Junak 125 Racer - dynamiczne oblicze rozsądku

Autor: Konrad Bartnik 2018.06.11, 14:57 Drukuj

Niektórzy wciąż uparcie twierdzą, że motocykl klasy 125 nadaje się wyłącznie do wypadów na ryby. Nawet, jeśli by tak było, to nowy Junak Racer 125 sprawdzi się w polowaniach na szczupaki - jest smukły, zwinny i zadziorny.

Junak 125 Racer nie ma oczywiście nic wspólnego z prawdziwymi wyścigami. To po prostu bardziej dziarsko i “młodzieżowo” wystylizowany bliźniak bardzo udanego modelu RZ 125, który testowaliśmy dla was niedawno (nasz film zobaczycie TUTAJ). Jakie są podstawowe różnice między tymi pojazdami?

Więcej życia

Racer ma oczywiście inne wzory malowania - żywe kolory i wyraźne grafiki mocno kontrastują z zachowawczą stylistyką RZ 125. Zmieniono również kształty plastików - inny jest przedni błotnik, i nakładki pod kanapą, pojawiła się także osłona przedniej części silnika i rasowo wyglądający pług. Wzmocniono tylne amortyzatory i dodano do nich kolorowe sprężyny.

Kierownica modelu Racer 125 jest wyraźnie krótsza i wymusza bardziej dynamiczną, “przyczajoną” pozycję kierowcy. W praktyce okazuje się bardzo wygodna i znakomicie ułatwia manewry w mieście. Wyróżnikiem Racera jest także oświetlenie z licznymi elementami w technologii LED, m.in. migaczami i światłami do jazdy dziennej. Dzięki nim nie tylko dobrze wygląda, ale też jest widoczny z daleka dla innych uczestników ruchu. Pozwala na swobodną jazdę po zmroku - jest wystarczająco skuteczny.

Osiągi w normie

Jeśli chodzi napęd, nic się nie zmieniło - to ten sam jednocylindrowiec OHC, chłodzony powietrzem, o pojemności 125 cm3 i mocy niecałych 11 KM. Zasilany jest wtryskiem paliwa Mikuni i posiada wałek wyrównoważający. Pracuje równo, nie generuje nadmiernych wibracji i brzmi całkiem dojrzale, jak na swoją pojemność. Pozwala na sprawne poruszanie się w ruchu miejskim i zostawianie większości aut w tyle po starcie ze świateł. Oczywiście do pewnej prędkości, zazwyczaj w okolicach 60 km/h. Później, jak to w 125 - mozolne ciągnięcie do prędkości maksymalnej, wynoszącej ok. 90 km/h. Nie jest to więc król dróg krajowych, najlepiej czuje się w miejskiej krainie ograniczeń prędkości.

Sprzęgło i skrzynia nie sprawiają trudności w obsłudze, choć ze względu na ograniczone możliwości silnika, trzeba się nimi namachać. Klamkę sprzęgła trzeba wyczuć - łapie dosyć późno. Przydatny dla świeżych kierowców, choć nie tylko dla nich, będzie wskaźnik zapiętego biegu. W gąszczu częstych przełożeń łatwo się zgubić. Sterowane hydraulicznie  hamulce tarczowe działają w kombinowanym systemie CBS i jeśli nie wyjdziemy poza strefę zdrowego rozsądku, dobrze spełniają swoją rolę.

Rzadki gość na stacjach benzynowych

Zestaw wskaźników jest identyczny jak w RZ 125. Mamy tu więc analogowy obrotomierz i cyfrowy prędkościomierz plus liczniki i zegar. Prosto, czytelnie i z klasą. Zbiornik paliwa ma aż 17 litrów, co daje potencjalne przebiegi w okolicy 500 km między tankowaniami - silnik jest bardzo oszczędny i spełnia przy tym normę Euro 4. Kanapa otwierana jest kluczykiem, a pod nią, oprócz dostępu do akumulatora, znajdziemy skrawek przestrzeni na niewielki bagaż.

Junak Racer 125 waży tylko 115 kg, a niezbyt szerokie siodło jest na przyjemnej wysokości 780 mm. Spokojnie poradzą sobie z nim zupełni debiutanci i kierowcy o filigranowej budowie ciała. Ja należę raczej do stukilowych dryblasów, ale też nie narzekam - przez kilka dni jeździłem nim do pracy, 70 km w jedną stronę w cyklu mieszanym miasto/trasa. Trzeba po prostu wiedzieć, czego można wymagać od jednośladu tej klasy.

Lustereczko, już lepiej nic nie mów

Jeśli mam się do czegoś przyczepić, to tradycyjnie do lusterek. Ferdek Kiepski mawiał, że w tym kraju nie ma pracy dla ludzi z jego wykształceniem. Ja twierdzę, że producenci motocykli ignorują potrzeby ludzi o wzroście powyżej 180 cm, każąc im oglądać w lusterkach głównie rękawy kurtki. W modelu RZ 125 problem załatwiała wyższa kierownica, tutaj bardziej wyrośnięci użytkownicy będą musieli pokombinować z jakimiś przedłużkami. Denerwujące są też plastiki, brzęczące w pewnych zakresach obrotów silnika. To pewnie kwestia montażu poszczególnych egzemplarzy. Dodatkowo, chińskie opony z napisem “Street Shark” nie zachęcają do głębokich złożeń, choć w codziennym użytku dają radę.

Budżet na pół

Motocykl kosztuje 6299 zł, a więc o 300 zł więcej od RZ 125, lecz wciąż niemal połowę mniej od japońskiej konkurencji. Jest nieźle wykonany i robi swoją robotę. Przełączniki są dobrej jakości, wygląd kokpitu to “japońska” średnia, a przy tym nie straszą żadne wiązki kabli powiązane na trytki i luźno wystające kostki połączeniowe. Dodatkowo w standardzie otrzymamy bardzo przydatną centralną stopkę.

O trwałości w długim okresie będą się mogli wypowiedzieć jego stali użytkownicy, ale moje zaufanie Junak Racer 125 zdobył. Doskonale odzwierciedla swoją cenę - nie ma szału na poziomie klasy premium, ale nie jest też powiązaną na sznurki bombą z opóźnionym zapłonem, jak uparcie widzą ten typ pojazdów niektórzy “prawdziwi” motocykliści. Kwestia potrzeb, kwestia wyboru.

Zdjęcia
Junak 125 Racer 2018 29Junak 125 Racer 2018 25
Junak 125 Racer 2018 28Junak 125 Racer 2018 26
Junak 125 Racer 2018 37Junak 125 Racer 2018 31
Junak 125 Racer 2018 24Junak 125 Racer 2018 30
Junak 125 Racer 2018 34Junak 125 Racer 2018 35
Junak 125 Racer 2018 38Junak 125 Racer 2018 27
Junak 125 Racer 2018 36Junak 125 Racer 2018 39
Junak 125 Racer 2018 40Junak 125 Racer 2018 akcja
Junak 125 Racer 2018 jazdaJunak 125 Racer 2018 na drodze
Junak 125 Racer 2018 w akcjiJunak 125 Racer 2018 w jezdzie
Junak 125 Racer 2018 32Junak 125 Racer 2018 41
Junak 125 Racer 2018 33Junak 125 Racer 2018 42
Junak 125 Racer 2018 14Junak 125 Racer 2018 statyka
Junak 125 Racer 2018Junak 125 Racer 2018 w plenerze
Junak 125 Racer 2018 z bliskaJunak 125 Racer 2018 09
Junak 125 Racer 2018 reflektorJunak 125 Racer 2018 zegary
Junak 125 Racer 2018 silnikJunak 125 Racer 2018 zbiorniczek plynu hamulcowego
Junak 125 Racer 2018 10Junak 125 Racer 2018 wydech
Junak 125 Racer 2018 tarcza przodJunak 125 Racer 2018 tarcza tyl
Junak 125 Racer 2018 15Junak 125 Racer silnik
Junak 125 Racer 2018 przednie koloJunak 125 Racer 2018 motor
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

Nasi fani komentowali

Polecamy

Aktualności

reklama

sklep Ścigacz

    na górę