tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Przyczepność na mokrym - znajdź granice
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
Advertisement
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Przyczepność na mokrym - znajdź granice

Autor: Andy Ibbott 2011.05.30, 12:36 17 Drukuj

Od redakcji:

Obserwując na naszym forum i w komentarzach do wielu publikacji niekończące się dyskusje na temat techniki jazdy oraz tego jak ją zdobywać, postanowiliśmy sięgnąć do najlepszych źródeł. Wraz ze słynną szkołą motocyklową California Superbike School przygotowaliśmy dla was serię artykułów autorstwa Andy Ibbota odnoszących się do techniki jazdy i treningu na motocyklu. W krótkich publikacjach, bez lania wody Andy wykłada jasno i konkretnie najważniejsze informacje, jakie warto sobie przyswoić aby zacząć jeździć lepiej. Dziś zaczynamy od szukania granic przyczepności na mokrych nawierzchniach.

W październiku mieliśmy bardzo mokry drugi dzień podczas naszych dwudniowych obozów na hiszpańskim torze Ascari i mogłem pojeździć przez większą część poranka. Było zimno i mokro. I cholernie mi się to podobało!

Wiem, że wcześniej już dyskutowaliśmy na temat korzyści płynących z jazdy po mokrym, ale podczas wolnych treningów wielu uczestników nie korzysta z tej sposobności, zakładając w swoich motocyklach opony deszczowe. Być może zabrzmi to jak szaleństwo, ale możesz dowiedzieć się dużo więcej na temat granic przyczepności na mokrym używając opon drogowych, niż kiedykolwiek będziesz w stanie uczynić to na mokrym na deszczówkach czy na suchym na slickach…

Wszyscy zawodnicy pragną większego czucia przyczepności. Niektórzy po prostu zakładają najbardziej przyczepne opony, jakie mogą dostać, ale tak naprawdę jest to błędne rozumowanie. Bardziej przyczepne opony nie poprawią twojego wyczucia trakcji, a jedynie dadzą ci jej więcej i więcej. Zatem nigdy tak naprawdę nie będziesz w stanie dowiedzieć się gdzie jest ta granica i co się czuje, gdy się ją osiąga. W deszczu i zimnie masz wspaniałą okazję by nauczyć się czytać, gdzie znajduje się limit, osiągnąć go i pojeździć tuż na granicy przyczepności. Te odczucia będą takie same, czy to w suchych warunkach, czy na mokrym asfalcie na oponach deszczowych, z tym, że w deszczu granicę tą osiąga się znacznie wcześniej, przez co prędkości są niższe, dając ci czas na reakcję na zachowanie motocykla.

Tak naprawdę jest to niezwykle istotny element, by posiąść naprawdę dobre wyczucie trakcji. Wielu motocyklistów przejawia zachowania reakcyjne w stosunku do utraty przyczepności. Czołowi zawodnicy są proaktywni w tym względzie. Jeżdżąc w deszczu, powinieneś aktywnie poszukiwać poziomu przyczepności, jaki jest lub nie jest aktualnie dostępny. Robiąc to w sposób czynny, zaczynasz wyprzedzać myślą to, jak zachowa się motocykl, gdzie szanse na dobrą przyczepność są mniejsze i co z tym zrobić.

Istnieje kilka kluczowych elementów, jakie należy wziąć pod uwagę, które pomogą ci w twojej ocenie przyczepności. Będziesz musiał ustalić właściwą prędkość dla danego punktu wejścia w zakręt (właściwą dla ciebie), ani nie za szybko, ani nie za wolno. Będziesz musiał mieć bardzo dobre zrozumienie tego, jaka ilość użytej siły będzie adekwatna. Kolejnym istotnym elementem jest upewnienie się, że twoja pozycja jest poprawna i wyraża to, czego oczekujesz od motocykla. Będziesz musiał również zrozumieć jak to wszystko działa i jak każdy element współgra z innym jako całość. Po opanowaniu tych elementów, strach przed utratą przyczepności ustąpi pola szerszemu zakresowi bezpieczeństwa. Bez nich na swoim miejscu i w odpowiednich proporcjach, przyczepność zawsze pozostanie przerażającym problemem.

Na przykład, wychodząc ostro z zakrętu na każdym okrążeniu powinieneś próbować wyjść jeszcze odrobinę ostrzej aż do momentu, gdy tylna opona zerwie przyczepność. Teraz zaczynasz mieć pewien stopień przewidywalności. Zatem bazując na tym, spróbuj osiągnąć ten punkt jeszcze raz podczas kolejnego okrążenia w tym samym miejscu i z tą sama ilością gazu. Gdy będziesz potrafił to robić okrążenie po okrążeniu, zaczniesz przyzwyczajać się do tego, co czujesz zaraz przed tym, gdy motocykl ma stracić przyczepność. Kiedy już rozpoznasz i poczujesz tą reakcję maszyny, będziesz mógł wykorzystać to odczucie w suchych lub mokrych warunkach. Teraz możesz zacząć reagować i przewidywać, kiedy nastąpi uślizg.

Jest to tak samo ważne, jeśli chodzi o przód motocykla. Oczywiście, tutaj jest to trochę trudniejsze, gdyż uślizg przodu podczas hamowania dzieje się dużo szybciej i nie jest tak łatwy do wyratowania. Nie mniej jednak, jeśli zwiastujące go odczucie jest ci obce, nigdy nie posiądziesz dobrego wyczucia przyczepności by móc sobie z tym poradzić i odpowiednio zmniejszyć nacisk na dźwignię hamulca w momencie zblokowania przedniego koła. Chodzi o to, że jeśli zawsze zakładasz przyczepne opony (czy to na suchym czy mokrym), jeśli już kiedykolwiek osiągniesz granice przyczepności, to wydarzy się to przy ekstremalnych prędkościach, a wtedy, jestem w stanie się z tobą założyć, nie będziesz miał wystarczającej ilości wolnej uwagi by być proaktywnym…

Advertisement
NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjęcia
hamowanie przodem honda cbr600rr c abs 2009 a mg 0006
Tor Poznan 5 Runda MMP
Casey stoner sepang mokry tor
BMW S1000RR Portimao test mokra nawierzchnia
Motoswidnica 2010 Piotr Betlej uslizg1
wyscig superstock 1000 brno ii runda wmmp k mg 0320
jazda bmw f800r ducati hypermotard796 test b mg 0259
skuter czterokolowy zakret na mokrym
mokry tor poznan wmmp v runda
Michelin detale opony
Beku na parkingu poza zawodami
Komentarze 11
Pokaż wszystkie komentarze
Autor: Kamil 04/08/2015 01:44

Pjona!

Odpowiedz
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    NAS Analytics TAG
    na górę