tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Koniec ery litu? Nowa moc z Azji
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Koniec ery litu? Nowa moc z Azji

Autor: Andrzej Sitek 2025.05.27, 10:57 Drukuj

Hindusi nie tylko wjechali z impetem na scenę światowej motoryzacji. Oni ją właśnie przepisali na nowo. Ich najnowszy wynalazek może być przełomem, na który czekała cała branża pojazdów elektrycznych.

Naukowcy z Jawaharlal Nehru Centre for Advanced Scientific Research opracowali baterię sodowo-jonową, która może zmienić reguły gry. I to nie tylko dla motocyklistów, ale dla całego rynku elektromobilności.

NAS Analytics TAG

Po latach prób i błędów, akumulatory litowo-jonowe zaczęły być piętą achillesową elektryków. Chodzi o to, że zasięg bywa rozczarowujący, ładowanie trwa zbyt długo, a do tego są kosztowne i niosą ze sobą ryzyko pożaru. Tymczasem z Indii nadciąga innowacja, która uderza w te wszystkie słabe punkty z precyzją tygrysa z New Delhi.

Nowa bateria ładuje się do 80 procent w zaledwie sześć minut. Tak, dobrze czytasz, sześć minut, czyli mniej więcej tyle, ile zajmuje zatankowanie tradycyjnego motocykla czy samochodu do pełna. To już nie jest tylko krok naprzód, to jest przeskok epoki. Ale prędkość to nie wszystko. Te baterie mają też znacznie dłuższą żywotność. Według badań mogą wytrzymać minimum 3000 cykli ładowania. To oznacza tysiące kilometrów bez obaw o spadek wydajności. A jeśli dorzucimy do tego fakt, że są dużo bezpieczniejsze - dzięki niższej temperaturze ładowania praktycznie eliminują ryzyko samozapłonu - to naprawdę zaczyna wyglądać na rewolucję.

Równie ważne jest to, z czego ta bateria powstaje. Zamiast drogiego i coraz trudniej dostępnego litu, użyto sodu, a zatem pierwiastka znacznie tańszego i bardziej rozpowszechnionego. Dzięki temu produkcja takich akumulatorów może być o wiele tańsza i bardziej ekologiczna. To może być przełom nie tylko technologiczny, ale też ekonomiczny, który otworzy drzwi do jeszcze szerszego rozwoju elektrycznych pojazdów, w tym motocykli, na które patrzymy z niecierpliwością.

Sposób produkcji tych baterii też zasługuje na uwagę. Wszystko zaczyna się od rozdrobnienia cząstek do poziomu nanoskali. Następnie każda z nich zostaje pokryta cienką warstwą węgla i aluminium. Taka konstrukcja nie tylko usprawnia przepływ energii, ale też ogranicza powstawanie ciepła, co jest jednym z największych wyzwań dzisiejszych akumulatorów.

Ale to dopiero początek. Bo nowa technologia z Indii nie musi kończyć się na autach czy motocyklach. Te baterie mają potencjał, by zasilać wszystko, od magazynów energii po elektronikę użytkową. To rozwiązanie o ogromnym potencjale, które może wkrótce pojawić się w naszych domach, garażach i na ulicach.

Indyjska myśl techniczna z przytupem wchodzi do gry i pokazuje, że nie tylko Europa czy USA mają coś do powiedzenia w wyścigu o przyszłość motoryzacji. Może czas, by spojrzeć na mapę innowacji nieco szerzej? Właściwie to wcale mnie nie dziwi, że to właśnie z Azji może nadejść technologia, która na dobre rozpędzi rozwój elektrycznego segmentu.

NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjêcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    NAS Analytics TAG
    na górê