Radiowóz lub karetka na sygnale to pojazd uprzywilejowany. Ale pod pewnymi warunkami mo¿na go wyprzedzaæ
Czy pojazd służb błyskający niebieskimi i czerwonymi światłami nie podlega żadnym paragrafom Kodeksu ruchu drogowego? Jakie ograniczenia nakłada prawo na kierowcę pojazdu uprzywilejowanego i jak to się ma do innych kierujących, na przykład motocyklem, pozostających w ruchu?
Powyższe pytania pojawiły się przy okazji nagrania z przejazdu radiowozu w Kędzierzynie-Koźlu. W ciągu kilkudziesięciu sekund policjant za kołkiem dopuścił się wyprzedzania w obrębie skrzyżowania, przy przejściu dla pieszych oraz rowerzystów, nie stosując się przy tym do znaku poziomego linii podwójnej ciągłej i ignorując pierwszeństwo osób na rowerach.
Nagranie trafiło do sieci dzięki kierowcy, który posiadał w samochodzie wideorejestrator i był świadkiem zdarzenia. W tym przypadku policjant poniósł konsekwencje swojego zachowania, jak każdy inny pirat drogowy, bo jadąc do interwencji nie włączył sygnałów świetlnych i dźwiękowych. Sytuacja wyglądałaby zgoła inaczej gdyby je uruchomił.
Przejazd radiowozu z włączonymi sygnałami świetlnymi i dźwiękowymi oznacza wezwanie do zdarzenia, w którym zagrożone może być ludzkie życie. To sytuacja wyższej konieczności, co oznacza, że zabronione jest wówczas wyprzedzanie radiowozu, a kierowcy powinni ułatwić przejazd pojazdu uprzywilejowanego.
Jeśli kierujący nie ustąpi pierwszeństwa lub będzie w inny sposób utrudniał przejazd pojazdu uprzywilejowanego, ustawodawca przewidział karę w wysokości 300 zł oraz 3 punktów karnych.
Ale powyższe, specjalne prawa pojazdu uprzywilejowanego, obowiązują jedynie w terenie zabudowanym. Poza nim jadący na sygnale wóz policyjny można zgodnie z prawem wyprzedzać, i to bez rozróżnienia na klasę czy rodzaj drogi.
Oczywiście dalej w mocy pozostają pozostałe przepisy, na przykład ograniczenia prędkości, zakazy wyprzedzania na danym odcinku, itd. Warto wiedzieć, że podobne zasady dotyczą też pozostałych służb, których pojazdy stają się uprzywilejowane w chwili uruchomienia koguta i syreny - chodzi oczywiście o ambulansy, straż pożarną, straż graniczną, itd.
Poza terenem zabudowanym można je wyprzedzać, o ile inne przepisy i znaki tego nie zabraniają. Ale przepisy to przecież nie wszystko, bo widząc karetkę lub radiowóz na sygnale, nawet poza miastem, większość kierowców nie wykorzystuje sytuacji, by tego typu pojazdy koniecznie zostawić w tyle. I to akurat jest bardzo budujące, nie uważacie?
Komentarze 1
Poka¿ wszystkie komentarzeSygna³y ¶wietlne i d¼wiêkowe zwalniaj± z ostro¿no¶ci . Winny bêdzie kierowca je¶li np wjedzie na czerwonym ¶wietle i kogo¶ uszkodzi
Odpowiedz