Jak dbać o łańcuch w motocyklu? Tak przedłużysz trwałość swojego napędu
Łańcuch to najczęściej stosowany napęd w motocyklach. Charakteryzuje go prosta konstrukcja i niskie koszty zakupu oraz wymiany. Żeby służył możliwie jak najdłużej, trzeba o niego odpowiednio dbać. Jak często należy to robić? Jak czyścić i smarować napęd w motocyklu z łańcuchem? Jakich środków używać? Tego dowiecie się z naszego poradnika.
W motocyklach spotkasz dwa rodzaje łańcuchów - bezoringowe, które są pozbawione uszczelek oraz O-ring i X-ring, które mają dodatkowe uszczelnienie. Te pierwsze znacznie szybciej zużywają się bez odpowiedniej ochrony. Przewiduje się, że wystarczają na 10 do 20 tys. km. Te drugie są trwalsze, co nie oznacza, że można je zaniedbywać. Przy odpowiedniej pielęgnacji odwdzięczą się przebiegami rzędu 40, a nawet 50 tys. km.
Budowa łańcucha motocyklowego
Łańcuch motocyklowy to dość prosta konstrukcja i składa się z kilku elementów. Te najbardziej widoczne to oczywiście ogniwa. Dalej mamy sworznie - czyli metalowe bolce, które je łączą. Kolejny element to tulejki - małe rurki między ogniwami wewnętrznymi, przechodzące sworznie. Wreszcie są też obracające się na tulejkach rolki. W łańcuchach O-ring i X-ring dodatkowo stosuje się gumowe lub plastikowe uszczelki. Mają dwa zadania - chronić łańcuch przed brudem oraz utrzymywać smar w środku.
Od czego zależy żywotność łańcucha?
Na wytrzymałość łańcucha wpływa kilka czynników. Pominiemy taką kwestię jak jego jakość. Najlepiej stosować produkty rekomendowane przez producentów i dostępne w autoryzowanych salonach lub wysokiej jakości zamienniki.
Kolejny czynnik to rodzaj motocykla i specyfika jego użytkowania. Na przykład w motocyklach off-road lub najmocniejszych maszynach drogowych łańcuch będzie wymagał więcej opieki i będzie częściej wymieniany niż np. w średniej klasy nakedzie lub turystyku. Warunki użytkowania również wpływają na żywotność elementów łańcucha. Jeżeli np. często jeździsz po piaszczystych drogach lub w błocie, to łańcuch z pewnością zużyje się szybciej.
Łańcuch nie może funkcjonować bez zębatek, dlatego ich stan również jest istotny. Przyjęło się, że przy wymianie łańcucha zmienia się również zębatki. Wynika to z tego, że kształt tych elementów z czasem się do siebie dopasowuje i założenie nowego łańcucha na stare zębatki może sprawić, że ten zużyje się szybciej.
Jak dbać o łańcuch w motocyklu?
Na higienę łańcucha składają się 3 elementy - pilnowanie odpowiedniego naciągu, zgodnego z wytycznymi producenta, czyszczenie łańcucha oraz jego smarowanie. Łańcuch nie może być zbyt luźny, ale też nie powinien być mocno naciągnięty. Standardowo przyjęło się, że łańcuch należy czyścić i smarować co ok. 500-1000 km. Należy to również robić po każdej dłuższej podróży, a także jeździe w błocie i deszczu.
Do czyszczenia łańcucha będą ci potrzebne: specjalna szczotka (używanie szczotek stalowych i metalowych może zniszczyć pierścienie uszczelniające), środek do czyszczenia łańcuchów oraz ściereczka albo szmatka. W idealnym wariancie warto mieć też stojak, który znacząco usprawni pracę. Sama procedura czyszczenia jest prosta:
- podnieś tylne koło, żeby mogło swobodnie się kręcić,
- usuń luźny brud za pomocą szmatki lub szczotki,
- nałóż środek do czyszczenia i odczekaj chwilę,
- wyszoruj łańcuch szczotką,
- przetrzyj łańcuch czystą szmatką, żeby mieć pewność, że jest suchy.
Po wszystkim wystarczy nałożyć smar na łańcuch, ale zanim ruszysz w drogę, odczekaj 10 do 15 minut, żeby smar złapał przyczepność. Znamy życie i doskonale wiemy, że nie każde smarowanie łańcucha będzie się wiązało z jego czyszczeniem, dlatego przy doraźnym, codziennym smarowaniu lub w trakcie podróży najlepiej nakładać smar bezpośrednio po jeździe. Wtedy łańcuch jest ciepły i smar lepiej do niego przylegnie.
Środki do czyszczenia i smarowania łańcucha
Samo czyszczenie i smarowanie to połowa sukcesu. Druga połowa to oczywiście wysokiej jakości chemia, która odpowiednio oczyści i zabezpieczy napęd. Do czyszczenia najlepiej używać środka Motul Chain Clean. To środek stworzony specjalnie z myślą o czyszczeniu łańcuchów, który nie zawiera chloru. To ważne, bo chlor może doprowadzić do szybszego zużycia gumowych elementów. Zastosowana formuła sprawia, że preparat doskonale usuwa zużyty smar i zabrudzenia, a do tego szybko wysycha. Dodatkowym plusem Motul Chain Clean jest brak nieprzyjemnego zapachu.
Jeżeli zastanawiasz się nad wyborem odpowiedniego smaru, to z pewnością trafisz na takie określenia, jak smary suche i mokre. Te pierwsze oparte są na teflonie i charakteryzują się niemal całkowitym brakiem lepkości. W praktyce oznacza to, że będą doskonale chronić przed pyłem i kurzem, ale zachowają się gorzej w błocie i deszczu. Smary mokre pozostają wilgotne, lepkie i mają tłustą konsystencję. Zapewniają lepszą ochronę w trudnych warunkach i doskonale przylegają do łańcucha.
W ofercie marki Motul znajdziesz kilka modeli smarów, dzięki czemu łatwo wybierzesz rozwiązanie odpowiednie do swoich potrzeb. Podstawowy model to Motul C2 Chain Lube Road, który jest bezbarwny i charakteryzuje go wysoka przyczepność. To idealny wybór do standardowych zastosowań.
W przypadku motocykli sportowych i eksploatowanych w trudniejszych warunkach lepiej sprawdzi się Motul C2+ Chain Lube Road Plus, który ma dodatek teflonu, a więc redukuje tarcie i zwiększa żywotność łańcucha. Dzięki temu, że jest biały, łatwiej zauważysz, czy łańcuch jest dokładnie pokryty smarem.
Jeżeli masz mocny motocykl i jeździsz po torze, to postaw na Motul C4 Chain Lube Factory Line. To efekt wielu lat doświadczeń marki Motul zebranych podczas rywalizacji w najbardziej wymagających i prestiżowych seriach wyścigowych. To biały, syntetyczny smar o najwyższej lepkości i przyczepności w serii Chain Lube. Wykorzystano w nim technologię Boron, która polega na użyciu związków boru jako dodatków poprawiających właściwości smarne. To zwiększa wydajność smaru i wydłuża żywotność łańcucha.
Jeżeli jeździsz w terenie, to Motul ma dla ciebie dedykowane rozwiązanie w postaci smaru Motul C3 Chain Lube Off Road. To kremowy, żółty smar o lekkiej, nieklejącej się konsystencji. Doskonale radzi sobie z błotem, piaskiem i wilgocią. Lekka formuła minimalizuje przyleganie zanieczyszczeń do łańcucha. Żółty kolor sprawia, że precyzyjnie go rozprowadzisz.
Niezależnie od tego, jaki masz motocykl i jak go używasz łańcuch wymaga specjalnej opieki. Jeśli odpowiednio zadbasz o swój napęd, to przez długi czas będziesz cieszyć się pełnią osiągów swojego motocykla. Regularne czyszczenie i smarowanie łańcucha sprawią, że rzadziej będziesz wymieniać elementy napędu. Pamiętaj tylko o użyciu odpowiednich narzędzi i środków. Marka Motul ma w swojej ofercie gotowe zestawy, które składają się ze środka Motul Chain Clean, smaru Motul Chain Lube oraz specjalnej szczotki, dedykowanej do czyszczenia łańcuchów.
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze