tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Raport Volvo: Produkcja pojazdu elektrycznego oznacza o 70 proc. wy¿sz± emisjê CO2
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Raport Volvo: Produkcja pojazdu elektrycznego oznacza o 70 proc. wy¿sz± emisjê CO2

Autor: Andrzej Sitek 2021.11.16, 10:34 1 Drukuj

Volvo opublikowało ocenę cyklu życia nowego, elektrycznego modelu Volvo C40 Recharge, które produkuje w Belgii. Jednym z kluczowych wniosków jest fakt, że ślad węglowy pojazdu, a konkretnie wytworzenie pojazdu, oznacza aż o 70 proc. więcej dwutlenku węgla niż produkcja XC40 z silnikiem spalinowym.

C40 Recharge jest pierwszym modelem Volvo oferowanym wyłącznie z napędem elektrycznym, natomiast  jako porównawczy model wykorzystano Volvo XC40 z silnikiem benzynowym. Oba modele bazują na platformie CMA opracowanej przez Volvo i jego firmę macierzystą Geely. Co przyniosły badania Szwedów? Wnioski są bardzo ciekawe.

NAS Analytics TAG

Okazało się, że C40 Recharge emituje około 27 ton CO2 w całym cyklu życia, o ile prąd pochodzi wyłącznie z czystych źródeł energii. Jeśli natomiast właściciel pojazdu korzysta ze zwykłych źródeł prądu, w którym około 60 procent energii elektrycznej pochodzi z paliw kopalnych, emisja wzrasta nawet do 50 ton CO2!

Z kolei Volvo XC40 z silnikiem spalinowym emituje 59 ton CO2 w całym cyklu życia. Co ciekawe, emisje "po zakończeniu eksploatacji" i udział produkcji w fabrykach Volvo są takie same niezależnie od rodzaju napędu. Różnice występują w trzech wcześniejszych okresach.

Chodzi przede wszystkim o emisje w fazie użytkowania, podczas której najwięcej zanieczyszczeń generuje silnik spalinowy. Następnie należy uwzględnić produkcję i łańcuch dostaw surowców oraz, w przypadku samochodów elektrycznych, produkcję akumulatorów. Volvo szacuje tę ostatnią kwestię na około 4-5 ton CO2 na pojazd.

Jeśli zsumować poszczególne elementy, które występują do momentu przekazania samochodu klientowi, emisja CO2 w przypadku C40 Recharge jest o około 70 procent wyższa, niż w przypadku modelu spalinowego! Ale sytuacja zmienia się, gdy dodamy etap eksploatacji.

Wiele zależy od źródeł energii. Szwedzi uśrednili wyniki i przy założeniu, że prąd będzie w ok. 11 procent pochodził z czystych źródeł, C40 Recharge zrówna się z modelem spalinowym - pod względem emisji CO2 - po pokonaniu blisko 110 tys. kilometrów. Finalnie, przy założeniu, że okres eksploatacji wyniesie 200 tys. km, pojazd elektryczny zakończy życie z emisją o 15 proc. niższą niż benzyniak.

Druga opcja to wariant, w którym energia odnawialna stanowi ok. 20 proc., czyli tyle ładowanego prądu pochodzi z czystych źródeł. W tym przypadku elektryczne Volvo zrówna się pod względem emisji ze swoim spalinowym odpowiednikiem po przejechaniu  77 tys. kilometrów.  Finalnie poziom emisji spada zaś o 30 procent.

Jeśli elektryczny samochód Volvo byłby ładowany wyłącznie za pomocą energii z czystych, odnawialnych źródeł, ślad węglowy pojazdu na prąd będzie mniejszy aż o połowę. Elektryczny C40 zrówna się ze swoim odpowiednikiem o silniku spalinowym, po przejechaniu 49 tys. kilometrów.

Czy zatem przeciwnicy e-pojazdów mają trochę racji? Rzeczywiście wytwarzanie i utylizacja pojazdów zasilanych prądem generuje większy ślad węglowy, ale już podczas eksploatacji zaczyna być widoczna przewaga aut zasilanych prądem z gniazdka. Chodzi teraz o to, aby ten prąd nie był dostarczany z elektrowni opalanych… węglem, bo inaczej cała elektryczna technologia może się okazać bardzo droga i nie warta przysłowiowej świeczki.

NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjêcia
NAS Analytics TAG
Komentarze 1
Poka¿ wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    NAS Analytics TAG
    na górê