tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Baterie w elektrycznych pojazdach mo¿na wytwarzaæ ze ¶mieci, a dok³adnie ze starych opon. Jak to dzia³a?
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Baterie w elektrycznych pojazdach mo¿na wytwarzaæ ze ¶mieci, a dok³adnie ze starych opon. Jak to dzia³a?

Autor: Andrzej Sitek 2024.02.01, 10:49 Drukuj

Chilijski start-up przetwarza stare opony na komponenty do akumulatorów litowo-jonowych.

Start-up T-Phinte z siedzibą w Valparaíso chce przetwarzać zużyte stare opony na komponenty baterii, zmniejszając tym samym problem środowiskowy, który dotyczy całego świata. Opony mogą rozkładać się od 500 do 1000 lat, a każdego roku miliony z nich trafiają na wysypiska śmieci.

NAS Analytics TAG

Firma T-Phinte ujawniła swoje rozwiązanie, które może zmniejszyć globalny problem zużytych opon. Projekt wykorzystuje sadzę, produkt uboczny recyklingu opon, do produkcji grafitu wykorzystywanego w bateriach litowo-jonowych. Jak to działa?

W skład przeciętnej opony wchodzi 30 rodzajów gumy syntetycznej, 8 rodzajów gumy naturalnej, 8 gatunków sadzy technicznej, poliester, stal, krzemionka oraz 40 innych substancji chemicznych. Jak widać, jednym z głównych składników jest sadza będąca produktem ubocznym ropy naftowej i stosowana w produkcji ogumienia w celu zwiększenia jego trwałości i nadania koloru.

Rozwiązanie zastosowane przez T-Phinte umożliwia wychwycenie  sadzy, z której następnie można uzyskać węgiel grafitowy, a w kolejnym etapie wykorzystać jako surowiec do produkcji anod akumulatorów litowo-jonowych. T-Phinte twierdzi, że zweryfikowała grafit pozyskany z odpadów opon w ogniwach guzikowych i akumulatorach typu 18650, czyli używanych przez Teslę.

Warto przypomnieć, że w przemyśle grafit pozyskiwany jest w procesie wydobycia, co ma niekorzystny wpływ na środowisko. Jeśli grafit można pozyskać z opon pochodzących z recyklingu, zmniejsza się potrzeba drenowania zasobów naturalnych, a jednocześnie usuwa się ze środowiska element zanieczyszczający w postaci niezliczonych wysypisk odpadów gumowych, przede wszystkim opon.

Jednocześnie zapotrzebowanie na akumulatory litowo-jonowe rośnie wraz ze wzrostem popularności pojazdów elektrycznych. W związku z tym obserwujemy również zwiększone zapotrzebowanie na produkcję grafitu. Rozwiązanie zaproponowane przez T-Phinte może zaspokoić ten popyt, jednocześnie rozwiązując problem odpadów oponiarskich.

Jak wydajnym może być proces? Według projektu T-Phinte celem jest zaspokojenie 35 proc. zapotrzebowania na grafit poprzez recykling opon do 2035 roku. To bardzo ambitny plan, tym bardziej że mówimy przecież o chilijskim start-upie, projekcie będącym na obecnym etapie wciąż w powijakach.

Z drugiej strony, jeśli pojawią się poważni inwestorzy, a technologia T-Phinte zostanie w stu procentach sprawdzona i zweryfikowana, odpady oponiarskie mogą stać się tanim i właściwie nieskończonym surowcem do produkcji akumulatorów li-ion.

NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjêcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

NAS Analytics TAG
Zobacz równie¿

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    NAS Analytics TAG
    na górê