Jak zabezpieczyć akumulator motocyklowy po sezonie?
Za nami wiele przejechanych kilometrów, emocji, wypraw i godzin spędzonych w trasie, sezon mógłby trwać wiecznie, prawda? Niestety temperatury spadają i zbliża się nieuniknione...
Jak prawidłowo przezimować akumulator, żeby nie stracił swoich parametrów i był gotowy do kolejnych wojaży po przerwie? Zobacz krótki poradnik i uniknij potencjalnych kłopotów!
Akumulator gotowy do zimowania? Sam to oceń!
Pierwszym, prostym do zrealizowania krokiem jest wzrokowe sprawdzenie akumulatora oraz jego połączeń elektrycznych:
- Brud lub śniedź na klemach i biegunach - oczyścić przy pomocy czystego materiału lub szczotek do klem - odkładające się zabrudzenia mogą utrudnić przepływ energii.
- Kurz czy substancje oleiste - tworzą z czasem warstwę przewodzącą, która powoduje przepływ prądów między biegunami - przyspieszony proces samorozładowania.
Jeśli akumulator jest czysty, a wszystkie połączenia wyglądają na prawidłowe, możemy przejść do kolejnych działań, zależnych od warunków zimowania.
Motocykl przechowywany w ogrzewanym garażu
To idealna sytuacja, w której zarówno maszyna jak i akumulator nie będą poddawane niskim temperaturom i przeczekają w sprzyjającym środowisku pozbawionym wilgoci.
Co trzeba wiedzieć żeby zminimalizować ryzyko wiosennych kłopotów?
- nie ma konieczności wymontowania akumulatora z pojazdu
- akumulator pozostawiony w pojeździe nadal zasila sterowniki i systemy pojazdu (np. alarm) - ulega rozładowaniu
- wskazana jest regularna kontrola napięcia (średnio raz na 1-2 miesiące)
- jeśli korzystacie z inteligentnej ładowarki posiadającej tryb podtrzymujący np. Exide 12/7 lub przeznaczonej do akumulatorów litowo-jonowych, Exide 12/2, wystarczy podłączyć je do akumulatora na cały okres zimowania motocykla, wykorzystując do tego celu połączenie stałe, a automatycznie wykryją spadki napięcia i doładują akumulator do odpowiedniego poziomu
|
Prostownik litowo-jonowy Exide 12/2 Li-Ion >> |
Motocykl przechowywany na zewnątrz lub w nieogrzewanym pomieszczeniu
W tej sytuacji należy przede wszystkim wyeliminować negatywne działanie wilgoci i niskiej temperatury na akumulator i układ elektryczny pojazdu. Co zrobić?
- przechowywać akumulator poza pojazdem - niskie temperatury mogą doprowadzić do zamarzania elektrolitu co prowadzi do nieodwracalnego uszkodzenia akumulatora
- pomieszczenie, w który trzymamy akumulator powinno mieć dobrą wentylację, zapewniać temperaturę od 5-20 stopni i suche warunki
- regularnie oczyszczać akumulator z kurzu, sprawdzać napięcie i w miarę potrzeby doładować
- podłączyć akumulator do ładowarki z trybem podtrzymania ładowania
|
Prostownik do akumulatorów Exide 12 V do 150 Ah >> |
Ładowarki Exide to:
- obsługa bardzo szerokiego zakresu pojemności akumulatorów kwasowo- ołowiowych, każdego typu (GEL, AGM, standardowy)
- inteligentny i bezpieczny proces ładowania - bezobsługowy tryb ładowania podtrzymującego
- dodatkowy kabel w zestawie (typu plug and play) - wyprowadzenie wtyczki do ładowania poza owiewki motocykla - brak konieczności ściągania bagaży lub rozbierania motocykla
Mimo podjęcia najbardziej starannych kroków, na każdy akumulator przyjdzie czas. W trakcie poszukiwań nowego, pomocą posłuży Exide Battery Finder - darmowa wyszukiwarka akumulatorów online.
W kilku prostych krokach dobierz odpowiedni akumulator do motocykli lub pojazdów sportowych.
|
Dobierz odpowiedni akumulator Exide do swojego motocykla >> |
Pamiętaj, żeby przy wyborze akumulatora kierować się zaleceniami producenta pojazdu.


Komentarze 1
Pokaż wszystkie komentarzefajna reklama ale jakie napięcie utrzymywać lub poniżej jakiego nie schodzić jeśli nie chcemy mieć non-stop podłączonej ładowarki?
Odpowiedz