tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Euro 7 wprowadzi pomiar py³ów z hamulców i opon. Samochody i motocykle zostan± wyposa¿one w nowe urz±dznie
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Euro 7 wprowadzi pomiar py³ów z hamulców i opon. Samochody i motocykle zostan± wyposa¿one w nowe urz±dznie

Autor: Andrzej Sitek 2022.12.14, 12:12 2 Drukuj

Norma Euro 7 dla samochodów osobowych zacznie obowiązywać już 1 lipca 2025 roku, ale nowy standard jest przewidziany dla wszystkich pojazdów, w tym motocykli, które będą musiały spełnić rygorystyczną normę w późniejszym czasie. Już teraz wiemy, czego się spodziewać. Warunki homologacji mogą okazać się trudne dla branży motoryzacyjnej i kierowców. 

Jedno z głównych założeń dotyczy pomiaru emisji zanieczyszczeń z hamulców i opon, co na pewno wiąże się z powstaniem nowego zestawu limitów oraz kar za przekroczenie norm Euro 7. Ale jak monitorować zanieczyszczenia, pyły generowane przez opony i układ hamulcowy?

NAS Analytics TAG

Przeciętna opona samochodowa traci 120 gramów swojej masy na każde przejechane 1000 kilometrów (zgodnie z uśrednionymi badaniami przeprowadzonymi przez ADAC). Przez całe swoje życie jedna opona "gubi" średnio 2 kilogramy gumy i innych substancji, które niestety trafiają do środowiska. Opony motocyklowe cechuje mniejsza żywotność szacowana na ok. 15 tys. kilometrów, natomiast zużycie następuje jeszcze szybciej w przypadku jazdy po drogach szutrowych - średnio o 30 proc.

Aby monitorować poziom emisji cząstek stałych z opon i układu hamulcowego, będą musiały pojawić się urządzenia kontrolujące te parametry i likwidujące problem. Chodzi o pewien rodzaj filtra cząstek stałych dla powyższych układów. Co ciekawe, tego typu urządzenia istnieją już od kilku lat w fazie prototypu.

Koncepcja bazuje na montowanym do piasty i zasilanym z instalacji elektrycznej module "odkurzacza do opon". Urządzenie będzie działać z wykorzystaniem zjawiska elektrostatyki i gromadzić pył z opon oraz klocków hamulcowych w specjalnym pojemniku. Zbiornik z pyłami zostanie wymieniony podczas obowiązkowych przeglądów okresowych pojazdu lub odwiedzin w ASO.

Dotychczas testowane prototypy urządzeń są w stanie przechwycić ok. 60 proc. pyłów. W niedalekiej przyszłości bez wątpienia pojawią się jeszcze wydajniejsze filtry dla kół i układów hamulcowych.

Dziś ten pomysł i technologia mogą wydawać się kuriozalne, ale możemy być niemal pewni, że to rozwiązanie będzie forsowane przez polityków z zielonych frakcji i w jakiś formie znajdzie się również w wymogach Euro 7.  W zasadzie to otwarcie na zupełnie nowy biznes oraz paletę przepisów i kar dla kierowców. Oczywiście wszystko dla dobra przyrody i z troski o środowisko.

 

NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjêcia
NAS Analytics TAG
Komentarze 2
Poka¿ wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

NAS Analytics TAG
Zobacz równie¿

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    NAS Analytics TAG
    na górê