Paszporty dla pojazdów. Du¿e zmiany w Euro 7. Kiedy przepisy wejd± w ¿ycie?
13 marca odbyło się głosowanie na sesji plenarnej w Strasburgu w sprawie nowych norm Euro 7, mających na celu zmniejszenie emisji zanieczyszczeń i ustanowienie wymogów dotyczących żywotności akumulatorach w pojazdach. Zmian jest dużo, dlatego skupimy się na kwestiach, które są dla nas najbardziej interesujące.
Zgodnie z porozumieniem potwierdzonym przez eurodeputowanych, obecne normy emisji spalin Euro 6 dla samochodów osobowych i dostawczych pozostają w mocy, ale ograniczają emisję zanieczyszczeń cząstek pochodzących z akumulatorów i opon.
Chodzi o emisję cząstek stałych o średnicy zaledwie 10 nm (PN10) zamiast 23 nm, jak w normie Euro 6. Ten zapis jest bardzo znaczący, bo samochody emitują znacznie więcej cząstek PM10 niż PM23. Do tej pory emisja tego typu zanieczyszczeń po prostu nie była brana pod uwagę, co w praktyce oznaczać będzie konieczność modyfikacji systemów oczyszczania spalin w pojazdach. Koszt tych badań i zmian zapewne poniosą klienci.
Jeśli chodzi o limity emisji podczas hamowania, tekst określa konkretny limit 3 mg/km w standardowym cyklu jazdy dla pojazdów wyłącznie elektrycznych i 7 mg/km dla wszystkich innych układów napędowych, ze specjalnymi limitami dla ciężkich samochodów dostawczych - 5 mg/km dla pojazdów wyłącznie elektrycznych i 11 mg/km dla innych układów napędowych.
Kolejną istotną zmianą będą specjalne dokumenty pojazdów. Tak zwany paszport ekologiczny będzie przypisany i dostępny dla każdego pojazdu. Dokument ma zawierać informacje na temat efektywności środowiskowej pojazdu w momencie rejestracji. Są to m.in. limity emisji zanieczyszczeń, emisje CO2, zużycie paliwa i energii elektrycznej, zasięg elektryczny, trwałość akumulatora.
Dla wszystkich pojazdów wprowadzono również rygorystyczne wymogi dotyczące trwałości pod względem przebiegu i okresu eksploatacji, który obecnie wzrasta do 200 tysięcy kilometrów lub dziesięciu lat dla samochodów osobowych i dostawczych.
Po raz pierwszy pojawią się wymogi dotyczące zużycia akumulatorów. W przypadku elektryków i hybryd norma Euro 7 wymusi zachowanie przynajmniej 80 proc. pierwotnej pojemności do pięciu lat lub pokonania 100 tys. km. Do końca ośmiu lat eksploatacji, lub przejechania 160 tys. km, akumulatory muszą zachować nie mniej niż 72 proc. pierwotnej pojemności.
Zgodnie z tym, co współprawodawcy uzgodnili pod koniec 2023 r., harmonogram dat wdrożenia po wejściu w życie rozporządzenia Euro 7 został obecnie wydłużony. Nowa norma zacznie obowiązywać od lipca 2030 roku. To duża zmiana, bo zgodnie z wcześniejszymi projektami Euro 7 miało zacząć działać od połowy 2025 roku.
- Ramy czasowe wdrożenia pozwolą przemysłowi motoryzacyjnemu na dostosowanie się, nie naruszając warunków, na których przez lata budował swoją innowacyjność i innowacyjność — wyjaśnił eurodeputowany Forza Italia Massimiliano Salini w swoich uwagach na sesji plenarnej.
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze