tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Honda CB 900 Custom. Motocykl z reduktorem i z 10 biegami. Po co?
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 950
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG

Honda CB 900 Custom. Motocykl z reduktorem i z 10 biegami. Po co?

Autor: Lech Wangin 2023.12.29, 00:46 1 Drukuj

Motocykle takie jak ten, który prezentujemy na zdjęciach, to dziś wielka rzadkość. Honda CB 900 Custom (rok produkcji 1982) pochodzi z czasów, kiedy na rynku motocyklowym, oprócz kontynuacji rozpoczętego w poprzedniej dekadzie wyścigu o coraz większą pojemność i moc, pojawiła się tendencja do zwiększania wachlarza oferowanych modeli. Motocykle szosowe mogły mieć charakter bardziej sportowy lub turystyczny. Na początku lat 80. dołączyła do tego nowa kategoria modeli wycelowanych w gusta amerykańskich motocyklistów. Miały w sobie pewne cechy choppera i oznaczano je nazwami Special lub Custom.

Pod koniec lat 70. minęło już dość czasu od pojawienia się przełomowej pod każdym względem Hondy CB 750 Four (1969 rok), by konkurencyjne japońskie marki odrobiły lekcję i oferowały maszyny nowocześniejsze i dysponujące większą mocą. Honda musiała  coś zrobić, by wrócić na pozycję lidera i zaskoczyć motocyklowy świat czymś nowym. W tamtych czasach największy prestiż zapewniały motocykle o sportowym charakterze. Już w 1975 roku Honda pokazała model Gold Wing 1000. Był to pierwszy japoński model z silnikiem chłodzonym cieczą, napędem tylnego koła wałem i hamulcami tarczowymi w obu kołach. Mimo dużej mocy (82 KM) motocykl cierpiał na nadwagę i jako maszyna sportowa nie zdawał egzaminu. Jego dalszy rozwój poszedł zdecydowanie w kierunku komfortowego krążownika turystycznego.

NAS Analytics TAG

W 1978 Honda pokazała sześciocylindrowy model CBX 1000. Pojazd miał piękną, klasyczną i jednocześnie nowoczesną sylwetkę i był pierwszym motocyklem, który osiągał ponad 100 KM mocy. Jednak i on był dość ciężki, a wiotkie podwozie słabo radziło sobie z mocą silnika. W tym samym roku pojawiła się Honda CB 900 Bol d’ Or. Dolna część silnika bazowała na rozwiązaniach znanych z modelu CB 750 Four. Istotne nowości wprowadzono w głowicy, gdzie pracowały dwa wałki rozrządu napędzające po cztery zawory na każdy cylinder. Silnik rozwijał moc 95 KM, dzięki czemu maszyna dobrze radziła sobie w konkurencji z innymi big bikes. CB 900 spotkał się z życzliwym przyjęciem na rynku i wkrótce dołączyły do niego bliźniacze modele CB 750 Bol d’ Or i CB 1100 Bol d’ Or. W Europie nowe czterocylindrówki Hondy cieszyły się dużym powodzeniem. Chcąc zaspokoić gusta amerykańskiej klienteli, Honda w 1980 roku na tamtejszy rynek wypuszcza model CB 900 Custom różniący się dość drastycznie od europejskiej wersji Bol d’ Or. Ponieważ w USA obowiązuje w owym czasie drastyczne ograniczenie prędkości (55 mph, czyli niespełna 90 km/h na autostradzie), którego przestrzeganie pilnowane jest z całą surowością, amerykańscy motocykliści woleli motocykle, na których można przyjąć leniwą zrelaksowaną pozycję - tak jak na Harleyu. CB 900 Custom miał więc ciszyć oko klasyczną elegancją i umożliwiać zrelaksowaną jazdę.

By cieszyć oko swym wyglądem ma układ wydechowy z czterema chromowanymi tłumikami i zbiornik paliwa o kroplowym kształcie. Karoserię zdobi piękne dwubarwne malowanie, a błotniki mają klasyczną formę i są wykonane ze stali pokrytej warstwą chromu. O wygodę kierowcy i pasażera dba mięsista, dwustopniowa kanapa i szeroka kierownica w chopperowym stylu. Tylne koło ma mniejszą średnicę niż w europejskim modelu, za to opona jest szersza. Na tym jednak nie koniec różnic. Otóż wielką ciekawostką tego modelu jest skrzynia biegów z reduktorem, oferująca łącznie dziesięć biegów. Takie rozwiązanie jest czymś oczywistym w terenowym samochodzie, ale jaki cel mogła mieć taka komplikacja układu przeniesienia napędu w szosowym motocyklu? Otóż projektanci Hondy chcąc nadać sportowemu modelowi CB 900 Bol d’ Or bardziej komfortowy charakter sięgnęli po rozwiązania, które mieli na półce. Tak więc przedni widelec i tylne amortyzatory zapożyczyli z Gold Winga 1100. Chcąc wyposażyć CB 900 w trwały i wygodny napęd tylnego koła wałem sięgnęli również po wał kardana od GL 1100. Problem jednak polegał na tym, że w Gold Wingu wyjście napędu ze skrzyni biegów znajdowało się po prawej stronie, a w CB 900 po stronie lewej. Trzeba więc było zastosować dodatkową przekładnię, a skoro tak, to dlaczego nie wyposażyć jej w dwa biegi?

Rozbudowanie układu przeniesienia napędu pociągnęło za sobą konieczność wydłużenia ramy. Dzięki tym zabiegom CB 900 Custom ma dwa zakresy przełożeń - krótki i długi. Z tego pierwszego korzystamy wtedy, kiedy zależy nam na dynamice jazdy, na przykład w mieście, czy w górach, a z tego drugiego, kiedy bardziej zależy nam na ekonomii, czyli na przykład poza miastem lub na autostradzie. W praktyce ten system sprawdzał się bardzo dobrze, co potwierdza właściciel motocykla, który widzicie na zdjęciach.

Czarek kupił tę Hondę w 2001 roku i był to wówczas jego pierwszy motocykl, jeśli nie liczyć motorynki, którą jeździł w podstawówce. Ponieważ CB 900 jest ciężkim motocyklem, który nie wybacza błędów, nie obyło się bez kilku bardziej lub mniej spektakularnych przygód. Nie obyło się również bez problemów z mechanikami, bo to w końcu leciwa konstrukcja serwisowana w Polsce nie zawsze zgodnie z fabrycznymi zaleceniami. Ostatecznie jednak Czarek jest mocno przywiązany do swojej Hondy, na której zjeździł Polskę wzdłuż i wszerz i która przez długie lata była jego jedynym pojazdem mechanicznym. Sezon więc zaczynał wcześnie i kończył późno, wsiadając na motocykl nawet w zimie, kiedy tylko warunki drogowe na to pozwalały. W 2017 roku maszyna trafiła do warsztatu Christiana Boosena, gdzie odświeżono lakier, oryginalne tylne amortyzatory zastąpiono Hagonami, wszystkie gumowe elementy zastąpiono nowymi. Silnik przeszedł mały remont, to znaczy cylindry zostały przeszlifowane, wstawiono nowe tłoki i pierścienie oraz splanowano głowicę. Sprzęgło dostało nowe tarcze cierne.

Jak zapewnia właściciel, Honda ma u niego zapewnione dożywocie. Jest to rzadki model, szczególnie u nas, bo przeznaczony był na rynek amerykański. Produkowano go krótko, bo do 1982 roku. Rok później pojawił się następca CB 1000 C. Był to bliźniaczy model również z nietypową skrzynią biegów. W Stanach do CB 900 Custom oferowano turystyczne akcesoria - zestaw kufrów i obszerną owiewkę, dzięki czemu motocykl bardzo przypominał Gold Winga. Do modeli w stylu CB 900 Custom przylgnęło określenie Soft Chopper. Ich kariera trwała do końca lat 80. W latach 90. zastąpiły je cruisery napędzane widlastymi, dwucylindrowymi silnikami, ale jeszcze wcześniej następcami CB 900 C i CB 1000 C zostały modele Magna napędzane silnikami V4.

Galeria zdjêæ Hondy CB 900 Custom z 1982 roku

Zobacz jak wygl±da posiadana przez Czarka Honda CB 900 Custom z 1982 po renowacji w warsztacie Christiana Boosena:

Honda CB900 Custom 1982
Honda CB 900 Custom
Honda CB 900 Custom 1982 jak wyglada
Honda CB 900 Custom 1982 przelacznik kierunkowskazu
Honda CB 900 Custom 1982 silnik
Honda CB 900 Custom 1982 swiatlo tyl
Honda CB 900 Custom 1982 tablica rozdzielcza
Honda CB 900 Custom 1982 z lewej
Honda CB 900 Custom dzwignia biegow
Honda CB 900 Custom emblemat
Honda CB 900 Custom hamulce przod
Honda CB 900 Custom hamulce tyl
Honda CB 900 Custom jak wyglada
Honda CB 900 Custom jak wyglada egzemplarz z 1982 roku
Honda CB 900 Custom jazda
Honda CB 900 Custom lewy bok
Honda CB 900 Custom lewy tyl
Honda CB 900 Custom logo na zbiorniku
Honda CB 900 Custom motocykl z 10 biegami
Honda CB 900 Custom motocykl z reduktorem
Honda CB 900 Custom na postoju
Honda CB 900 Custom podczas jazdy
Honda CB 900 Custom przelacznik zaplonu
Honda CB 900 Custom rok 1982
Honda CB 900 Custom ruch
Honda CB 900 Custom silnik
Honda CB 900 Custom wydechy
Honda CB 900 Custom wyglad od przodu
Honda CB 900 Custom wyglad z boku
Honda CB 900 Custom z 1982
Honda CB 900 Custom z roku 1982 - FOTORELACJA
NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjêcia
Honda CB900 Custom 1982
NAS Analytics TAG
Honda CB 900 Custom
Honda CB 900 Custom 1982 jak wyglada
Honda CB 900 Custom 1982 przelacznik kierunkowskazu
Honda CB 900 Custom 1982 silnik
Honda CB 900 Custom 1982 swiatlo tyl
Honda CB 900 Custom 1982 tablica rozdzielcza
Honda CB 900 Custom 1982 z lewej
Honda CB 900 Custom dzwignia biegow
Honda CB 900 Custom emblemat
Honda CB 900 Custom hamulce przod
Honda CB 900 Custom hamulce tyl
Honda CB 900 Custom jak wyglada
... wiêcej zdjêæ »
Komentarze 1
Poka¿ wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    motul belka motocykle 950
    NAS Analytics TAG
    na górê