tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Mondial wraca na radar dziêki Spartanowi 600
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Mondial wraca na radar dziêki Spartanowi 600

Autor: Andrzej Sitek 2025.11.20, 12:34 Drukuj

Chyba przyznacie, że FB Mondial potrafił oczarowywać samym brzmieniem, bo kiedy wymawia się tę nazwę, to jakby każdy model wychodził prosto z niewielkiego włoskiego warsztatu pachnącego benzyną i farbą do emblematów.

Dziś ta legenda funkcjonuje już inaczej, bo choć korzenie marki tkwią w Mediolanie roku 1929, to współczesne motocykle powstają dzięki chińskim środkom i fabrykom Piaggio ulokowanym po drugiej stronie świata. Ale nie powinniśmy się przecież o to obrażać w erze globalizacji, a tym bardziej patrząc, gdzie są obecnie nasze rodzime marki.

NAS Analytics TAG

Paradoksalnie to właśnie dzięki temu procesowi zacierania się granic przetrwał charakter, który sprawiał, że Mondial wyróżniał się od zawsze, a najnowszy Spartan 600 zdaje się dowodem, że ta mieszanka włoskiego smaku i azjatyckiej technologii może naprawdę działać.

Spartan 600 to klasyk współczesnej szkoły projektowania, który nie sili się na oryginalność, a i tak przyciąga spojrzenia. Ma w sobie coś znajomego, jakby zebrał wszystkie najważniejsze elementy cruiserów i bobberów, a potem dorzucił nutę neo-retro, która dziś jest na topie niezależnie od kontynentu. Światło LED Spartana nie jest typowym, okrągłym reflektorem, za to lusterka, kierunkowskazy i proporcje zbiornika o pojemności ponad 17 litrów zdecydowanie przywołują ducha starej szkoły. Całość uzupełnia matowy, pojedynczy wydech i kolorystyka łącząca srebro, czerń i delikatny beż, co razem daje elegancki, ale nieprzekombinowany efekt.

Pod lakierem pracuje silnik, który nie ma nikogo paraliżować liczbami, bo nie po to został stworzony. Równoległy twin o pojemności 554 cm³ generuje dokładnie 65 KM przy 8250 obr./min oraz 54 Nm momentu przy 6500 obr./min. To parametry stworzone z myślą o płynnej, spokojnej jeździe z charakterystycznym dla cruiserów pomrukiem, a nie o wyrywaniu asfaltu spod tylnej opony. Mondial celuje tutaj w kierowców, którzy chcą motocykla intuicyjnego, przewidywalnego i łatwego do ogarnięcia od pierwszych kilometrów. Stąd też stalowa rama, regulowany USD z przodu, monoshock z tyłu oraz proste, ale pewne zestawienie hamulców. Z przodu pojedyncza tarcza i czterotłoczkowy radialny zacisk, z tyłu klasyczny układ jednotłoczkowy.

Najważniejsze jednak kryje się w dwóch liczbach, które mówią początkującym kierowcom zdecydowanie więcej niż tabelki z folderów. Masa na mokro wynosi 204,12 kg, a wysokość siedziska to niecałe 71 cm. Taka konfiguracja zdejmuje presję z mniej doświadczonych i niższych motocyklistów, którzy na wielu innych maszynach tej klasy czuliby się niepewnie. Tym bardziej że niższe Spartany, 125 i 250, mogą przestać wystarczać po kilkunastu miesiącach jazdy, podczas gdy wersja 600 jest przygotowana na dłuższą wspólną drogę. Również tę szybszą, wymagającą większej elastyczności i pewności trasę.

Opony dopełniają całości, bo szeroki przód 130/90-16 i tył 150/80-16 nadają motocyklowi wizualnej masy i obiecują stabilność, którą doceni każdy, kto dopiero wkracza w świat cięższych jednośladów. Na tym etapie pozostaje jedynie pytanie, które powtarza się coraz częściej. Kiedy ten sprzęt wjedzie na kolejne rynki? Według niemieckiego serwisu MotorradOnline, w Europie przewidziana jest wersja Spartan 600 zgodna z uprawnieniami A2. Jeśli chodzi o cenę, na włoskim rynku to wydatek 6 190 euro w wersji 2026. Dystrybutorem FB Mondial w Polsce jest firma V Cruiser Sp. z o.o.

NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjêcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    NAS Analytics TAG
    na górê