tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Romet Pony i Pony Mini 125. Ma³e, ale wariaty! TEST, OPINIE, ZDJÊCIA
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Romet Pony i Pony Mini 125. Ma³e, ale wariaty! TEST, OPINIE, ZDJÊCIA

Autor: Raff & Kong 2019.05.29, 11:10 11 Drukuj

Zarówno Romet Pony, jak i Pony Mini to miejskie wariaty, które dają mnóstwo frajdy i pozwalają przenieść się w świat młodzieńczych przygód. Sprawdzaliśmy jak dają sobie radę w wymagającym środowisku miejskim.

Motorynki mają w polskich sercach miejsce szczególne. Może nie zmotoryzowały narodu tak, jak wueski czy Junaki, ale z całą pewnością stanowiły dla wielu pokoleń młodych fanów jednośladów wstęp do motocyklowej przygody.

NAS Analytics TAG

Postanowiliśmy sprawdzić czy współczesne wcielenia tych niewielkich, miejskich motocykli mają w sobie coś z tamtego zawadiackiego ducha. Czy potrafią nas, starych wyjadaczy zaskoczyć swoim charakterem. Pewnego słonecznego dnia stanęliśmy do pojedynku – nie nie ze sobą, postanowiliśmy skonfrontować własne wspomnienia z aktualną ofertą Rometa.  Testowane przez nas motocykle wyposażone są w silniki o pojemności 125 cm3, mogą je zatem prowadzić posiadacze kategorii B.

Romet Pony i Pony Mini 125 w akcji

Pony 125 – Monster Grom

Pierwszy z maluchów to Pony – nieco większy brat Pony Mini. Stylistycznie nawiązuje trochę do Ducati Monstera lub Hondy Grom i to zdecydowanie jego mocna strona. Kolejny atut to poziom wykonania – niemal nie widać tutaj śladów tego, co zwiemy chińszczyzną. Plastiki są niezłej jakości, przełączniki działają sprawnie i są ergonomicznie rozmieszczone.

Pozycja za kierownicą jest zaskakująco wygodna. Spodziewałem się, że będę musiał jeździć z podkurczonymi nogami, tymczasem na Pony czuję się zrelaksowany, trochę pochylony, jak na typowym nakedzie. To bardzo się przydaje na niemiłosiernie zatłoczonych drogach stolicy, gdzie sytuacja potrafi zmienić się w ułamku sekundy.

Waga piórkowa

Mocnym atutem małego Pony jest niewielka masa, która pozwala równie niewielkiemu silnikowi rozwinąć skrzydła – w odróżnieniu od innych jednośladów z tego segmentu, Pony jest niezwykle żwawy – kierowcy przesiadającemu się z samochodu radziłbym wykupić kurs doszkalający. Ten motocykl naprawdę może zaskoczyć!

Mimo niewysokiej mocy 9,2 KM, dalekiej od limitu narzuconego dla 125cm3 na kategorię B (14,9 KM), Romet Pony rwie do przodu zupełnie jakby miał tych koni ze dwadzieścia. Producent opisuje go jako sprzęt idealny na początek motocyklowej przygody, ale choć jeżdżę motocyklami już kilkanaście lat, cieszyłem się jazdą tym sprzętem jak dziecko!

Niewielkie gabaryty Rometa Pony mają wpływ nie tylko na poręczność, czy osiągi. Mniejsza masa oznacza mniej pracy dla hamulców, które działają niemal wzorowo. Niemal – bo lekko poprawiłbym ich dozowalność. Nie działają równo w całym zakresie, do ich pracy trzeba się przyzwyczaić.

Wesołe powarkiwania

Jazda w miejskich korkach to czysta przyjemność – każda z motorynek śmiga między autami, powarkując wesoło przyjemnym dla ucha wydechem. Trochę mniej wesoło robi się na obwodnicy Warszawy – tutaj niewielkie wymiary mogą być problemem. Rometa Pony trudniej zauważyć niż duży motocykl, trzeba pamiętać by odpowiednio wcześniej sygnalizować manewry i jechać tak, by cały czas być widocznym dla kierowców samochodów, zwłaszcza ciężarówek i autobusów.

No ale coś za coś – niedostatki widoczności na drogach szybkiego ruchu Romet Pony rekompensuje ponadprzeciętną dynamiką, której zupełnie nie spodziewaliśmy się po tak małym motocyklu. Nie mierzyliśmy dokładnie, ale sprint od zera do prędkości maksymalnej, czyli (prawie) setki zajmuje każdemu z małych Rometów dosłownie chwilę.

Rometa Pony można pokochać za jeszcze jedną cechę – spalanie. W czasie testów, kiedy bezlitośnie sprawdzałem możliwości motocykla, zużycie paliwa nigdy nie przekroczyło 3 litrów na 100 km. W przypadku Pony, który dysponuje 9-litrowym bakiem, oznacza to zasięg ponad 300 km!

Romet Pony i Pony Mini 125 31

Pony Mini 125 – warto czekać

Na możliwość odbycia szaleńczej jazdy Rometem Pony Mini 125 czekałem od momentu, kiedy po raz pierwszy zobaczyłem do na targach w Nadarzynie pod Warszawą. Głównym powodem były niezałatwione rachunki z przeszłości. Swoja przygodę z jednosladami zaczynałem od legendarnego modelu Dezametu w tym samym, pomarańczowym kolorze. Wtedy, jako chudy 12-letni chłopak, uważałem go za świetny sprzęt, któremu po prostu brakuje odpowiedniego silnika.

I tak oto, po ponad 20 latach i dwukrotnym wzroście masy, dosiadam pomarańczowej bestii, która w międzyczasie stała się bestyjką - posiada za to silnik 125 cm3 o mocy 8 KM, który przy jej gabarytach daje naprawdę dużo frajdy!

Kieszonkowa Małpka

Współczesny Romet Pony Mini 125 nie ma oczywiście zbyt wiele wspólnego z klasycznymi polskimi motorynkami, konstrukcyjnie bliżej mu do japońskiej Hondy Monkey. Na pierwszy rzut oka to kieszonkowy scrambler o klasycznych kształtach, z wysoko poprowadzonym wydechem, wyeksponowaną mechaniką i blaszanym przednim błotnikiem w stylu maszyn offroadowych. To, co bardzo cieszy, to plastik jako temat tabu. Tu prawie wszystko jest uczciwie metalowe! Co więcej, silnik pozwala na znaną z dzieciństwa zabawę w rozruch kopniakiem.

Po odpaleniu maszynerii znów wsiadamy do wehikułu czasu. Po pierwsze, silnik i wydech brzmią prawie tak samo, jak dawniej i są naprawdę głośne! Po drugie, na wolnych obrotach wszystko się trzęsie i brzęczy. Pamiętacie ten charakterystyczny “blaszany” dźwięk perforowanej osłony tłumika? Jest!

Można złożyć!

Nie zabrakło przy tym powiewu nowoczesności w postaci czytelnego wyświetlacza ze wskaźnikiem zapiętego biegu. Bardzo ciekawym patentem, przejętym z Hondy Monkey, jest błyskawicznie składana kierownica, pozwalająca schować motocykl (tak, to motocykl) do bagażnika samochodu.

Wszystko fajnie, ale jak jeździ Romet Pony Mini 125? Osiem koników mocy nie robi specjalnego wrażenia na papierze, ale pamiętajmy, że cały pojazd waży tylko 81 kg. Oznacza to, że każde 10 kg Rometa pędzone jest jednym koniem, a to więcej niż satysfakcjonujący wynik. Motorynka wręcz wyrywa spod kierowcy i bardzo chętnie idzie na gumę. Do tego błyskawicznie reaguje na ruchy ciała, czasami aż zbyt gwałtownie, jak na starym, czarno-białym filmie. Wymaga to przyzwyczajenia, ale daje niesamowitą frajdę.

Romet Pony Mini 125 na piasku

Oba hamulce są tarczowe i wymagają sporego wyczucia. Granica między “nie działa” a “staje dęba” jest naprawdę cienka. Chciałbym się również jakoś miarodajnie wypowiedzieć o pracy zawieszenia, ale umieszczając na nim swoje 120 kg wyczerpałem mu większość argumentów.

Jednoosobowa kanapa Rometa Pony Mini 125 jest obszerna i bardzo wygodna. Za nią jest do dyspozycji solidny stalowy bagażnik. Miejsca na nogi jest oczywiście niewiele, zwłaszcza przy wzroście kierowcy powyżej 180 cm, ale w tym przypadku to prostu cecha, a nie wada. Jest to typowy pojazd kieszonkowy, za czym idą takie zalety, jak umiejętność odnalezienia się w każdej wolnej szczelinie w korku, czy zaparkowania na ostatnim wolnym skrawku chodnika.

Skrzynia tajemnic

Pony Mini 125 ma również kilka wad. Jedną z nich jest mało precyzyjnie pracująca 4-biegowa skrzynia biegów. Czasem naprawdę nie wiadomo, o co jej chodzi. Pracuje gładko i dokładnie, by za chwilę odmówić wbicia kolejnego biegu. Przydałby się również większy zbiornik paliwa - 4,5 litra starczy na jakieś 150 km. Z drugiej strony, jest to pojazd wybitnie miejski. Jego gabaryty i prędkość maksymalna na poziomie 90 km/h raczej nie zachęcają do wzięcia udziału w “Tańcu z TIR-ami”.

Współczesne wcielenie legendarnej motorynki kosztuje niecałe 5 tysięcy zł, co bardzo zachęca do powrotu do dzieciństwa. Zwłaszcza, że z salonu można ją odebrać własnym autem. Polecałbym ją zwłaszcza drobnym paniom, które boją się, że nie zapanują nad większą maszyną klasy 125. Romet Pony Mini 125 to czysta frajda w skondensowanej formie.

Romet Pony kosztuje 5999 zł, Pony mini 4999. Czy to dużo? Naszym zdaniem nie! Biorąc pod uwagę, że to bardzo dobre miejskie motocykle lifestyle'owe, cenę skalkulowano bardzo rozsądnie. A że nie są tak praktyczne jak konkurencja? A kogo to obchodzi, frajda się liczy!

Więcej informacji o motocyklach Romet Pony i Romat Pony Mini 125 znajdziesz na stronie www.romet.pl

Dane Techniczne: Romet Pony Romet Pony Mini
silnik: jednocylindrowy, 4-suwowy jednocylindrowy, 4-suwowy
pojemność skokowa: 125 cm3 125 cm3
średnica x skok tłoka: 52,4 x 57,8 52,4 x 57,8
moc: 9,2 KM przy 7500 obr/min 7,9 KM przy 7500 obr/min
moment obrotowy: 9,2 Nm przy 6000 obr/min 8,8 Nm przy 5000 obr/min
system paliwowy: wtrysk elektroniczny wtrysk elektroniczny
system chłodzenia: powietrze powietrze
smarowanie: obieg wymuszony obieg wymuszony
rozrusznik: elektryczny elektryczny/nożny
skrzynia biegów: nożna, 5-biegowa nożna, 4-biegowa
sprzęgło: mokre, wielotarczowe mokre, wielotarczowe
przeniesienie napędu: łańcuch łańcuch
zawieszenie przednie: amortyzator teleskopowy USD amortyzator teleskopowy
zawieszenie tylne: centralny amortyzator olejowy amortyzatory teleskopowe
hamulec przedni: tarczowy tarczowy
hamulec tylny: tarczowy tarczowy
opona przednia: 120/70-12 3.5-10
opona tylna: 120/70-12 3.5-10
systemy dodatkowe:    
długość/szerokość/wysokość: 1740x800x1010 1400x660x900
masa: 118 kg 81 kg
zbiornik paliwa: 9 l 4,5 l
NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjêcia
Romet Pony i Pony Mini 125 04
NAS Analytics TAG
Romet Pony i Pony Mini 125 na drodze
Romet Pony i Pony Mini 125 burnout
Romet Pony Mini 125 gaz
Romet Pony i Pony Mini 125 45
Romet Pony i Pony Mini 125 w akcji
Romet Pony i Pony Mini 125 01
Romet Pony i Pony Mini 125 02Romet Pony i Pony Mini 125 05
Romet Pony i Pony Mini 125 37Romet Pony i Pony Mini 125 30
Romet Pony Mini 125 odpalanieRomet Pony Mini 125 na piasku
Romet Pony i Pony Mini 125 31Romet Pony i Pony Mini 125 34
Romet Pony i Pony Mini 125 36Romet Pony i Pony Mini 125 38
Romet Pony i Pony Mini 125 39Romet Pony i Pony Mini 125 40
Romet Pony i Pony Mini 125 41Romet Pony i Pony Mini 125 42
Romet Pony i Pony Mini 125 43Romet Pony i Pony Mini 125 47
Romet Pony i Pony Mini 125 48Romet Pony i Pony Mini 125 49
Romet Pony i Pony Mini 125 50Romet Pony i Pony Mini 125 52
Romet Pony i Pony Mini 125 53Romet Pony i Pony Mini 125 54
Romet Pony i Pony Mini 125 55Romet Pony i Pony Mini 125 56
Romet Pony i Pony Mini 125 57Romet Pony i Pony Mini 125 58
Romet Pony i Pony Mini 125 59Romet Pony i Pony Mini 125 60
Romet Pony i Pony Mini 125 na ulicyRomet Pony i Pony Mini 125 palenie gumy
Romet Pony Mini 125 burnoutRomet Pony Mini 125 piasek
Romet Pony 125 2019Romet Pony Mini 125 2019
Romet Pony 125 reflektorRomet Pony 125 z bliska
Romet Pony 125 tlumikRomet Pony 125 silnik
Romet Pony 125 zegaryRomet Pony 125 tyl
Romet Pony 125 zaciskRomet Pony 125 hamulec
Romet Pony Mini 125 zbiornikRomet Pony Mini 125 kiera
Romet Pony Mini 125 licznikRomet Pony Mini 125 silnik
Romet Pony Mini 125 tlumikRomet Pony Mini 125 siodlo
Romet Pony Mini 125 hamulecRomet Pony Mini 125 zacisk
Romet Pony i Pony Mini 125 ulicaRomet Pony 125 przod
Komentarze 6
Poka¿ wszystkie komentarze
Autor: PainBall 29/06/2021 11:24

bardzo s³aba jest

Odpowiedz
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

NAS Analytics TAG
Zobacz równie¿

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    NAS Analytics TAG
    na górê