tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Kierowcy jadą z zamkniętymi oczami. Problem oślepienia zmotoryzowanych światłami jest poważniejszy, niż myślano. Ankieta ADAC
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Kierowcy jadą z zamkniętymi oczami. Problem oślepienia zmotoryzowanych światłami jest poważniejszy, niż myślano. Ankieta ADAC

Autor: Andrzej Sitek 2024.01.26, 11:31 3 Drukuj

Ankieta ADAC umożliwiła uzyskanie odpowiedzi dotyczących oślepiania kierowców przez światła innych pojazdów. Wyniki są niepokojące.

Allgemeiner Deutscher Automobil-Club (ADAC) to niemiecki automobilklub, który zrzesza ponad 19 milionów członków, w tym 1,5 miliona motocyklistów. Organizacja reprezentuje interesy właścicieli pojazdów, a ponieważ jest to jednocześnie wielomilionowa społeczność, wyniki organizowanych przez ADAC ankiet i badań są uważnie śledzone zarówno przez media, jak i szeroko rozumianą branżę motoryzacyjną. Tym razem organizacja postanowiła zapytać Niemców o problem oślepiania światłami innych pojazdów.

NAS Analytics TAG

Wyniki są niepokojące, bo prawie połowa ankietowanych stwierdziła, że zdarzają się im takie incydenty. Czterech na pięciu respondentów jest oślepianych przez światła drogowe. Światła mijania i tylne światła przeciwmgielne również były postrzegane przez ankietowanych jako irytujące. Co równie istotne, w ankiecie pojawiło się pytanie o to, jak kierowcy radzą sobie z problemem.

W odpowiedzi połowa uczestników stwierdziła, że mruży oczy. Inni całkowicie zamykają oczy na kilka sekund lub muszą często mrugać. Według ADAC takie reakcje "powinny być klasyfikowane jako niebezpieczne dla ruchu drogowego".

Jadąc z prędkością 100 km/h i zamkniętymi oczami tylko przez 1 sekundę, pokonujemy blisko 30 metrów odległości. Tymczasem prawie 27 procent kierowców w Niemczech regularnie czuje się oślepianych przez światła innych pojazdów i mruży lub zamyka oczy.

Według ADAC, aby nie zostać oślepionym, należy unikać patrzenia bezpośrednio w wiązkę światła nadjeżdżającego pojazdu. Zamiast tego eksperci ds. ruchu drogowego zalecają spoglądanie w obszar własnego pasa ruchu lub w kierunku prawej krawędzi drogi. Czyste soczewki reflektorów zmniejszają oślepianie innych, ponieważ brud może powodować oślepiające rozproszone światło. Należy zatem dbać o to, aby reflektory i światła tylne były zawsze czyste.

ADAC przekazało wyniki m.in. Europejskiej Komisji Gospodarczej Narodów Zjednoczonych oraz Komisji Europejskiej. Przy okazji warto dodać, że powyższy problem był badany także w naszym kraju. Instytut Transportu Samochodowego przeprowadził analizy, z których wynika, że aż 98 proc. kierowców w Polsce jest oślepianych światłami innych pojazdów. Dodatkowo 40 proc. uważa, że światła ich pojazdów są zbyt słabe. Jednocześnie jednie 30 proc. pojazdów z wszystkich poruszających się po drogach w Polsce ma prawidłowo ustawione światła. To daje to myślenia.

NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze 2
Pokaż wszystkie komentarze
Autor: Jan Kowalski 29/01/2024 11:47

Problem oślepiania światłami , w mojej ocenie, nasilił się szczególnie w ostatnich 2-3 latach, gdy pojawiły się w większej ilości światła ledowe i xenony.Rowniez światła tradycyjne są dokuczliwe. Podstawową przyczyną są zbyt wysoko ustawione przez światła, co przy silnych ledach lub xenonach w nowych pojazdach oślepia prawie tak samo jak długie. Nie raz wydawało mi się , że ktoś jedzie na długich więc mrugnąłem swoimi długimi, a gdy wtedy on włączył długie to była masakra. Inna przyczyną są nierówno ustawione reflektory po samodzielnej wymianie żarówki. Jest to prawdziwa katastrofa. Jedno światło prawidłowe a drugie świeci prosto w oczy, że nic nie widać. Wynika to z iście diabelskich konstrukcji mocowania żarówek. Jakieś krzywe druciki, sprężynki zamiast zwykłego stałego gwintu. Co gorsza w niektórych pojazdach trzeba już nawet wyjmować na zewnątrz całe zespolone lampy, aby wymienić jedną zaroweczkę, a nawet demontować sderzak. To istny koszmar. Praktycznie kierowca na drodze nie jest w stanie sam wymienić jakiejkolwiek żarówki, a jeżeli nawet mu się to uda, to efekty są opłakane. Trzeba wręcz korzystać ze specjalistycznych i drogich usług.. Efekty są przerażające, wzrost liczby wypadków i ofiar śmiertelnych. Na co komu super komputery w samochodzie jz różnymi bajerami, jeżeli nie jest rozwiązany taki prosty problem jak wymiana żarówki w taki sposób, aby nie oślepiać później innych kierowców

Odpowiedz
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

NAS Analytics TAG
Zobacz również

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    NAS Analytics TAG
    na górę