tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Jedna transakcja na Bitcoinie emituje tyle CO2, co motocykl na dystansie 400 000 km
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
Advertisement
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Jedna transakcja na Bitcoinie emituje tyle CO2, co motocykl na dystansie 400 000 km

Autor: Alonzo 2022.01.15, 17:39 1 Drukuj

Świat zmierza w kierunku elektromobilności. Ma być ona odpowiedzią na zmiany klimatyczne, spowodowane gromadzeniem się CO2 w górnych warstwach atmosfery. Tymczasem prąd, niezbędny do napędzania wszystkich silników elektrycznych, wciąż jest w dużej mierze produkowany w elektrowniach, w których turbiny napędzają gazy wytworzone w procesie spalania węglowodorów. Produktem tej reakcji jest woda i ... CO2. Prowadzi to do zastanawiających konsekwencji.

Mało kto zastanawia się, jaki ślad węglowy generują samochody i motocykle elektryczne. Wszyscy żyją nadzieją, że energia elektryczna już wkórtce będzie wytwarzana z odnawialnyh źródeł energii, a procesowi nie będzie towarzyszyła żadna emisja gazów spalania do atmosfery. Okazuje się jednak, że w tej chwili prąd w bardzo dużej mierze powstaje w wyniku spalania węglowodorów. Spalany jest węgiel, ropa naftowa, gaz. Każda z tych substancji to w dużej mierze węglowodory, które utleniają się generując wodę i ogromne ilości CO2. Ile jest tego CO2, to można sobie wyobrazić, analizując energię potrzebną do utrzymania aktualnej sieci Bitcoin.

Advertisement
NAS Analytics TAG

Bitcoin jest produktem szyfrowania asymetrycznego. Szyfrowanie to charakeryzuje się tym, że działa tylko w jedną stronę. Każdy, kto posiada klucz publiczny, może odszyfrować wiadomość, ale zaszyfrować ją może właściciel tylko jednego klucza prywatnego. Jak jest to możliwe? Tutaj z odpowiedza przychodzą wielkie liczby. Takie składające się z kilkudziesięci cyfr. Takie, których nazw nawet nie zna większość absolwentów szkół wyższych. Teroretycznie możliwe jest złamanie klucza prywatnego, ale zagadnienie to jest tak skomplikowane i wymaga tylu prób, że w praktyce staje się niemożliwe. Porównywalne do szansy trafienia szóóstki w każdym losowaniu Lotto przez 1000 lat z rzędu. Co więcej sieć bitcoina jest siecią rozproszoną, czymś podobnym do samego internetu. Nie ma jednego komputera, przechowującego informacje o bitcoinach, lecz wszystkie dane są zapisane w postaci tzw. block chain, czyli łańcucha bloków. Każdy blok to bity, a rozproszone po wszystkich komputerach w całym internecie mogą być przetwarzane przez specjalne oprogramowanie tak, by uzyskać z nich jedną spójną informację. Informacja ta jest zaszyfrowanym zbiorem liczb i dopiero klucz prywatny odpowiedniej osoby, która jest właścicielem danego Bitcoina, pozwala tę informację odszyfrować i ujrzeć coś, co powszechnie nazywane jest Bitcoinem. To że dany Bitcoin jest naszą własnością jest determinowane wyłącznie tym, czy do jego szyfrowania pasuje nasz klucz prywatny (zabezpieczony ciągiem liczb, które przechowujemy zazwyczaj w swojej głowie).

Jedna transakcja na Bitcoinie generuje ślad węglowy 402 KILOGRAMY CO2. Takie są wnioski z badań ekspertów banku centralnego Niderlanów. Dla porównania norma Euro5 nakłada na producentów motocykli obowiązek stosowania silników, dzięki którym motocykl potrafi przejechać 1 kilometr, generując MAKSYMALNIE 1 gram CO2. Jak widać do jednej transakcji Bitcoinem zużywane jest więc obecnie tyle prądu, że przy jego produkcji generowane jest zanieczyszczenie CO2, równie przejechaniu motocyklem 400 000 kilometrów. Czyli tyle, ile osoba jeżdżąca 10 000 kilometrów rocznie wygeneruje przez całe swoje życie (zakładając, że zacznie jeździć jako nastolatek i skończy w dość podeszłym wieku). Kto z Was co roku jeździ ponad 10 000 rocznie?

Za ogromny ślad węglowy Vitcoina odpowiadają dwie rzeczy: złożoność operacji, związanych z szyfrowaniem i deszyfrowaniem informacji oraz rozbudowana sieć block chain, która działa na bardzo wielu komputerach na całym świecie. Gdy porówna się energię, zaużywaną przez zasoby, niezbędne do działania całego systemu kryptowaluty i liczbę transakcji, dokonywanych Bitcoinem, wychodzi właśnie zawrotna liczba 402 kg CO2 na jedną transakcję. Widać więc, że parcie do czynienia motocykli elektrycznymi, jeżeli nie pociąga to jednocześnie znaczącego wzrostu ich użyteczności, nie ma większego sensu. Jeżeli na świecie działają systemy kryptowalut, jak Bitcoin, a prąd nadal jest produkowany w procesie spalania węglowodorów, to wymuszone przejście na silniki elektryczne w motocyklach nie spowoduje zauważalnej poprawy w zanieczyszczeniu atmosfery. O ile jeszcze samochodów jest dużo, a ich silniki są bardziej paliwożerne, to przejście na auta elektryczne może dać zauważalne efekty w centrach zakorkowanych miast. W przypadku motocykli elektromobilność jest podyktowana raczej względami politycznymi i niechęcią do czynienia wyjątków w powszechnym dążeniu do ograniczenia emisji CO2. Zwoleninicy przejścia na elekryczność raczej nie chcą osłabiać swojego głównego przekazu, że silniki spalinowe są z gruntu złe, niż uważają, że ochrona planety przed zagładą zależy od tego, czy motocykliści zrezygnują z brzmienia swoich spalinowych silników. To rzuca nowe światło na fakt, iż rządy europejskich krajów dużo mówią o zakazie sprzedaży samochodów z silnikami spalinowymi, a motocykle są obejmowane tym zakazem niejako "przy okazji". Jeżeli obliczenia holenderskich naukowców co do Bitcoina są prawdziwe to widać, że powodzenie misji ratowania klimatu przed globalnym ociepleniem pratycznie nie ma związku z motocyklistami i ich dudniącymi silnikami.

Advertisement
NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjêcia
Advertisement
NAS Analytics TAG
Komentarze 0
Poka¿ wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    NAS Analytics TAG
    na górê