Kierowcy jadą z zamkniętymi oczami. Problem oślepienia zmotoryzowanych światłami jest poważniejszy, niż myślano. Ankieta ADAC
Ankieta ADAC umożliwiła uzyskanie odpowiedzi dotyczących oślepiania kierowców przez światła innych pojazdów. Wyniki są niepokojące.
Allgemeiner Deutscher Automobil-Club (ADAC) to niemiecki automobilklub, który zrzesza ponad 19 milionów członków, w tym 1,5 miliona motocyklistów. Organizacja reprezentuje interesy właścicieli pojazdów, a ponieważ jest to jednocześnie wielomilionowa społeczność, wyniki organizowanych przez ADAC ankiet i badań są uważnie śledzone zarówno przez media, jak i szeroko rozumianą branżę motoryzacyjną. Tym razem organizacja postanowiła zapytać Niemców o problem oślepiania światłami innych pojazdów.
Wyniki są niepokojące, bo prawie połowa ankietowanych stwierdziła, że zdarzają się im takie incydenty. Czterech na pięciu respondentów jest oślepianych przez światła drogowe. Światła mijania i tylne światła przeciwmgielne również były postrzegane przez ankietowanych jako irytujące. Co równie istotne, w ankiecie pojawiło się pytanie o to, jak kierowcy radzą sobie z problemem.
W odpowiedzi połowa uczestników stwierdziła, że mruży oczy. Inni całkowicie zamykają oczy na kilka sekund lub muszą często mrugać. Według ADAC takie reakcje "powinny być klasyfikowane jako niebezpieczne dla ruchu drogowego".
Jadąc z prędkością 100 km/h i zamkniętymi oczami tylko przez 1 sekundę, pokonujemy blisko 30 metrów odległości. Tymczasem prawie 27 procent kierowców w Niemczech regularnie czuje się oślepianych przez światła innych pojazdów i mruży lub zamyka oczy.
Według ADAC, aby nie zostać oślepionym, należy unikać patrzenia bezpośrednio w wiązkę światła nadjeżdżającego pojazdu. Zamiast tego eksperci ds. ruchu drogowego zalecają spoglądanie w obszar własnego pasa ruchu lub w kierunku prawej krawędzi drogi. Czyste soczewki reflektorów zmniejszają oślepianie innych, ponieważ brud może powodować oślepiające rozproszone światło. Należy zatem dbać o to, aby reflektory i światła tylne były zawsze czyste.
ADAC przekazało wyniki m.in. Europejskiej Komisji Gospodarczej Narodów Zjednoczonych oraz Komisji Europejskiej. Przy okazji warto dodać, że powyższy problem był badany także w naszym kraju. Instytut Transportu Samochodowego przeprowadził analizy, z których wynika, że aż 98 proc. kierowców w Polsce jest oślepianych światłami innych pojazdów. Dodatkowo 40 proc. uważa, że światła ich pojazdów są zbyt słabe. Jednocześnie jednie 30 proc. pojazdów z wszystkich poruszających się po drogach w Polsce ma prawidłowo ustawione światła. To daje to myślenia.
Komentarze 2
Pokaż wszystkie komentarzePlus dla kometarza powyzej ale zle ustawienie reflektorów to polowa medalu. Czy czesto Was oslepiaja ksenony czy tradycyjne reflektory? Mnie tylko w sytuacji gdy sa zle ustawione. Natomiast ledy ...
OdpowiedzProblem oślepiania światłami , w mojej ocenie, nasilił się szczególnie w ostatnich 2-3 latach, gdy pojawiły się w większej ilości światła ledowe i xenony.Rowniez światła tradycyjne są dokuczliwe. Podstawową przyczyną są zbyt wysoko ustawione przez światła, co przy silnych ledach lub xenonach w nowych pojazdach oślepia prawie tak samo jak długie. Nie raz wydawało mi się , że ktoś jedzie na długich więc mrugnąłem swoimi długimi, a gdy wtedy on włączył długie to była masakra. Inna przyczyną są nierówno ustawione reflektory po samodzielnej wymianie żarówki. Jest to prawdziwa katastrofa. Jedno światło prawidłowe a drugie świeci prosto w oczy, że nic nie widać. Wynika to z iście diabelskich konstrukcji mocowania żarówek. Jakieś krzywe druciki, sprężynki zamiast zwykłego stałego gwintu. Co gorsza w niektórych pojazdach trzeba już nawet wyjmować na zewnątrz całe zespolone lampy, aby wymienić jedną zaroweczkę, a nawet demontować sderzak. To istny koszmar. Praktycznie kierowca na drodze nie jest w stanie sam wymienić jakiejkolwiek żarówki, a jeżeli nawet mu się to uda, to efekty są opłakane. Trzeba wręcz korzystać ze specjalistycznych i drogich usług.. Efekty są przerażające, wzrost liczby wypadków i ofiar śmiertelnych. Na co komu super komputery w samochodzie jz różnymi bajerami, jeżeli nie jest rozwiązany taki prosty problem jak wymiana żarówki w taki sposób, aby nie oślepiać później innych kierowców
OdpowiedzWeryfikuje ustawienie swoich świateł 2 razy do roku. Dodatkowo zawsze jak parkuje patrze czy na ścianie w garażu patrzą w to samo miejsce i czy linia odcięcia nie wchodzi na szybę auta przede mną ...
Odpowiedz