Igor Akrapoviè - droga na szczyt wybrukowana jako¶ci±
Marka Akrapovič to dziś synonim najwyższej jakości w dziedzinie produkcji układów wydechowych, przeznaczonych zarówno do pojazdów "cywilnych" jak i najbardziej wymagających zastosowań wyczynowych. Jaka jest tajemnica oszałamiającego sukcesu słoweńskiego producenta? Mało odkrywcza - ciężka praca i totalne poświęcenie.
MotoGP, WSBK, MXGP, wyścigi Endurance, rajdy (w tym Dakar). Do tego częsta obecność w najbardziej ekskluzywnych i najdroższych motocyklach drogowych oraz w katalogach akcesoriów najważniejszych producentów. Akrapovič niewątpliwie jest dziś na szczycie. Kiedy Jorge Lorenzo zdobył dla Yamahy mistrzostwo świata w 2015 roku, dla Akrapoviča, również obecnego na pokładzie zwycięskiej maszyny, był to już setny tytuł we w sumie krótkiej historii firmy. Pierwszy zdobył Colin Edwards w WSBK, zaledwie 15 lat wcześniej. Pełna dominacja!
Taki sukces w najbardziej wymagających dziedzinach sportu nie bierze się wyłącznie z atrakcyjnego wyglądu wydechów. Produkty Akrapoviča pozwalają wycisnąć ostatnie soki z jednostki napędowej, a jednocześnie zmniejszyć masę całego pojazdu.
Twórcą firmy jest Igor Akrapovič, były słoweński kierowca wyścigowy, startujący w latach 1977-89 w klasach 250 GP (dwusuwy), 1000 (czterosuwy) i superbike. Jego karierę przerwał poważny wypadek, którego skutki odczuwa do dzisiaj. Poważnie uszkodzone kolano bardzo utrudnia mu jazdę motocyklem. W 1991 roku założył mały warsztat, w którym wraz z kilkoma współpracownikami zaczął produkować wydechy. Od początku stawiał na najwyższą jakość swoich produktów, co z miejsca zaczęło go odróżniać nawet od wiodących w tamtych latach dostawców. Swoje wydechy Akrapovič budował wyłącznie ze stali nierdzewnej, często przemycanej z Włoch. W tamtych czasach Słowenia była częścią Jugosławii, a wysokiej jakości surowce bywały niedostępne w kraju.
Do układów wydechowych ze słoweńskiej manufaktury bardzo szybko zaczęli się przekonywać zarówno użytkownicy maszyn drogowych, jak też zawodnicy z profesjonalnych teamów. Siłą tych produktów było doskonałe dopasowanie do poszczególnych silników, uzyskane m.in. dzięki sprowadzonej z USA nowoczesnej hamowni. W 1996 roku Akrapovič zaczął współpracę z ekipą WSBK Kawasaki, a rok później Akira Yanagawa przyniósł pierwsze zwycięstwo w wyścigu.
Igor wiedział, że na tym poziomie rywalizacji sukces może przynieść wyłącznie celowanie w najnowocześniejsze technologie i materiały. Stąd w 1997 roku rozpoczęto wytwarzanie układów wydechowych z tytanu. Akrapovič jest również innowatorem i liderem w stosowaniu włókna węglowego oraz zaawansowanych stopów w konstrukcji swoich wyrobów. Firma jest obecnie jedyną w branży, dysponującą własną odlewnią tytanu. Do testów służy supernowoczesna, w pełni skomputeryzowana hamownia.
Igor Akrapovič stworzył giganta - obecnie roczne przychody firmy wynoszą ponad 100 milionów dolarów, a jej logo jest w motocyklowym i samochodowym świecie doskonale rozpoznawalne i pożądane. Dokonał tego przez prawie 30 lat ciężkiej pracy, stawiając zawsze na jakość, nie na ilość.
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze