. W styczniu 2023 nastąpiła korekta cen. Była wynikiem spadku kosztów transportu i walut. Stworzyło to sprzyjające okoliczności do uatrakcyjnienia cen naszych marek w momencie, kiedy inflacja na przełomie roku osiągała swoje szczyty.

W 2023 roku największą premierą wśród naszych marek była niewątpliwie premiera Benelli TRK 702 oraz TRK 702X. Żałujemy, że pierwsze motocykle przeznaczone do sprzedaży dotarły do nas dopiero w sierpniu. Gdyby nastąpiło to na początku sezonu może zajęlibyśmy miejsce w pierwszej 5tce statystyk sprzedaży. Ściganie się w tabelkach nie jest jednak celem naszych działań jako importera. Przede wszystkich chcemy dostarczać na Polski rynek dobre motocykle w dobrych cenach. W tym roku wprowadziliśmy także nowe skutery KYMCO AK 550 Premium, X-Town CT 125 i model XCiting Vs 400. Quady KYMCO MXU 550 i MXU 700 doczekały się w tym roku nowej odsłony. Z ramienia Keeway pojawiła się stylowa Versilia, lekki i futurystyczny FACT X 125 oraz retro-nowoczesny X-Light 125 za kwotę poniżej 10 tyś zł.

Prognozy to zawsze trudny temat. Dla całego rynku wydają się obiecujące na jakieś dwa lata do przodu. Co do naszego udziału w rynku, tutaj na szczęście mamy na niego wpływ i będziemy ten wpływ wykorzystywać. Po za wyciąganiem wniosków z naszych działań, w 2024 roku planujemy wprowadzenie nowej, poważnej marki motocykli. Niestety w tej chwili nie mogę zdradzić więcej szczegółów.

Karol Kopytek, Junak i Zontes

Rok 2023 zamykamy w dobrych nastrojach. Marka Junak jest wciąż niepodzielnym liderem w segmencie motorowerów. W tym roku zostaliśmy wybrani w tym segmencie przez 2365 osób. Rok kończymy zatem z niemal 23% udziałem w rynku.
 
W przypadku motocykli marka Junak kończy rok ze sprzedażą prawie półtora tysiąca motocykli. Ten wynik pozwolił zająć nam mocną czwartą lokatę wśród wszystkich marek motocyklowych w naszym kraju, z ponad 7,5 % udziałem w rynku. Z kolei marka Zontes znalazła odbiorców wśród ponad 700 motocyklistów oraz fanów skuterów, co w połączeniu z rozwijającą się ofertą stanowi dobry prognostyk na kolejny rok.

W 2024 roku liczymy co najmniej na utrzymanie dobrych wyników sprzedażowych. Stawiamy także na dalszy rozwój ofert modelowych oraz sieci dilerskich. Nie zabraknie bardzo ciekawych nowości, na które także liczymy. Dziękujemy naszym klientom za zaufanie.

Wioletta Filipowska, dyrektor generalna Piaggio Group Polska (Vespa, Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi)

W ostatnim roku dużo mówiło się o sytuacji polityczno-gospodarczej zarówno kraju, jak również mieszkańców. Wiele osób wskazywało na bardzo daleko idące oszczędności, które miały stanowić dominujący schemat myślenia Polaków o zakupach. Ten trend zdaje się nie dotykać motocykli. W przeciwieństwie do segmentu samochodowego, ta gałąź branży automotive, która tak jednoznacznie kojarzy się raczej z przyjemnością, wyborami dyktowanymi sercem, a nie do końca rozumem, ma się bardzo dobrze. Polacy kochają motocykle oraz skutery. Ta miłość z roku na rok rośnie.

Zważywszy na wyniki sprzedaży poszczególnych marek, ale również biorąc pod uwagę ogólnopolską tendencję możemy wywnioskować, że Polacy upatrzyli sobie segment jednośladów, jako wspaniałą alternatywę do inwestowania swoich środków. Inflacja dotykająca naszych portfeli od kilku lat przekształciła myślenie tych, którzy swoje oszczędności trzymali w przysłowiowej "skarpecie" oraz tych, którzy upatrywali jeszcze do niedawna bezpieczeństwa swoich środków na obecnie mniej opłacalnych lokatach, do myślenia inwestycyjnego. Segment jednośladów, nomen omen dwojako jest do tego idealny. Z jednej strony można kupować wyjątkowe modele motocykli i skuterów, które świetnie trzymają wartość lub wręcz są pojazdami unikatowymi, których wartość będzie tylko wzrastać z biegiem czasu, a z drugiej strony są świetną inwestycją z punktu widzenia ekonomicznego, bo wybierając, dostępne często na kat. B skutery możemy nie tylko zaoszczędzić czas na codziennych dojazdach do pracy czy poszukiwaniu miejsc parkingowych, ale również korzystać z dobrodziejstwa, jakim jest spalanie w wymiarze często nawet 2-3 litrów na całe przejechane 100 km. Biorąc pod uwagę, że przeciętny kompaktowy samochód spala ok. 7-8l/100 km, a także obecne problemy i postrzeganie samochodów elektrycznych jako nie do końca trafionej alternatywy, jednoślady stały się naturalnym wymiennikiem dla naszego sposobu podróżowania.

Grupa Piaggio, której dystrybutorem w Polsce jest Liberty Corp., nadal jest jednym z największych producentów motocykli i skuterów na świecie. Najbardziej cieszącymi się popularnością modelami w gamie skuterów (a koncern Piaggio ma aż trzy skuterowe brandy; Piaggio, Vespa oraz Aprilia) są nadal modele z gamy tej najbardziej kultowej marki, czyli Vespy. Primavera oraz GTS to najchętniej wybierane skutery z portfolio. Zaraz za nimi mocnymi punktami są skutery Aprilia SR GT oraz trójkołowce z serii MP3. Wśród motocykli prym wiedzie już od dwóch lat gama 660 ze stajni Aprilia, w szczególności modele RS oraz Tuareg. Ten drugi nie może dziwić, gdyż wartość rynku szeroko pojmowanego ADV z roku na rok rośnie i staje się głównym segmentem w kategorii PTW. Kolejnym mocnym jednośladem koncernu Piaggio jest model Moto Guzzi V85TT. Ta niszowa nadal marka ma coraz więcej swoich zwolenników, którzy doceniają jej historyczną wartość, a także nonszalancki design, który pozwala poczuć się wyjątkowo, nawet w środowisku konserwatywnych motocyklistów wyznających tylko cztery dalekowschodnie marki.

Rok 2023 nie obył się jednak bez problemów. Grupa Piaggio nie zanotowała tak dużego skoku, w ilości sprzedanych sztuk jak jej niektórzy konkurenci, jednak trzymając się blisko średniej rynkowej nadal zajmuje wysokie miejsca w rankingach. Złożyło się na to wiele czynników, które w większym lub mniejszym stopniu determinowała przede wszystkim dostępność pojazdów. Piaggio przechodzi właśnie wielką "rewolucję" wewnętrzną, która pozwoli w ciągu kilku kolejnych lat dogonić, a może nawet i przeskoczyć technologicznie wielu swoich konkurentów, jednak w myśl zasady "jeden krok do tyłu, dwa kroki do przodu", ten wsteczny, który pozwolił Piaggio spojrzeć na biznesowe walory swojego przedsiębiorstwa wydarzył się właśnie w roku 2023. Dodatkowo pojawiły się trudności niezależne od przedsiębiorstwa, gdyż w III kwartale fabryki Piaggio w Toskanii targane były szalejącymi powodziami skutecznie uniemożliwiającymi terminowe dostawy.

Jednak lata 2024 i szczególnie 2025, w którym to roku oprócz wejścia normy Euro5+, swoje 80-lecie świętować będzie Aprilia, mają być czasem wielkiego rozwoju i wzrostu, którego my, jako Polski Importer będziemy realnym świadkiem. Duże nadzieje bowiem wzbudzają nowości zaprezentowane przez koncern na ostatnich targach EICMA. Model RS 457, który uzupełni gamę Aprilia ma poszerzyć niezwykle mocno grono klientów swoją lekką, mocną, ale przystępną cenowo konstrukcją, szczególnie wśród młodych entuzjastów wyścigów motocyklowych. Model Stelvio to również mocna pozycja, gdyż na bazie wprowadzonego w zeszłym roku silnika V100 o pojemności 1000cc z modelu Mandello, powstał teraz prawdziwy obieżyświat, łączący walory jazdy z V85TT i mocy V100-tki. To w nim koncern upatruje zastrzyku świeżości, o który tak walczy marka znad jeziora Como. Kolejnym punktem jest elektryfikacja klasycznej Vespy. W odróżnieniu od samochodów, skutery elektryczne, zwłaszcza w dużych miastach są doceniane przez odbiorców, a nowa Primavera w wersji "E" może pozwolić miłośnikom kultowej Vespy wejście w nowoczesność napędzaną na prąd. A to dopiero początek zmian, rok 2025 i norma EURO5+ wymusi na producentach szereg zmian w portfolio modelowym.

Artur Bielenin, brand manager Voge Polska

Zakończony właśnie rok 2023 dla marki Voge był bardzo udany. Marka na dobre zagościła już na rynkach światowych w samej Europie notując ponad 100% wzrost sprzedaży. Pojawienie się nowych modeli motocykli potwierdziło znakomitą jakość i nietuzinkowy design pojazdów spod znaku Voge. Zwłaszcza model 525DSX zrobił furorę w motocyklowym światku. W naszym kraju nie było inaczej. Takie modele jak Rally 300 czy właśnie 525 DSX sprzedawały się jak świeże bułeczki.

Z niecierpliwością czekamy już na nadchodzący sezon 2024 gdzie Voge wprowadzi kolejny nowy model z rodziny DS. Tym razem będzie to 900 tka. Już teraz możemy śmiało zapowiedzieć kolejny rekord sprzedażowy. Zainteresowanie tym modelem jest bowiem ogromne w całej Europie.

Ducati - fragmenty z komunikatu prasowego

- Tytuł Najlepszego Dystrybutora Roku jest dla nas niezwykłym wyróżnieniem. Nie tylko zaznaczyliśmy swoją obecność pośród najważniejszych rynków dla Ducati, ale również jako pierwszy w historii prywatny dystrybutor zdobyliśmy tę nagrodę dwukrotnie. Przyjmujemy jednak owo wyróżnienie z dużą pokorą. Wiemy, iż to przede wszystkim zobowiązanie do dalszego podnoszenia standardów obsługi, rozwoju sieci dealerskiej, a także dostarczania naszym Ducatisti unikalnych doświadczeń. Ducati to marzenie z dzieciństwa, z plakatu nad łóżkiem. Nadal będziemy je spełniać z poświęceniem, kreatywnością i pasją - powiedział Damian Owczarek, Dyrektor Generalny Ducati Polska, członek zarządu Liberty Corporation 2 Sp. z o. o. 

Rok 2023 był rekordowy pod względem sprzedaży motocykli Ducati na polskim rynku. Najpopularniejszym modelem, zarówno w Polsce, jak i na świecie, niezmiennie pozostaje Multistrada V4. Swoją silną pozycję rynkową potwierdza również Monster, Streetfighter, a także rodzina Scrambler Ducati. Udany debiut rynkowy zaliczył Diavel V4 i w pierwszym roku obecności na rynku stał się ikoną autentycznego stylu, a DesertX zyskuje coraz większą popularność w swoim segmencie. Dużym sukcesem jest również Panigale V4, które reprezentuje transfer know-how wprost z torów wyścigowych, na których zespoły Ducati kolejny rok z rzędu odniosły mistrzowskie zwycięstwa w MotoGP, WorldSBK i WorldSSP. W 2023 roku do polskich kolekcjonerów trafiło też najwięcej sztuk limitowanych motocykli w historii. Do garaży pasjonatów trafiły między innymi modele Streetfighter V4 Lamborghini, repliki mistrzowskich Panigale V4, czy unikalny Diavel V4 Unica, czyli pierwszy polski projekt wykonany przez Centro Stile Ducati.

Producent z Borgo Panigale na rok modelowy 2024 zaprezentował kilka nowych modeli, w tym między innymi Multistradę V4 S Grand Tour, Multistradę V4 RS, DesertX Rally i Hypermotarda 698 Mono. Nowości będzie można zobaczyć podczas marcowych targów motocyklowych w Warszawie i we Wrocławiu. Już teraz zachęcamy też do składania zamówień i zapisywania się na wiosenne jazdy testowe.

Na sezon 2024 po raz kolejny zaplanowaliśmy wiele ciekawych wydarzeń dla Ducatisti, w tym sprawdzoną formułę Ducati Riding Experience. Sezon hucznie otworzymy paradami We Ride As One 4 maja. W dniach 25 maja i 29 czerwca odbędą się szkolenia DRE Road Academy, a szkolnie DRE Adventure Academy na Kaszubach w dniach 17-18 sierpnia. Zapisy na wydarzenia z cyklu DRE zostaną uruchomione w najbliższym czasie. W lipcu wybierzemy się wspólnie na największy zlot fanów Ducati na świecie, dwunastą edycję World Ducati Week na Torze Misano. WDW 2024 w dniach 26-28 lipca po raz kolejny zgromadzi światową rodzinę Ducatisti, w tym pasjonatów z Polski, więc zachęcamy do zapisów na wspólny wyjazd.

NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

NAS Analytics TAG
Zobacz również

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    NAS Analytics TAG
    na górę