tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Rynek motocykli 2013 - Polacy wybierają duże pojemności
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
Advertisement
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Rynek motocykli 2013 - Polacy wybierają duże pojemności

Autor: Lovtza 2014.01.13, 14:38 37 Drukuj

Od lat na bieżąco informujemy Was o tym, jak wygląda sytuacja na polskim rynku motocykli i motorowerów. W comiesięcznych krótkich raportach przygotowywanych wspólnie z instytutem Samar znaleźć możecie poziomy sprzedaży jednośladów w poszczególnych miesiącach każdego roku. Teraz wszystkie te dane łączymy w całość i rozbijamy na poszczególne grupy pojazdów. Jakie motocykle Polacy najchętniej kupowali w minionym roku? Jakie są trendy na rynku? Komu rośnie, a komu spada? Zapraszamy do lektury.

Rok 2013 zamknął się ogólną liczbą 56 145 pierwszych rejestracji nowych jednośladów (motocykle + motorowery). Jest to już ponad 2,5 razy mniej, niż w rekordowym roku 2008. Od tamtego czasu każdy kolejny rok jest słabszy, a spadki wahały się od 3 do 30%. W porównaniu do roku 2012 liczba rejestracji jest mniejsza o 17,1%, czyli 11 609 sztuk.

Ogólna liczba pierwszych rejestracji nowych i używanych jednośladów wyniosła 108 719
(-12% r/r, -14 886 sztuk). Spadki w rejestracji pojazdów używanych nie są tak drastyczne jak wśród nowych, ale ta część rynku także systematycznie zmniejsza się. Używanych jednośladów zarejestrowano 52 574 (-5,9% r/r, -3 277 sztuk).

Zanim zaczniemy rozbijać dane na szczegóły, oddajmy przez chwilę głos przedstawicielom najważniejszych graczy na rynku, czyli menedżerom polskich firm motocyklowych. Jak oni oceniają sytuację na rynku i mijający rok?

Alek DubelskiAleksy Dubelski, Probike S.A.: Probike S.A. - importer marki Kawasaki w Polsce - rok 2013, jako kolejny rok spowolnienia gospodarczego, zalicza do trudnych. Bardzo cieszy nas ponad 30% wzrost ilości rejestracji nowych motocykli naszej marki, a także powiększenie się naszego udziału w rynku. Niewątpliwie fakt ten zawdzięczamy nowym, wolumenowym modelom – Ninja 300 oraz Z800, które cieszyły się i cieszą dużym zainteresowaniem Klientów. Nie bez znaczenia jest też naszym zdaniem profesjonalna obsługa Klienta w salonach naszych dealerów. Miniony sezon, był kolejnym rokiem intensywnych prac nad jakością sieci dystrybucji Kawasaki. Musieliśmy niestety zakończyć współpracę z paroma dealerami, natomiast przyjęliśmy do grona autoryzowanych dealerów kilkanaście nowych podmiotów. Wszystko to razem w połączeniu z upowszechnieniem dostępności części zamiennych i akcesoriów Kawasaki wpływa na podniesienie poziomu satysfakcji klientów naszej marki. Celem naszym jest aby Kawasaki było postrzegane przez klientów i naszych dealerów jako marka innowacyjna, podążająca za trendami na rynku, działająca nieszablonowo.

Pawel Iwanicki odbior nagrodyPaweł Iwanicki, Suzuki Motor Poland: W Europie od kilku lat liczba rejestracji nowych motocykli wciąż spada i niestety rok 2013 nie przyniósł wyczekiwanej poprawy tych wyników. W Polsce nie jest inaczej - względem poprzedniego roku, rejestracje spadły o 17,1%, dlatego jesteśmy zadowoleni, że Suzuki Motor Poland odnotowało zaledwie 2,2-procentowy spadek sprzedaży. Obecnie ogromną popularnością cieszą się motocykle niskobudżetowe o pojemności 500-800 cm3. Ich klienci nie zwracają uwagi na osiągi czy jakość wykonania, ale przede wszystkim na cenę. W ofercie Suzuki brakuje nam takiego prostego, niedrogiego motocykla. Nie mamy takiego problemu w segmencie wyższym. Intruder M1800 czy Hayabusa cieszą się dużą popularnością. Niestety w Polsce słabnie popyt na motocykle segmentu sport – ich sprzedaż w 2013 spadła o niemalże połowę. Sportowych Suzuki sprzedało się o 33,3% mniej niż w roku poprzednim.

Krzysiek KrolKrzysztof Król, Intercars S.A. (importer marek Ducati oraz Triumph): Rok 2013 dla Ducati i Triumpha był udany. Odnotowaliśmy wzrosty sprzedaży zarówno produktów z Bolonii jak i z Hinckley. Ducati rozwija się w Polsce bardzo dynamicznie (wzrost sprzedaży o 20% rok do roku) a pamiętajmy, że jest to dopiero trzeci rok Ducati w Polsce po zmianie importera, a wzrost sprzedaży od 2010 roku do dziś to 421%. Myślę, że rok 2014 będzie bardzo udany dla Ducati – nowe modele, coraz większe zaufanie do marki. W 2014 będziemy starali się mocno wspierać sportową twarz Ducati poprzez liczne imprezy związane ze sportem (m.in. Ducati Track Day). Analizując dane dotyczące całego rynku można stwierdzić, iż sytuacja wygląda dość optymistycznie. Wzrost całego rynku o 1,3% to niewiele, ale jednak wzrost. Dokonał się on dzięki importowi pojazdów używanych. Co prawda z punktu widzenia importerów sprzedaż nowych pojazdów spada, jednak jego dynamika tego spadku jest dużo niższa na przełomie obecnego roku niż na przełomie 2011/2012. I oczywiście wszyscy chcemy wierzyć że to pierwsza oznaka wzrostu rynku. Wierzymy w to nieustannie od 2009 roku! Cieszy wzrastająca ilość importowanych pojazdów używanych, co świadczyć może ze duch w narodzie nie ginie, ale mocno jest ograniczony zasobnością portfela. Martwi drastycznie spadająca ilość rejestracji motorowerów. Przekładając to na przyszłość – może znaczyć to, że dorasta nam coraz mniej motocyklistów.

Agnieszka StarzykAgnieszka Starzyk, Romet Motors: Rynek jednośladów w 2013 roku nie rozpieszczał importerów, dalsze spadki sprzedaży nowych pojazdów oraz spadek sprzedaży używanych pojazdów. Rynek skuterów i motocykli nadal słabnie jednak nie tak mocno jak w latach poprzednich. Być może jest to przesłanka tak długo oczekiwanego ożywienia w branży.

Marka Romet Motors pomimo spadków sprzedaży motorowerów odnotowała wzrost. Spadek sprzedaży motorowerów może być następstwem zmian dotyczących Prawa jazdy które weszły w życie w styczniu zeszłego roku. Jednak uważamy, że w nowej ustawie zabrakło rozporządzenia o zezwoleniu poruszania się motocyklem do pojemności 125ccm dla osób, które posiadają prawo jazdy kategorii B. Podobne przepisy obowiązują w innych krajach europejskich gdzie zdecydowany udział na drogach mają skutery oraz motocykle o pojemnościach do 125ccm. Jednocześnie da się zauważyć następstwo wprowadzenia kategorii A2 czyli wzrost sprzedaży motocykli 250-500ccm. Importerzy i producenci doskonale wypełnili lukę pojazdów w tych pojemnościach. Podsumowując, ciężka sytuacja na rynku jednośladów w Polsce dodatkowo została dotknięta zmianą przepisów o prawie jazdy, na co importerzy i producenci motocykli powinni się jednoczą się i walczą o zmiany dopuszczające osoby z prawem jazdy kat. B do poruszania się motocyklami do pojemności 125ccm.

Robert Domanski Garmisch PartenkirchenRobert Domański, BMW Motrorrad: Rok 2013 przyniósł BMW Motorrad w Polsce zdecydowany wzrost sprzedaży i rejestracji, zarówno ilościowy jak i procentowy, mocny wzrost udziału w rynku oraz zajęcie pozycji absolutnego lidera w segmencie motocykli pow. 500 cm3. Czego więcej można by sobie życzyć? Po prostu powtórzenia takich wyników w sezonie 2014, co oznaczałoby zbliżenie się do magicznej liczby 1.000 motocykli BMW sprzedanych w Polsce. W zeszłym roku motorem naszej sprzedaży był R 1200 GS (ponad 2-krotny wzrost sprzedaży rok do roku). W roku 2014 liczymy na silne wsparcie sprzedaży ze strony kolejnych nowych modeli: kolejnego enduro R 1200 GS Adventure, turystycznego R 1200 RT, nostalgicznego klasyka R nine T oraz otwierającego dla BMW kolejny segment motocykli naked bike’a S 1000 R. BMW kontynuuje więc ofensywę modelową, która świetnie współgra z potrzebami rynku motocyklowego w Polsce. Oferujemy motocykle prestiżowe, spełniające wysokie wymagania naszych klientów, zarówno młodych jak i doświadczonych motocyklistów.

Michal Dudek przylapany w kaskuMichał Dudek, Honda Motor Europe: Rok 2013 możemy podsumować jako jeden z trudniejszych, gdzie najmocniej mogliśmy odczuć skutki, tak często – a może nawet zbyt często – komunikowanego kryzysu. Podobnie jak w innych obszarach, rynek motocyklowy również udowodnił, że trudne czasy nie dotykają strefy towarów luksusowych, czyli pojazdów z najwyższej półki. Niemniej jednak jesteśmy bardzo zadowoleni, że pomimo tego, tak dobrze przyjęła się niezwykle praktyczna i niezawodna seria NC, która na sezon 2014 została jeszcze bardziej dopasowana do potrzeb naszych klientów i poprzez zwiększenie pojemności silnika, a także inne modyfikacje, sprawi motocyklistom jeszcze więcej radości z jazdy. Poza tym opcjonalna dwusprzęgłowa przekładnia z automatycznymi trybami jazdy (DCT), dostępna również w NC, cieszy się zarówno w Polsce, jak i w Europie, coraz większą popularnością, co widać po rosnących wynikach sprzedaży. W 2014 ilość modeli z DCT w ofercie Hondy będzie jeszcze większa, poza tym pojawią się zupełnie nowe, 4-cylindrowe 650-tki oraz wiele innych nowości. W związku z tym wierzymy, że zbliżający się sezon z atrakcyjnymi maszynami zbiegnie się z większym optymizmem zakupowym w naszym kraju, i na coraz lepszych drogach, zobaczymy więcej nowych motocykli, czego wszystkim i sobie życzymy.

Rynek motocykl

Rok 2013 polscy importerzy zamknęli liczbą 7 390 rejestracji nowych motocykli (-4,6% r/r, -360 sztuk). Na przestrzeni roku spadki i wzrosty w poszczególnych miesiącach niemal równoważyły się, ale jeden miesiąc zdecydował o ogólnym spadku – w marcu zarejestrowano 39,7% (458 sztuk) mniej, niż rok wcześniej. Marzec to jeden z najważniejszych miesięcy w roku jeśli chodzi o sprzedaż jednośladów. Jeśli tutaj pojawią się spadki – trudno odpracować je przez resztę roku. Nie zrównoważyły tej sytuacji dobre wyniki rejestracji drugiego kwartału (+9,6%), które szczególnie zostały podbudowane w czerwcu, przez przyspieszone rejestracje przed zmianą przepisów homologacyjnych i rejestracyjnych. Duży ruch odnotowano wtedy dla pojazdów SAM, które do 22 czerwca ub.r. korzystały z uproszczonej zasady rejestracji jednej sztuki na podstawie badania technicznego.

Ogółem w 2013 roku na polskich drogach przybyło 46 052 motocykli (+1,3%, +583 sztuki). Widać stąd, że tylko co 6 nowo rejestrowany w kraju motocykl jest nowy. Taka proporcja utrzymuje się co najmniej od 2006 roku.

Największym zainteresowaniem kupujących nowe maszyny cieszy się niezmiennie Romet Motors (1139 szt., -18,8%), następnie Honda (794, -19%) oraz BMW (759, +44%). Właśnie BMW oraz Harley-Davidson, który w zestawieniu najpopularniejszych marek znalazł się na miejscu 6. zasługują na szczególną uwagę. Te dwie marki premium zanotowały największy wzrost sprzedaży, odpowiednio 44% oraz 35,7%.

W ciągu roku zaznaczyła się nowa tendencja klientów salonów – częściej wybierali motocykle droższe. Sytuację tę ilustruje ranking sprzedaży według pojemności silników. Zdecydowany prym wiodą motocykle z silnikami o pojemności powyżej 750 cm3 – 2606 szt. Stanowią one ponad 1/3 rynku (35,3%). Oznacza to wzrost ich udziału o 9,4pp w ciągu ostatniego roku. Wyprzedzają one tym samym w zestawieniu rocznym motocykle najlżejsze z silnikami o pojemności do 125 cm3, których zarejestrowano 1790, tj. o 28,3% mniej niż w roku poprzednim. Ich udział w rynku spadł z 32,2 do 24,2%. Maszyny z przedziału 501-750cm3 uzyskały 19,4% udział oraz zanotowały 9,2% wzrost do poziomu 1430 szt. Największy spadek dotknął motocykle z silnikami z przedziału 126-250cm3 (-36,6%). Zarejestrowano ich 858 i zachowały jedynie 11,6% udział w rynku, wobec 17,5% w 2012r. Motocykle z przedziału 256-500cm3 zwiększyły swój udział do 8,9% rynku i jednocześnie zanotowały 17,6% wzrost.

Według segmentacji rynku (PZPM) największym powodzeniem cieszą się motocykle typu Street, które mają 38,1% udział w rynku, dokładnie taki sam jak w 2012. Jednakże ich liczba spadła o 4,7% do 2 814 sztuk. Największy wzrost zanotowały motocykle typu On/Off (+14,9% r/r). Zarejestrowano ich łącznie 1 187 co daje im 16,1% rynku oraz drugą pozycję w zestawieniu. Wzrost pozycji On/Offów jest ściśle związany z dobrą formą BMW i KTM, które wiodą prym w tej kategorii pojazdów. Motocykle On/Off zepchnęły na trzecią pozycję Choppery i Cruisery, które dotknął 27,8% spadek. Zarejestrowano ich 1048, o 404 mniej niż przed rokiem.

Pozycję pozostałych segmentów można sprawdzić w tabelce poniżej.

Rynek motocykli używanych

W ciągu całego 2013 roku liczba przywiezionych używanych motocykli była nieco większa, niż w 2012. Przybyło ich 38 862, o 2,5% więcej niż w roku 2012. Najchętniej sprowadzane marki to HONDA
(9 733 sztuk, -1,6% r/r), YAMAHA (8 999, +0,6%) oraz SUZUKI (7 316, +1,4%). Ta trójka, dokładnie w takiej kolejności okupuje podium od 2007 roku. Na uwagę zasługuje fakt, że spośród pierwszej dziesiątki rejestracji motocykli importowanych największe wzrosty odnotowały BMW i Harley-Davidson. Wzrost liczby importu motocykli używanych, nawet jeśli jest niewielki, świadczy o tym, że Polacy chcą jeździć motocyklami, natomiast niekoniecznie stać nas na nowe maszyny.

Rynek motorowerów

W 2013 roku zarejestrowano 48 755 nowych motorowerów, czyli 18,7% (-11 249 sztuk) mniej niż przed rokiem. Inaczej niż w przypadku motocykli, tutaj spadki sprzedaży utrzymywały się prawie w każdym miesiącu. Tylko dwa zimowe miesiące: luty oraz grudzień były lepsze niż w roku poprzednim. Nie mają one jednak większego znaczenia dla wyniku w całym roku. Listę najchętniej wybieranych marek przez kupujących nowe motorowery otwiera niezmiennie Romet Motors (19 117 sztuk, +6,6% r/r), następny jest ZIPP (5 664, -29,1%) oraz Toros (5367, -14,3%).

Rynek motorowerów używanych

Używanych motorowerów sprowadzono do Polski 13 912 (-23,3% r/r, -4 220 sztuk). Nowe motorowery stanowiły więc 77,8% wszystkich rejestracji.

Wśród motorowerów sprowadzanych dominują marki premium, co jest o tyle oczywiste, że import . Listę otwiera Peugeot (2 138 sztuk, -14,3% r/r). Na kolejnych pozycjach znajdują się Piaggio (1 670, -19,2%) oraz Yamaha (1 538, -17,4%). Wszystkie one są tylko śladowo obecne w rynku nowych motorowerów, gdzie udział żadnej z nich nie przekracza jednego procenta. Kolejność ta utrzymuje się od 2010 roku.

Nowe* MOTOCYKLE - ranking marek - 2013 narastająco
Pozycja Marka Rok narastająco Styczeń - Grudzień
2013 Udział % 2012 Udział % % Zmiana
1 ROMET MOTORS 1139 15,4% 1402 18,1% -18,8%
2 HONDA 794 10,7% 980 12,6% -19,0%
3 BMW 759 10,3% 527 6,8% 44,0%
4 YAMAHA 673 9,1% 664 8,6% 1,4%
5 KAWASAKI 510 6,9% 392 5,1% 30,1%
6 HARLEY-DAVIDSON 490 6,6% 361 4,7% 35,7%
7 SUZUKI 485 6,6% 496 6,4% -2,2%
8 JUNAK 412 5,6% 635 8,2% -35,1%
9 SAM 403 5,5% 190 2,5% 112,1%
10 KTM 364 4,9% 292 3,8% 24,7%
RAZEM 1-10 6029 81,6% 5939 76,6% 1,5%
POZOSTAŁE MARKI 1361 18,4% 1811 23,4% -24,8%
RAZEM 7390 100% 7750 100% -4,6%
Źródło: analizy PZPM na podstawie danych CEP, MSW
UWAGA:* przyjęto - nowe motorowery tj. bez daty pierwszej rejestracji za granicą i nie starsze niż 3 lata
Nowe MOTOCYKLE - ranking marek wg DCC - 2013 narastająco
Pojemność silnika Marka Rok narastająco Styczeń - Grudzień
2013 2012 Zmiana
r/r
2013
Udział %
2012
Udział %
<=125cm3 ROMET MOTORS 750 806 -6,9%    
JUNAK 273 399 -31,6%    
KYMCO 167 172 -2,9%    
pozostałe marki 600 1120 -46,4%    
<=125cm3 Suma   1790 2497 -28,3% 24,2% 32,2%
125cm3<poj.sil.<=250cm3    ROMET MOTORS 389 596 -34,7%    
HONDA 86 155 -44,5%    
ZIPP 80 193 -58,5%    
pozostałe marki 303 409 -25,9%    
125cm3<poj.sil.<=250cm3 Suma 858 1353 -36,6% 11,6% 17,5%
250cm3<poj.sil.<=500cm3    KTM 148 105 41,0%    
HONDA 98 18 444,4%    
KYMCO 78 94 -17,0%    
pozostałe marki 336 344 -2,3%    
250cm3<poj.sil.<=500cm3 Suma   660 561 17,6% 8,9% 7,2%
500cm3<poj.sil.<=750cm3    HONDA 353 433 -18,5%    
SUZUKI 333 295 12,9%    
YAMAHA 243 169 43,8%    
pozostałe marki 501 412 21,6%    
500cm3<poj.sil.<=750cm3 Suma 1430 1309 9,2% 19,4% 16,9%
>750cm3    BMW 725 487 48,9%    
HARLEY-DAVIDSON 486 361 34,6%    
KAWASAKI 247 206 19,9%    
pozostałe marki 1148 948 21,1%    
poj.sil.>750cm3 Suma   2606 2002 30,2% 35,3% 25,8%
INNE   46 28 64,3% 0,6% 0,4%
RAZEM 7390 7750 -4,6% 100% 100%
Nowe MOTOCYKLE - ranking marek wg segmentów - 2013 narastająco
Segment Marka Rok narastająco Styczeń - Grudzień
2013 2012 Zmiana
r/r
2013
Udział %
2012
Udział %
BIG SCOOTER    KYMCO 252 275 -8,4%    
YAMAHA 120 133 -9,8%    
HONDA 102 230 -55,7%    
pozostałe marki 300 345 -13,0%    
BIG SCOOTER Suma   774 983 -21,3% 10,5% 12,7%
CHOPPER & CRUISER    ROMET MOTORS 305 570 -46,5%    
HARLEY-DAVIDSON 247 165 49,7%    
YAMAHA 84 75 12,0%    
pozostałe marki 412 642 -35,8%    
CHOPPER & CRUISER Suma 1048 1452 -27,8% 14,2% 18,7%
STREET    ROMET MOTORS 730 720 1,4%    
JUNAK 313 454 -31,1%    
KAWASAKI 303 186 62,9%    
pozostałe marki 1468 1594 -7,9%    
STREET Suma   2814 2954 -4,7% 38,1% 38,1%
SPORT    SUZUKI 24 36 -33,3%    
KAWASAKI 17 38 -55,3%    
HONDA 13 24 -45,8%    
pozostałe marki 0 0      
SPORT Suma   54 98 -44,9% 0,7% 1,3%
SUPERSPORT    HONDA 132 180 -26,7%    
KAWASAKI 91 37 145,9%    
BMW 45 32 40,6%    
pozostałe marki 123 114 7,9%    
SUPERSPORT Suma   391 363 7,7% 5,3% 4,7%
TOURIST    BMW 133 109 22,0%    
HONDA 97 86 12,8%    
YAMAHA 78 74 5,4%    
pozostałe marki 220 223 -1,3%    
TOURIST Suma   528 492 7,3% 7,1% 6,3%
ON/OFF    BMW 459 304 51,0%    
KTM 272 231 17,7%    
HONDA 163 156 4,5%    
pozostałe marki 293 342 -14,3%    
ON/OFF Suma   1187 1033 14,9% 16,1% 13,3%
OFF ROAD    HONDA 29 14 107,1%    
HUSABERG 22 25 -12,0%    
GAS GAS 11 16 -31,3%    
pozostałe marki 30 28 7,1%    
OFF ROAD Suma   92 83 10,8% 1,2% 1,1%
INNE Suma   502 292 71,9% 6,8% 3,8%
RAZEM 7390 7750 -4,6% 100% 100%
Nowe MOTOROWERY - ranking marek - 2013 narastająco
Pozycja Marka Rok narastająco Styczeń - Grudzień
2013 Udział % 2012 Udział % % Zmiana
1 ROMET MOTORS 19117 39,21% 17938 29,89% 6,6%
2 ZIPP 5664 11,62% 7994 13,32% -29,1%
3 TOROS 5367 11,01% 6265 10,44% -14,3%
4 JUNAK 3252 6,67% 1845 3,07% 76,3%
5 KYMCO 1418 2,91% 1417 2,36% 0,1%
6 DAFIER 1372 2,81% 1807 3,01% -24,1%
7 TAOTAO 1198 2,46% 3410 5,68% -64,9%
8 MONDIAL 1065 2,18% 547 0,91% 94,7%
9 YAMASAKI 949 1,95% 2274 3,79% -58,3%
10 LONGIJA 865 1,77% 1432 2,39% -39,6%
RAZEM 1-10 40267 82,6% 44929 74,9% -10,4%
POZOSTAŁE MARKI 8488 17,4% 15075 25,1% -43,7%
RAZEM 48755 100% 60004 100% -18,7%
Źródło: analizy PZPM na podstawie danych CEP, MSW
UWAGA:* przyjęto - nowe motorowery tj. bez daty pierwszej rejestracji za granicą i nie starsze niż 3 lata

Powyższy raport przygotowany został we współpracy z Polskim Związkiem Przemysłu Motoryzacyjnego. PZPM jest organizacją pracodawców branży motoryzacyjnej skupiającą firmy: przedstawicieli producentów i producenci pojazdów samochodowych: autobusów, ciężarówek, samochodów osobowych i dostawczych, motocykli, motorowerów oraz producentów nadwozi w Polsce. Głównym celem PZPM jest reprezentowanie interesów zrzeszonych firm wobec organów administracji publicznej, środków masowego przekazu i społeczeństwa. Jako członek Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów ACEA oraz Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Motocykli ACEM, PZPM reprezentuje interesy firm członkowskich w organach Unii Europejskiej.

Advertisement
NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjęcia
logo PZPM

Komentarze 13
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    NAS Analytics TAG
    na górę