tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Rozpoczęcie sezonu motocyklowego bez stresu. Jak zadbać o układ paliwowy?
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Rozpoczęcie sezonu motocyklowego bez stresu. Jak zadbać o układ paliwowy?

Autor: Artykuł sponsorowany 2025.03.31, 09:00 Drukuj

Choć w sieci można trafić na wiele osób, które twierdzą, że sezon motocyklowy trwa cały rok, to jednak w znakomitej większości, wraz z nadejściem pierwszych jesiennych chłodów motocykliści odstawiają swoje maszyny na zimowanie. Wielomiesięczny postój niesie ze sobą określone konsekwencje. Jednym z często pomijanych elementów jest układ paliwowy. Jakie zagrożenia się w nim czają? Co zrobić, żeby rozpocząć sezon bez stresu?

Przeważnie zimowanie motocykla rozpoczyna się w okolicach przełomu października i listopada. Przed odstawieniem swojego jednośladu na dłuższy postój przeważnie myśli się o tym, jak zadbać o opony, żeby zapobiec ich zniekształceniu oraz o akumulator, od którego zależy, czy pierwszy dzień z wiosenną temperaturą będzie radosny, czy niekoniecznie. Jednak równie ważne jest odpowiednie dbanie o układ paliwowy.

Układ paliwowy kontra zimowanie

Zanim przejdziemy do konkretnych porad, sprawdźmy, co może się wydarzyć w układzie paliwowym, jeżeli niewłaściwie o niego zadbamy. Pierwsza kwestia to degradacja paliwa, które z czasem traci swoje właściwości chemiczne. Lotne związki odparowują, a pozostała mieszanka utlenia się, co prowadzi do powstawania osadów. To prosta droga do zatkania dyszy gaźnika, wtryskiwaczy i filtra paliwa. Dodatkowo, gdy paliwo odparowuje, uszczelki i gumowe przewody mogą ulec degaradacji.

W przypadku motocykli z gaźnikiem, paliwo pozostawione w komorze może odparować i pozostawić lepkie osady lub całkowicie zastygnąć. Wtedy konieczna jest wizyta w serwisie, żeby odetkać dysze. Z kolei w przypadku motocykli z wtryskiem pompa może ulec uszkodzeniu, jeśli pozostanie sucha lub będzie zanurzona przez długi czas w zdegradowanym paliwie.

Jak przygotować układ paliwowy do zimowania?

Jeżeli wiesz, że motocykl będzie stał krócej niż 6 m-cy, zatankuj go do pełna z użyciem paliwa o możliwie najniższej zawartości etanolu. Do paliwa warto dolać stabilizator, np. Motul Fuel Stabilizer, który działa nawet do 24 m-cy. Dawkowanie jest bardzo proste, ponieważ produkt ma specjalną miarkę, dzięki której odmierzysz właściwą ilość. Producent deklaruje, że opakowanie 250 ml wystarcza na 100 l benzyny.

Jeżeli masz motocykl z gaźnikiem, to go opróżnij. Jak to zrobić? Jeżeli masz zawór paliwa, to go zakręć. Jak to zrobisz, uruchom silnik i pozwól mu pracować, aż zgaśnie. W niektórych modelach gaźników są śruby spustowe, które są alternatywą dla metody z kranikiem.

Ostatni punkt to sprawdzenie i zabezpieczenie układu paliwowego. Jak można to zrobić? Skontroluj przewody paliwowe pod kątem ewentualnych pęknięć lub degradacji materiału, która może doprowadzić do wycieku. Sprawdź wszystkie uszczelki i połączenia. Jeżeli motocykl ma kranik paliwa, upewnij się, że jest on zakręcony i szczelny. Warto wiedzieć, że stabilizator dodatkowo chroni uszczelnienia. W przypadku motocykli z wtryskiem upewnij się, że pompa jest zanurzona w paliwie.

Uruchamianie motocykla po zimie, a układ paliwowy

Przyszły pierwsze ciepłe dni, więc intensywnie myślisz o tym, by nawinąć pierwsze kilometry. Zanim wyruszysz w trasę, sprawdzasz ciśnienie w oponach, kontrolujesz hamulce i sprzęgło oraz stan napędu. Co z układem paliwowym?

W przypadku motocykli z wtryskiem, otwórz zbiornik paliwa i postaraj się wyczuć, czy pachnie stęchlizną lub ma nienaturalną konsystencję. Jeżeli paliwo jest stare i nie użyłeś stabilizatora, warto je spuścić przed uruchomieniem silnika i zatankować świeże. Po zatankowaniu dodaj środek do oczyszczania układu paliwowego. Dobrze sprawdzi się Motul Boost And Clean Moto. Dawkowanie to jedno opakowanie o poj. 200 ml na jeden zbiornik paliwa. To pozwoli oczyścić układ z osadów.

Jak zadbać o pompę paliwa? Po przekręceniu kluczyka włącz zapłon, ale nie uruchamiaj silnika. Pozwól pompie chwilę popracować. Powinieneś usłyszeć szum trwający ok. 3 s. Jeżeli wlałeś Motul Boost and Clean Moto, uruchom zapłon kilka razy przed odpaleniem silnika. Środek wraz z paliwem przepłynie przez pompę i wtryski, usuwając po drodze osady.

Co z gaźnikiem? Jeżeli go nie opróżniałeś, to sprawdź, czy wypływa z niego paliwo. Jeżeli silnik nie odpala lub pracuje nierówno, to zdejmij gaźnik, wyczyść go sprężonym powietrzem i użyj Motul Carbu Clean w sprayu. Spryskaj nim dyszę i komorę, co pozwoli usunąć osady. Następnie wlej Motul Boost And Clean Moto do zbiornika paliwa.

Dlaczego jeszcze warto używać Motul Boost And Clean Moto? Oprócz tego, że środek pozwoli pozbyć się zanieczyszczeń w układzie paliwowym, to przy okazji ujawni drobne nieszczelności. Te mogą być zatkane przez zanieczyszczenia i osady. Kiedy brud zniknie, to dowiesz się, w jakim stanie są np. przewody paliwowe. Dodatkowo środek zwiększa żywotność katalizatora i ogranicza występowanie zjawiska spalania stukowego. Żeby uzyskać najlepsze efekty, stosuj go co drugie tankowanie.

Układ paliwowy to istotny, ale czasem niedoceniany element motocykla. Jeżeli go zaniedbasz, to narazisz się na zbędne koszty. Na przykład wymiana pompy paliwa uszczupli twój portfel nawet o 1,5 tys. zł. Tymczasem butelka Motul Boost And Clean Moto to wydatek rzędu zaledwie ok. 50 zł.


Zdjęcia
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama

sklep Ścigacz

    NAS Analytics TAG
    na górę