tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 KTM SX-F 450 model 2010
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
Advertisement
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 950
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG

KTM SX-F 450 model 2010

Autor: Michał Mikulski 2009.10.14, 13:48 1 Drukuj

Na pierwszy rzut oka topowa crossówka KTMa nie różni się niczym specjalnym od poprzednika. Ba! Wygląda biedniej, głównie z powodu zwykłej, niezbyt ekstrawaganckiej okleiny. Jasny pomarańcz przełamywany gdzieniegdzie przez srebrzące się wstawki, a wszystko skąpane w czerni. Gdzieś zabrakło pomysłu, ale przecież na tym się jeździ. Po dokładniejszych oględzinach widać minimalne różnice. Zadek SX-Fa „siedzi" nieco niżej, wcześniej wspominane półki gdzieś znikają pod bocznymi owiewkami.

Za sterami jest ciut więcej miejsca. Kierownica znajduje się wyżej, jednak jest lekko pochylona w stronę szoferującego. Jeżeli dodać do tego pozycję raczej z przodu, niż na środku jednośladu, to otrzymujemy ciekawe wrażenie siedzenia „w", a nie „na" motocyklu. Oczywiście, w tym przypadku duże znaczenie ma budowa ciała - miejsca jest jednak pod dostatkiem, nawet dla tych największych.

Pod prawym guzikiem znajduje się rozrusznik. Sprzęgło, rozruch i już pod tyłkiem czuć miłe wibracje. Objeżdżana przez nas wersja była wyposażona w akcesoryjny tłumik Akrapovica. Gwoli ścisłości, oprócz fenomenalnych wrażeń akustycznych, różnice w mocy są wyczuwalne tylko i wyłącznie przez profesjonalnych zawodników.

Zapinam pierwszy bieg i delikatnie ruszam. Czuć wagę motocykla, ale dzięki stosunkowo nisko umieszczonemu siedzisku nie jest tak źle.

Precyzja i moc

Już pierwsze metry pokonane na SX-Fie dają do zrozumienia, jak dobry jest motocykl. Przyspieszanie na dziurawej, piekielnie twardej prostej, przebiega bardzo płynnie i równomiernie. Oczywiście, gaz nie jest odkręcony do końca. Nowe opony intensywnie wgryzają się w ziemię podczas hamowania. Atomowe opóźnienia robią nie gorsze wrażenie od przyspieszeń! Trzeba się ostro pilnować, by nie zablokować przedniego koła. Zawracam na trawiastym zakręcie i dołączam się do pętli motocrossowej testowego toru.

Kolejne biegi wchodzą bardzo miękko i mimo, iż jednocylindrowa 450 została wyposażona w zaledwie 5-ciobiegową skrzynię biegów, to w zupełności wystarcza. Spory skok w dół z płaskim lądowaniem. Zawieszenie tłumi uderzenie, klejąc opony do podłoża. Kawałek prostej, podwójny wskok do góry i piaskowa banda. W lekki stresie redukuję bieg i schodzę na zbiornik paliwa. Płynne odkręcenie i... już jestem w następnym zakręcie! Mało która 450. potrafi wybaczyć takie amatorskie niezdecydowanie.

Zmiany w ramie opłaciły się. SX-F 450 prowadzi się rewelacyjne. Czy to płaski zakręt na ujemnym kącie, czy piaskowa banda, czy głęboka koleina - w każdej sytuacji nowy KTM daje odpowiednie sygnały szoferującemu, uzupełniając je poczuciem panowania nad sytuacją. Tak, nadal mówimy o crossowym motocyklu klasy MX1. Tak, tym motocyklem naprawdę da się jeździć. Na dodatek jeździć cholernie szybko.

Ewolucja lepsza od rewolucji?

Yamaha wraz z nową YZ450F ostro zaskoczyła konkurencję. Ciężko w tym momencie powiedzieć, czy KTM ze swoimi tradycyjnymi rozwiązaniami będzie konkurencyjny. Pewne jest jednak jedno - nowe „cztery i pół" Austriaków nie zawodzi. Na dodatek w wielu momentach zaskakuje. Przede wszystkim precyzją prowadzenia i ugłaskaną charakterystyką. Nawet jeśli jest to najbardziej przyjazna 450, to nadal jest to piekielnie mocny motocykl. Parowozowa siła wyrywa przeguby rąk z każdym odkręceniem manetki. Nie można o tym zapominać.

Typ silnika Pojedynczy cylinder, czterosuw, 4 V/DOHC
Pojemność 449.3 cc
Stopień sprężania 12.5:1
Starter elektryczny
Przekładnia 5 biegów
Gaźniak Keihin FCR MX 41
Przełożenie 14:52
Chołodzenie ciecz
Sprzęgło Mokre, hydrauliczne
Zapłon Kokusan
Rama Stalowa, podwójna kołyska 25CrMo4
Subframe Aluminiowa
Kierownica Renthal, Aluminium O 28/22 mm
Przednie zawieszenie WP USD O 48 mm
Tylne zawieszenie WP PDS shock absorber
Skok zawieszenie, przód/tył 300/335 mm
Hamulce, przód/tył tarcze 260/220 mm
Felgi, przód/tył 1.60 x 21"; 2.15 x 19" Excel
Opony, przód/tył 80/100-21"; 100/90-19"
Łańcuch 5/8 x 1/4"
Tłumik Aluminium
Kąt główki ramy 63.5°
Prześwit 380 mm
Wysokość siedzenia 985 mm
Pojemność zbiornika około 8 L
Waga (bez paliwa) około 104 kg

 

Foto: David Bodlak/ Honza Karasek

duzo mocy ktm 450
mx1 ktm 2010 skok testy
sxf ktm 450 2010 skok
piasek ktm 450 sxf 2010
gola rama ktm sxf 450
450sxf ktm bok prawy model 2010
spoiler zbiornik sxf 450
2010 ktm sxf 450 kokpit kierownica
ktm sxf 450 2010 podnozek sxf 450 2010
ktm wydech sxf 450 2010 airbox sxf 450 ktm 2010
Advertisement
NAS Analytics TAG

Komentarze 1
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG
Zobacz również

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    na górę