Goldspeed MXR/MXF - gumy dla profesjonalistów

Autor: Eristof 2009.04.29, 11:35 Drukuj

Na mocno ubitych, suchych, gliniastych torach opony czują się, jak przysłowiowa ryba w wodzie

O rywalizacji producentów opon offroadowych mówi się znacznie mniej, niż w przypadku przedsiębiorstw produkujących „obuwie" do maszyn ścigających się po asfaltowych nawierzchniach. Nie oznacza to jednak, że jej nie ma. Tu także trwa zacięta i bezlitosna wojna o klienta, którego można zdobyć tylko w jeden sposób - dając mu to, czego potrzebuje. Właśnie dla najbardziej wymagających zawodników motocrossowych, jeżdżących na quadach, holenderski producent opon marki Goldspeed stworzył model oznaczony symbolem MXR/MXF. Dziś prezentujemy wam wyniki długodystansowego testu tych opon, który przeprowadziliśmy wraz z Pawłem Sobczykiem. Oto nasze spostrzeżenia.

Oznaczenia

Zacznijmy od krótkiego opisu. Opony Goldspeed MXR (tył) i MXF (przód) przeznaczone są do quadów sportowych i stworzone zostały z myślą o motocrossie. Jak twierdzi producent, gumy charakteryzują się niską wagą i bardzo wysoką odpornością na ścieranie, przy zachowaniu doskonałej przyczepności. Wyprodukowano je z dwóch rodzajów mieszanek, które oznaczono kolorami niebieskim oraz żółtym. Kolor niebieski oznacza mieszankę miękką o bardzo wysokiej przyczepności, natomiast barwę żółtą podporządkowano oponom wykonanym z mieszanki o podwyższonej przyczepności. Naszym testom poddaliśmy opony ze znaczkiem w kolorze żółtym w rozmiarach 18x10-8 tył i 20x6-10 przód, które wraz z karbonowymi felgami marki HiPer CF1 trafiły na quada Yamaha YFZ 450.

W praktyce

Niższy, niż w standardzie profil opon MXR i MXF przede wszystkim obniżył pojazd, a tym samym jego środek ciężkości, czyniąc go bardziej stabilnym. Drugą zaletą zastosowania gum o niższym profilu jest polepszenie przeniesienia mocy na tylną oś. „Wykorzystanie opon o mniejszej średnicy niż fabryczne ułatwia przyśpieszanie, dzięki czemu możemy zyskać cenne ułamki sekund na starcie, czy też szybciej wyjść z zakrętu. Odbija się to oczywiście na maksymalnej prędkości pojazdu, ale tą z kolei możemy dostosować  za pomocą zębatek" - powiedział Paweł Sobczyk. Opony Goldspeed MXR/MXF z mieszanką o podwyższonej przyczepności doskonale sprawdzają się na twardych nawierzchniach. Na mocno ubitych, suchych, gliniastych torach czują się, jak przysłowiowa ryba w wodzie. W takich warunkach quad jedzie, jakby był przyklejony do podłoża. Zakręty pokonujemy z dziecinną łatwością, bez względu na obrany przez nas tor. „Opony Goldspeeda mają za...bistą mieszankę! Fantastycznie trzymają się twardych nawierzchniach. Kostki niczym kolce wpijają się w podłoże, co znacznie ułatwia prowadzenie pojazdu. Podczas szybkiej jazdy w zakrętach quad wykazuje mniejszą, niż w przypadku standardowych gum tendencję do podsterowności, czy nadsterowności. Również przy wyjściu z nich i gwałtownym dodaniu gazu maszyna prowadzi się świetnie i jest bardzo przewidywalna. Nie bez znaczenie jest także fakt, iż opony testowaliśmy na lekkich, a przy tym bardzo wytrzymałych felgach HiPer CF1. Dzięki temu, że wykonane z włókna węglowego felgi HiPer są nieco lżejsze niż obręcze aluminiowe z beadlockami, lepiej panuje się nad przednią osią maszyny. Balansując lekko ciałem możemy z łatwością decydować, czy przednie opony mają pozostać na podłożu, czy też unieść się do góry. Przy agresywnej jeździe na pewno warto zainwestować w amortyzator skrętu, gdyż siły przenoszone na układ kierowniczy bywają bardzo duże" - skomentował Sobczyk.

A co z jazdą na innych nawierzchniach? Mokry piach także nie stanowi wyzwania dla tych gum. Opony nadal świetnie trzymają się nawierzchni, choć nie aż tak dobrze, jak w przypadku twardego toru. Gdy przyjdzie nam zmierzyć się z bardzo suchym i sypkim piachem lub grząskim błotem, to polecałbym zmianę ogumienia na inne. Za tego typu nawierzchniami opony Goldspeed MXR/MXF po prostu nie przepadają.

Podsumowanie

Goldspeed MXR/MXF to profesjonalne opony dla profesjonalnych zawodników. Na tych właśnie gumach Romain Couprie i Clement Jay zwyciężyli ubiegłoroczne zawody w Pont de Vaux, a Julien Valentin i Jean Baptiste Richard przyjechali na trzecim miejscu. Oto, jak Paweł Sobczyk ocenił opony po teście długodystansowym: „Goldspeed MXR/MXF według mnie to najlepsza guma na twardy tor, jaką obecnie można kupić w Polsce. Są praktycznie bezkonkurencyjne. Świetnie dobrana mieszanka zapewnia doskonałą przyczepność. Szczególnie odczuwa się to przy dohamowaniu w zakrętach i przy wyjściu z nich, gdzie przednie opony zachowują się wprost rewelacyjnie. Jedynym mankamentem produktu holenderskiej marki jest ich trwałość. Komplet opon wystarczy na 2-3 wyścigi lub około 15 godzin ostrej jazdy. Ich cena nie należy do najniższych, ale zawodowcy nie liczą się z takimi kosztami".

Importerem opon Goldspeed jest firma V2 z Opola.

Zdjęcia
Opony Goldspeed MXR-MXF Pawel Sobczyk
Sobczyk test opon goldspeed
test opon goldspeed
Opony GoldspeedMXR MXF
MXF Goldspeed
Goldspeed MXR
Goldspeed MXF zolta
Goldspeed MXR bieznik
Opony goldspeed mxr
Opony goldspeed mxr zolta
Opony goldspeed mxf zolta
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

Nasi fani komentowali
na górę