tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 SAM CX 500, czyli - masz silnik, to zbuduj sobie motocykl
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 950
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG

SAM CX 500, czyli - masz silnik, to zbuduj sobie motocykl

Autor: Thrillco 2006.12.27, 12:32 17 Drukuj

Często posiadając już własne dwa koła wciąż marzymy o tym jedynym, wyjątkowym, niepowtarzalnym sprzęcie. Wendell Jones poszedł inną drogą, może i wy spróbujcie

Wendell Jones z Oakland w Californii zbudował sobie motocykl. We własnym garażu. Nie byłoby w tym nic wielkiego, gdyby nie to, z czego i jak go zbudował. Dysponował jedynie starą Hondą CX500, która jak na dzisiejsze standardy jest konstrukcją bardzo klasyczną, nie mającą niczego, co mogłoby zachwycać. Wendell pragnął mieć coś ekstra, dlatego rozłożył motocykl na czynniki pierwsze i zostawiając z niego właściwie tylko silnik, zaczął budować swój jedyny, niepowtarzalny sprzęcior.

Inne podejście do tematu

To, co wyszło w efekcie końcowym, okazało się małą konstrukcyjną rewolucją, zaś niektóre rozwiązania budzą podziw i szacunek dla autora. Patrząc na dzieło Amerykanina można mieć mieszane uczucia, ale należy wziąć pod uwagę, że nie jest on specem w zakresie budowy maszyn i nie dysponuje profesjonalnym garażem. Wygląd więc pomijamy i skupiamy się na tym, jak motocykl został zbudowany.

Zdolności ponadprzeciętne

Tych z pewnością Wendellowi nie brakuje, a i pomysłowość musi mieć facet na wysoce rozwiniętym poziomie. Zacznijmy od tego, że jego pojazd jest chyba pierwszą zupełnie samonośną konstrukcją jednośladową. Motocykl zwyczajnie nie ma nawet kawałka ramy, a konstrukcją nośną całości jest silnik. Zbiornik paliwa służy jednocześnie za główkę ramy, zaś tylny zadupek i miejsce do siedzenia zrobione są jako samonośny monolit. To jeszcze nic w porównaniu z tym, co konstruktor wymyślił z przodu. Maszyna posiada jak najbardziej widelec z dwiema rurami nośnymi, amortyzatorami i całym tym bajzlem, jaki ma z przodu każdy motocykl. Różnica polega na tym, że tu konstrukcja jest ustawiona wzdłuż do osi pojazdu i umieszczona tylko po prawej stronie motocykla. Wymusiło to dosyć niezwykłą konstrukcję półek i całego mocowania koła przedniego. Z tyłu Wendell zapragnął posiadać monowahacz, więc też zbudował go sam.

Rzeźba techniczna

Jeśli ktoś nie wie lub nie pamięta, to silnik w Hondzie CX500 jest jednostką widlastą umieszczoną poprzecznie, podobnie jak np. w Moto Guzzi. Napęd przekazywany jest za pośrednictwem wałka kardana po prawej stronie. Przy tak niezwykłej konstrukcji, jaką jest motocykl Wendella Jonesa dziwnym byłoby wrzucenie silnika ot tak, jak go Japończycy stworzyli. Najwyraźniej amerykański konstruktor-hobbysta zapragnął mieć coś bliższego Ducati. Więc silnik ustawił wzdłuż całej konstrukcji. Mało tego, napęd przeniósł na lewą stronę i przerobił tak, by przenoszony był za pośrednictwem łańcucha. Najwyraźniej przeróbka ta nastręczyła mniej problemów, niż mechanizm przerzucania biegów, który na razie obsługuje się za pomocą pręta długiego, jak laska marszałkowska.

Dalsze plany

Trzeba przyznać, że choć ciekawy, to motocykl jest raczej mało urokliwy, ale jego konstruktor zapewnia, że nie spocznie na laurach. Na przyszłość planuje poprawienie kilku szczegółów, a w dalszej perspektywie myśli o maszynie bazującej na silniku CX500 Turbo. Nie ważne jednak jak wygląda i jak jeździ ten motocykl. Ważne, że jest dowodem na to, iż przy chęciach, pomyśle i odpowiednim nakładzie pracy można za pomocą młotka, piłki do metalu i spawarki zbudować swój własny nietuzinkowy sprzęt. Zatem... nadal macie zamiar marzyć, nudząc się w swoim pokoju przez całą zimę?

Zdjęcia: Wendell Jones


NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze 14
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG
Tagi

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    motul belka motocykle 950
    NAS Analytics TAG
    na górę