tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Opony motocyklowe. Jak wybrać właściwe i czy używki mają jeszcze sens?
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Opony motocyklowe. Jak wybrać właściwe i czy używki mają jeszcze sens?

Autor: Redakcja @ 2023.01.20, 10:51 Drukuj

Jesteś codziennym motocyklistą, czy całkowitym nowicjuszem, a może starym wyjadaczem? W pewnym momencie i tak staniesz przed trudną decyzją wyboru zestawu opon motocyklowych. Trochę niepokojące jest uświadomienie sobie, że te wąskie paski gumy to jedyne elementy, które utrzymują cię w jednym kawałku podczas jazdy. Chcesz móc jeździć pewnie, wiedząc, że masz zestaw wytrzymałych, trwałych i niezawodnych opon? To pytanie potraktuj jako retoryczne. 

Jeśli chodzi o wybór opon motocyklowych, nie brakuje opcji, z których każda obiecuje zapewnić najlepsze i najbezpieczniejsze wrażenia z jazdy. Decyzja zawsze należy do ciebie, ale świadomy wybór dobrze jest podeprzeć wiedzą.

Opony używane

Każdy portal ogłoszeniowy posiada w ofercie dział z używanymi częściami. Możemy tam znaleźć wszystko od śrubki po kompletny silnik. Oczywiście są tam też opony z mniejszym bądź większym przebiegiem. Oferta zazwyczaj jest kierowana do osób, które chcą tanio wymienić zużyte opony na takie w lepszym stanie. Czy warto ryzykować? Raczej nie.

Opona wykonana jest z materiałów które ulegają procesowi starzenia. Dzieje się tak głównie ze względu na oddziaływanie promieni UV. Guma twardnieje i traci swoje właściwości utrzymywania prawidłowego kontaktu z podłożem. Mówiąc językiem potocznym, robi się bardziej plastikowa. Porównajcie to sobie ze sliderami na kolanach, które najczęściej są wykonane z plastiku. Na pewno nie można powiedzieć, że są przyczepne. Ba! Nawet nie jest wskazane, żeby były.

Guma to nie jedyny składnik opony, jest jeszcze kord, który jest odpowiedzialny za zachowanie odpowiedniego kształtu oraz wpływa na wytrzymałość. Jeżeli opona była już montowana na feldze i przejechała pewną ilość kilometrów, to powstaje pytanie, czy pojazd nie wpadł w jakąś dużą dziurę w jezdni, która mogła spowodować uszkodzenie wnętrza opony. Zwykłe odkształcenie zwane guzem. Często uniemożliwia ono prawidłowe wyważenie koła. Wpływa również na komfort jazdy, mogąc przenosić drgania na kierownicę. Sami przyznacie, dużo niewiadomych, a jedynie cena atrakcyjna. 

Opony nowe

Wydatek tym większy im lepszej klasy zestaw wybierzemy. Nie zawsze potrzebujemy opon z najwyższej półki, żeby lepiej nam się jeździło. Jednak markowy produkt, bez względu na model, zawsze będzie lepszym wyborem, niż opona której nazwy nie potrafimy nawet znaleźć w Google. 

opony motocyklowe

Zdjęcie opon motocyklowych zaczerpnięte z autoczescionline24.pl

Jakie parametry powinniśmy brać pod uwagę przy wyborze?

Po pierwsze rodzaj nawierzchni po jakiej mamy zamiar jeździć. Pomijając motocykle typowo sportowe, cała reszta może mieć różne ogumienie, często nawet wizualnie nie podobne do siebie. Scrambler, cafe racer czy naked mogą jeździć na tych samych gumach. Nazwy określające budowę tych jednośladów, sugerują nam jakie opony wybrać. Tylko ile scramblerów na co dzień jeździ w terenie? To modny motocykl na dojazdy do pracy, więc czy na pewno potrzebujemy opon kostkowych?

Po drugie twardość mieszanki. To ważny parametr, który często wpływa na żywotność opon. Nowoczesne gumy dwu- lub czasem trzyskładnikowe, pozwalają na zachowanie doskonałej przyczepności przy całkiem długim przebiegu całkowitym. Dzieje się tak głównie ze względu na twardą i wytrzymałą mieszankę w środkowej części opony. To miejsce styku podczas jazdy na wprost oraz w niewielkim złożeniu. Boki opony z miękka mieszanką pozwalają znacząco zwiększyć przyczepność podczas głębokich zakrętów, jednocześnie okupując to szybszym zużyciem.

Po trzecie gwarancja. Często słowo kluczowe. Wspominałem wcześniej o uszkodzeniach kordu i guzach. Jeżeli po montażu nowej opony, wulkanizator ma problem z jej prawidłowym wyważeniem, może być przypuszczenie wady fabrycznej. Czasem uszkodzenie może powstać w transporcie, właśnie w takich sytuacjach zbawienna okazuje się gwarancja. Opona zostanie wymieniona na nową i po kłopocie.

Podsumowując, świadomy wybór zestawu opon motocyklowych nie jest trudny. Producenci szczegółowo opisują swoje produkty na stronach internetowych. Często dostępne są porównywarki, które pokażą różnicę jakiej sami nie potrafimy dostrzec. Polecam również przeczytanie testów drogowych i wszystkich opinii na temat danego modelu opony, najlepiej z uwzględnieniem modelu motocykla, na którym była założona. Przygotujcie się, bo sezon nadchodzi wielkimi krokami. 


Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

NAS Analytics TAG
Zobacz również

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama

sklep Ścigacz

    na górę