Motocykle Piaggio z rewolucyjnym typem zawieszenia. Byłoby pierwszym takim na świecie
Piaggio słynie z tego, że jako pierwsze wprowadziło na rynek trzykołowe maksi skutery, a teraz jako pierwsze przedstawiło maksi skuter z systemem radarów. Najświeższy patent zakłada, że producent byłby również pierwszym, który użyje w motocyklach zawieszenia zainspirowanego rozwiązaniem stworzonym przez Jamesa Watta.
James Watt był szkockim inżynierem, który w 1784 r. zaprezentował swój patent silnika parowego i przy okazji pojawiło się w nim zawieszenie, które porusza się w taki sposób, by główny element pozostawał w linii prostej. To pozwala zapobiec bocznym ruchom osi koła. Rozwiązanie to trafiło do przemysłu samochodowego, było wykorzystane m.in. w Oplu Astra generacji J i K. Teraz Piaggio oparło jeden ze swoich patentów właśnie o wynalazek Watta.
W przypadku rozwiązania Piaggio widać na patentach podobną konstrukcję, ale ustawioną w pionie, nie w poziomie. Osiągnięty efekt byłby jednak taki sam - koło nie uciekałoby na boki. Wynika to z tego, że mielibyśmy tutaj do czynienia z większą sztywnością niż w przypadku widelców teleskopowych, a te stosowane w skuterach mają cienkie lagi, a więc również wykazują skłonność do gięcia pod wpływem obciążeń powstałych np. podczas mocnego hamowania. Co ciekawe, Piaggio przedstawia w swoich patentach zawieszenie zarówno dla jednośladu, jak i trzykołowca. Czy Piaggio znów zrobi coś pionierskiego? Na razie pozostają nam szkice z US Patent Office, które jako pierwszy opublikował portal Cycle World.
Komentarze 1
Pokaż wszystkie komentarzeFakt, to prawda, że Piaggio słynie z tego że wprowadziło do sprzedaży trójkołowe skutery! Sam nim śmigam i jestem zadowolony, więc czekam na kolejne rewolucje dotyczące ich skuterów.
Odpowiedz