tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Portret polskiego motocyklisty. Kolejna edycja raportu Dobrych Sklepów Motocyklowych
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Portret polskiego motocyklisty. Kolejna edycja raportu Dobrych Sklepów Motocyklowych

Autor: Opracowanie - Wojciech Grzesiak 2022.04.15, 11:34 Drukuj

Dobre Sklepy Motocyklowe kolejny raz przeprowadziły badanie, które ma pokazać obraz polskich motocyklistów. Wzięło w nim udział ponad 5 tys. osób, więc jest to całkiem spora grupa kontrolna. Dzięki niemu możemy dowiedzieć się, co lubicie i na jakich motocyklach jeździcie.

Jeżeli mielibyśmy pozbierać klocki w postaci najliczniejszych grup, to przeciętny polski motocyklista mieści się w przedziale wiekowym od 25 do 34 lat (43 proc.), jeździ od czterech do dziesięciu lat (34 proc.), ma w garażu jeden sprzęt (70 proc.) i jest nim Honda (28 proc.). Przejeżdża nim od 5 do 10 tys. km rocznie (37 proc.), lubi maszyny turystyczne (29 proc.), a na motocykl przyciąga go satysfakcja płynąca z jazdy (90 proc.), najlepiej w pojedynkę (58 proc.). Aż 77 proc. badanych jeździ tak długo, jak tylko pozwalają na to warunki, choć jest to pojęciem względnym. W badaniu ogółem rządziły japońskie marki, ponieważ Yamahę wybrało 27 proc. badanych, Suzuki 23 proc., a Kawasaki - 14 proc. Marki europejskie i amerykańskie oczywiście miały swój udział, ale był on marginalny. Sprawa prezentuje się nieco inaczej po rozbiciu na modele. Najwięcej badanych dosiada Kawasaki Z750, a dalej są Suzuki GSR 600, Yamaha YZF-R6 oraz Kawasaki ER6N. Choć na forach internetowych nadal można znaleźć twierdzenie, że prawdziwy motocykl zaczyna się powyżej litra, to posiadaczy takowych było w ankiecie jedynie 18 proc. Przeważały pojemności z przedziału od 501 do 750 cm3 (49,92 proc.). Sporą reprezentację mają też posiadacze maszyn z silnikami o pojemności 125 cm3, którzy stanowili aż 15 proc. ankietowanych.

NAS Analytics TAG

Choć rynek motocykli działa nieco na przekór temu, co dzieje się na świecie i pokazują to również wyniki z naszego podwórka, to jedynie 33 proc. badanych planuje w tym roku kupno motocykla. O sprzedaży swojej maszyny myśli 11 proc. spośród 5 tys. ankietowanych. Aż 82 proc. spośród planujących zakup motocykla chce kupić używany sprzęt, a jedynie 14 proc. ma w planach odwiedziny w salonie po zakup nowiutkiej sztuki. Jest to o tyle ciekawe, że według najnowszego raportu PZPM za I kwartał 2022 r. maszyny z drugiej ręki, przynajmniej te importowane, wydają się być w odwodzie. Trzeba jednak pamiętać, że wcześniejsze boomy sprzedażowe sprawiły, że osoby np. kończące finansowanie i myślące o zmianie maszyny, zasilają rynek maszynami z udokumentowaną historią, których stan i ewentualne przygody można łatwo zweryfikować. Najwięcej osób chciałoby przesiąść się na coś z przedziału od 751 do 1000 cm3 (33 proc.), na drugim miejscu jest przedział od 501 do 750 cm3 (31 proc.), a maszyny z silnikiem o pojemności powyżej jednego litra wybrałoby 19 proc. ankietowanych.

Polacy nadal kochają japońskie marki i dają temu wyraz także w rozmowach o ewentualnych zakupach. Yamaha (22 proc.), Honda (19 proc.) i Suzuki (15 proc.) okupują pierwszą trójkę. Przy czym trzeba brać pod uwagę, że połączono tu maszyny używane i nowe. W tym drugim przypadku Suzuki od jakiegoś czasu znajduje się w drugiej piątce, a Yamaha i Honda "biją" się o pierwsze miejsce. Wspomnieliśmy już, że polscy motocykliści najbardziej lubią turystyki, a dalej znalazły się sportowe (28 proc.) i nakedy (27 proc.). Jeżeli zestawimy to ze statystykami sprzedaży nowych motocykli, to wygląda na to, że wbrew danym z 2021 r., kiedy sporty stanowiły 4,1 proc. rejestracji, Polacy nadal lubią tego typu maszyny, ale być może wolą kupować je z drugiej ręki. Portale ogłoszeniowe są pełne tego typu ofert.

Poruszono też ciekawą kwestię podnoszenia umiejętności i tu aż 62 proc. motocyklistów wskazało, że chcieliby się dalej kształcić, ale nie mają odpowiednich ośrodków w okolicy swojego miejsca zamieszkania. Jednocześnie 23 proc. doszkala się regularnie, a aż 15 proc. twierdzi, że nie ma takiej potrzeby. Jazdę w pełnym rynsztunku zadeklarowało 79 proc. ankietowanych, a 19 proc. ubiera się częściowo w "cywilne" ciuchy. Najczęstszym argumentem jest fakt, że pokonują oni krótkie odcinki i przez to rezygnują z zakładania typowo motocyklowych spodni. Producenci już od jakiegoś czasu widzą ten trend i o ile jeszcze dekadę temu jeansy motocyklowe były u nas traktowane jak szarlataneria, o tyle teraz stanowią sporą część sklepowego asortymentu, a producenci prześcigają się w wymyślaniu rozwiązań, które będą bezpieczne i zapewnią komfort termiczny. Na brak wygody w przypadku odzieży typowo motocyklowej narzeka aż 16,31 proc. Główną barierą nadal jest cena (27,62 proc.). W przypadku oferty Dobrych Sklepów Motocyklowych wydaje się to bardziej wymówką niż argumentem, ponieważ każdy znajdzie tam coś na swoją kieszeń. 

NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjêcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    NAS Analytics TAG
    na górê