Motocykle w wojsku: kiedy siê pojawi³y, kto je produkowa³, jaka by³a ich historia?
Motocykle wojskowe. Ten termin pojawił się niedługo po tym, jak powstał pierwszy motocykl. Wojsko było zawsze zainteresowane nowościami technicznymi, które można wykorzystać do celów militarnych.
Na przełomie XIX i XX wieku w Europie funkcjonowało już kilkadziesiąt wytwórni motocykli. Nowe konstrukcje powstawały głównie w Anglii i Niemczech, gdzie prawie wszystkie wytwórnie rowerów uruchomiły produkcję motocykli. Nowy przemysł rozwijał się prężnie.
Konstrukcja nowego pojazdu jednośladowego rozwijała się bardzo szybko. Wzrastała moc, sprawność, uniwersalność zastosowania i prędkość maksymalna. Stało się to inspiracją militarnego zastosowania motocykla. W pierwszych latach XX wieku niektóre armie rozpoczęły systematyczne testy tych pojazdów. Dobrym przykładem jest chociażby armia belgijska, która po udanych próbach czterocylindrowego motocykla FN, w 1908 roku zatwierdziła go oficjalnie do wyposażenia etatowego.
Proces adaptacji motocykli do służby wojskowej zdynamizował się wyraźnie ok. 1912 roku. Sytuacja polityczna w Europie dawała niemal pewność zbliżającego się konfliktu zbrojnego. To już nie były poligonowe testy nowinki technicznej tylko regularne poszukiwanie odpowiedniego pojazdu dla potrzeb danej armii.
Motocykle w PRL – rzecz o motoryzacji i nie tylko...
Przyjęło się powszechnie mianem „motocykle PRL” określać pojazdy produkcji krajowej: WFM, SHL, WSK, Junak. Jest to jednak wielkie uproszczenie, bo obok wspomnianych jednośladów na naszych drogach można było również spotkać kilkanaście marek motocykli importowanych: Jawa, MZ, CZ, IFA, IŻ, M-72, K-750, Panonia, Lambretta, Peugeot, a także: BMW, Triumph, Norton, BSA,AJS, Harley-Davidson i wiele innych.
O TYM WŁAŚNIE JEST TA KSIĄŻKA "MOTOCYKLE W PRL" »W lipcu 1914 roku wybuchła I wojna światowa. Już od pierwszych lat XX wieku Europa była jak wielka bomba, której potrzebna była jedna iskra, aby wybuchła. Na taki stan rzeczy składały się konflikty interesów wielkich europejskich mocarstw oraz dążenia narodowowyzwoleńcze licznych ujarzmionych narodów, w tym Polski.
Iskra pojawiła się - był nią zamach w Sarajewie. 28 czerwca 1914 roku następca tronu austriackiego, arcyksiążę Franciszek Ferdynand, został zastrzelony w Sarajewie przez serbskiego nacjonalistę.
W wyniku tego zdarzenia Austro-Węgry wypowiedziały wojnę Serbii i w tym momencie zaczęła działać "zasada domina" wywołana skomplikowanym systemem sojuszy międzynarodowych w ówczesnej Europie i na świecie. Wojna rozpoczęła się w całej Europie i sporej części reszty świata.
Do walki ruszyła też polska Kompania Kadrowa, która w niedługim czasie przekształciła się w Legiony Polskie. Formacje polskie nie miały etatowo motocykli, ale używały pojazdów pochodzących ze zdobyczy wojennych. Były wśród nich też motocykle. Tak więc był to początek historii "motocykli w Wojsku Polskim". O tej historii będziemy szczegółowo pisać w kolejnych odcinkach.
Tomasz Szczerbicki
Dziennikarz i autor książek: tomasz-szczerbicki.pl
Komentarze 1
Poka¿ wszystkie komentarzeW koñcu kto¶ pisze o tym jak by³o. Lewa w górê:)
Odpowiedz