tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Mistrzostwa Świata Enduro - kto, gdzie i w jakiej klasie
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Mistrzostwa Świata Enduro - kto, gdzie i w jakiej klasie?

Autor: Dawid "Manhatan" Stolicki 2008.03.10, 10:21 Drukuj

Pierwsza runda Mistrzostw Świata Enduro odbędzie się już 15 marca w Östersund w Szwecji. Tymczasem my znamy już oficjalne informacje dotyczące klas i teamów, w jakich wystąpią poszczególni zawodnicy. Poniższe zmiany dowodzą, że ten sezon zapowiada się jako bardzo emocjonująco, a teamy wraz z zawodnikami okażą się jeszcze lepiej przygotowane, niż dotychczas. Pojawienie się BMW, roszady między poszczególnymi klasami i jak zawsze niesamowicie mocna stawka - przejdźmy do sedna sprawy!

Klasa E1

Pierwszą, a zarazem również i najważniejszą informacją dla nas, są niewątpliwie sprawy związane z osobą Bartosza Obłuckiego. Ten sezon Bartek rozpocznie na zupełnie nowej maszynie. Poprzedni motocykl Husqvarny średnio się spisał, czego konsekwencją było skonstruowanie zupełnie nowego, miejmy nadzieję lepszego modelu. Nowa TE250, oprócz silnika, otrzymała także przekonstruowaną ramę i zawieszenie. Motocykl nowy, ale klasa nadal ta sama...

A klasa E1 w tym sezonie będzie naprawdę mocna! Chociażby za sprawą Miki Aholi, czy Ivana Cervantes'a. Kierowca HM Hondy Ahola, po mistrzostwie zdobytym w ubiegłym sezonie w klasie E2, tym razem próbował będzie swoich sił na „małych" motocyklach. Niewątpliwie jednym z faworytów tej klasy będzie ubiegłoroczny zwycięzca w klasie E3, Ivan Cervantes. Za sterami KTM'a może napsuć krwi wielu rywalom.

Również Yamaha postawiła na bardzo dobrych zawodników. W ich szeregach wystąpią Simone Albergoni, a także Marc Germain. Francuzowi, mimo iż zwykle kończył w czołówce, nigdy nie udało mu się zdobyć tytułu. Mimo wszystko doświadczony 31-latek postara się o jak najlepszy wynik, zarówno podczas pojedynczych wyścigów, jak i w klasyfikacji generalnej.

Podczas tegorocznej rywalizacji w klasie E1 nie zabraknie młodych talentów. Mowa o Tomie Sagarze i Cristobalu Guerrero. Młody Brytyjczyk zmienił klasę z EJ na E1. Wiele osób przewiduje, że Tom ma szansę na pierwszą piątkę w klasyfikacji generalnej. Cristobal, zwycięzca w klasie EJ z 2005 r., pojedzie w tym sezonie w barwach fabrycznych Yamahy.

Oprócz wymienionych wyżej zawodników w rywalizacji pojawią się również takie postacie, jak Włoch Maurizio Micheluz jadący Yamahą, Niemiec Mike Hartman na KTM'ie, czy kierowcy teamu Suzuki, Francuz Damien Miquel i Włoch Davide Tellini. Także TM nie składa broni i w klasie E1 pod jego wodzą wystartuje, jeżdżący dopiero od dwóch sezonów, Włoch Luca Cherubini, starający się o wejście do pierwszej dziesiątki. Wiadomo również, że pojedzie wielu kierowców z prywatnych teamów.

Klasa E2

Juha Salminen zdobył już 7 tytułów Mistrza Świata, czyżby dążył do dziesiątki? Tego nie wiemy - wiemy jednak, że po ostatnim sezonie w E1 tym razem wystartuje w topowej klasie, jaką jest Enduro 2. Będzie on na pewno zagrożeniem numer jeden dla pozostałych zawodników, a także bezprecedensowym faworytem. Fin swój kolejny sezon zaliczy z teamem KTM'a, w którym jeździ już ładnych kilka lat.

Bezpośrednim rywalem Salminena będzie inny świetny zawodnik Jari Mattila, jadący motocyklem marki HM Honda. Jari chce udowodnić, że po niezbyt udanych ostatnio występach, tym razem pokaże swój potencjał, zaskakując wszystkich swoją świetną jazdą. Wierzymy, że tak będzie, co dodałoby dodatkowej pikanterii zmaganiom w klasie E2.

Wielką niespodzianką być może będzie Mickaël Pichon. Motocrossowy Mistrz Świata z sezonu 2001/2002 może okazać się czarnym koniem w E2. Jego technika, agresywny styl jazdy i przede wszystkim szybkość mogą sprawić, że Francuz nie przez przypadek znajdzie się w czołówce najlepszych kierowców klasy Enduro 2. Z pomocą fabrycznego teamu KTM'a, może być ogromnym zagrożeniem dla reszty stawki.

Nie obejdzie się również bez innych bardzo dobrych zawodników. W klasie E2 wystartują takie sławy, jak Jean François Goblet na BMW, Rodrig Thain na TM, czy Aaron Bernandez, jadący w teamie CH Racing Husqvarna. Warto również wspomnieć o zeszłorocznym Mistrzu Świata Enduro w klasie Junior - Joakimie Ljunggrenie , który dosiądzie Husaberga. To właśnie w nim upatrywałbym największego rywala dla Salminena, ponieważ Ljunggren potrafi być niesamowicie niebezpieczny.

Klasa E3

Za nami klasa E1 i E2, pora na E3. Kilku zawodników niewątpliwie odetchnęło z ulgą, gdy usłyszeli o przejściu Cervantesa do E1, a nie do E3. Trudno się nie dziwić, w końcu ubiegłoroczny mistrz mógł wiele namieszać również i w tej klasie. Jego jednak nie ma, więc skupmy się na pozostałych w Enduro 3. Pierwszym zawodnikiem jest Samuli Aro, który już teraz uznawany za faworyta tegorocznej serii wyścigów. Póki co, nie padł jeszcze wybór co do motocykla, jakim pojedzie Aro. Wiadomo jednak, że do wyboru ma dwa modele KTMa. Pierwszy z nich to EXC-E 300 (dwusuwowa jednostka), drugi natomiast to dobrze wszystkim znany EXC-R 530. Który z nich wybierze, okaże się już wkrótce.

Wiadomo, że KTM'em o pojemności 530cc wystartuje w zbliżających się rajdach rywal, a zarazem kolega z zespołu Aro, Marko Tarkkala. Oprócz tych dwóch zawodników w barwach KTMa wystartują na pewno Fabien Planet i Xavi Galindo. Trudnym przeciwnikiem dla wszystkich zawodników będzie Włoch Alex Botturi, startujący HM Hondą, który w ubiegłym sezonie zajął piąte miejsce w klasyfikacji generalnej.

Kolejnymi zawodnikami, których na pewno zobaczymy w tegorocznych zmaganiach będą dwaj zawodnicy Aprilii. Niespodzianką jest niewątpliwie osoba Stefana Merrimana, jako kierowcy fabrycznego teamu Aprilia. Jego kolegą  z zespołu będzie Francuz Antonie Letellier. E3 to również klasa vice-mistrza z klasy EJ, niejakiego Christophea Nambottina na Gas Gasie.

Pozostałe marki wystawiły po jednym zawodniku. Na Husqvarnie pojedzie Francuz Sébastien Guillaume, trzeci ostatniego roku. Bjorne Carlsson będzie prowadził Husaberga. Warto dodać, iż ten zawodnik ma za sobą już piętnaście sezonów w Mistrzostwach Świata Enduro! BMW dosiądzie kolejna sława światowych rajdów enduro - Anders Ericsson- który ma na swoim koncie już siedem tytułów Mistrza Świata. Motocykl marki Beta poprowadzony zostanie przez Włocha Alessio Paoli'ego, a TM przez Szkota Euana Mc Connell'a.

Klasa Junior

Ta klasa jest dla nas szczególnie interesująca, bo to właśnie tam wystartują Polacy wystawieni przez PZM. Najmocniejszym zawodnikiem będzie oczywiście Michał Szuster, z którym niedawno rozmawialiśmy o jego tegorocznych ambicjach. Kolegami zespołowymi Szustera będą dwaj młodzi polscy zawodnicy, tak dobrze znani z Mistrzostw Polski Enduro. Mowa oczywiście o aktualnym Mistrzu Polski Juniorów, Marcinie Fryczu, a także o Wacławie Skolarusie, który w sezonie 2007 jechał bardzo szybko, ale też i pechowo. Cała trójka ma bardzo duże szanse na świetne rezultaty. Już teraz należy trzymać kciuki za Polaków.

Trzeba jednak przyznać, że ich konkurencja będzie bardzo mocna. Jednym z najmocniejszych niewątpliwie będzie Marc Bourgeois, jeżdżący w fabrycznym teamie Husqvarny wraz z Bartkiem Obłuckim. To jednak nie koniec sław, bo co powiecie o tak dobrze spisującym się Oldratim, Ballettim, czy ostro jeżdżącym zawodnikiem Bety - Mirko Grittim? W juniorskich Mistrzostwach Świata pojawi się także przemiły Brytyjczyk, który w tym roku zasili szeregi teamu Husqvarna MPS - Simon Wakely. Szykuje się niesamowicie zacięta walka...

Cel: Szwecja!

Podsumowując i komentując powyższe zmiany klas, utwierdzam się w przekonaniu, iż ten sezon może być jeszcze bardziej ciekawy, niż ubiegły. Przekonamy się o tym już niedługo, bo 15 marca! To właśnie wtedy w Östersund w Szwecji odbędzie się I i II rudna Mistrzostw Świata w Rajdach Enduro sezonu 2008.

Na relacje z tej imprezy zapraszam już dziś  -  jak zawsze na Ścigacz.pl!

Foty: archiwum

NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    NAS Analytics TAG
    na górę