Eskuta SX-250 to kolejny rower, który chce byæ jak skuter lub motorower
Brytyjska firma Eskuta specjalizująca się w mikromobilności, twierdzi, że jej elektryczny SX-250 łączy w sobie stylistykę motocykla z ceną e-roweru, oferując osobom dojeżdżającym do pracy na dwóch kółkach to, co najlepsze z obu światów.
Konstrukcje próbujące połączyć elektryczne motocykle z rowerami pojawiają się dość regularnie. Kilka miesięcy temu prezentowaliśmy niemiecki pomysł na rowerowo-motocyklową mobilność, czyli eROCKIT AG, którego największą wadą jest cena wynosząca blisko 12 000 euro. Czy Brytyjczycy lepiej wyważyli cenę?
Eskuta SX-250 pierwotnie przeznaczony został dla doręczycieli i kurierów, ponieważ jest jednośladem elektrycznym zaprojektowanym do intensywnego użytkowania w mieście. Ale to nie jest elegancki rower kurierski ani wariant przygodowy z grubymi oponami. To raczej miejski pojazd szturmowy przeznaczony do pokonywania dróg i przeszkód żyjącej aglomeracji.
Motocyklowe cechy Eskuta SX-250 to lusterka boczne, kierunkowskazy, "regulowane zawieszenie i hamulce klasy motocyklowej", zamykany przedni schowek, jasne oświetlenie LED z przełącznikiem świateł drogowych i mijania, alarm antykradzieżowy z immobilizerem, bezkluczykowy rozrusznik, aluminiowe koła i opony bezdętkowe. W opcji jest nawet typowy kufer centralny na motocyklowe (lub rowerowe) szpargały. Ale to wciąż jest rower, łącznie z nieodzownymi pedałami.
Jako rower elektryczny SX-250 nie podlega wymogom stawianym motocyklom, takim jak prawo jazdy, rejestracja i ubezpieczenie, chociaż ewentualni właściciele SX-250 w Polsce musieliby chyba liczyć się z częstymi kontrolami patroli policji.
Warto przypomnieć, że w większości państw Europy rower elektryczny nie może mieć więcej niż 250 W mocy i maksimum 25 km/h na liczniku. Nieco inaczej sprawa wygląda w Stanach Zjednoczonych, ponieważ tamtejsze prawo dopuszcza maksymalną moc 500 W i prędkość 20 mph (32km/h). Niektóre rowery elektryczne w USA mogą jeździć nawet z prędkością 28 mph (45 km/h).
Energiczne przyspieszenie zapewnia SX-250 system elektryczny 48 V. Mimo że wygląd na masywny, Eskuta jest lekki - jego masa to zaledwie 54 kg. Akumulator jest wariantem przenośnym, co oznacza, że można go wypiąć i ładować również w domu. Zasięg SX-250 waha się od 64 do 80 km. To sporo, ale duży zasięg osiągnięto ograniczając prędkość maksymalną do przepisowych 25 km/h.
Cenę SX-250 można uznać za niewygórowaną, bo 1795 funtów z podatkami, to nieco ponad 2100 euro, czyli zaledwie jedna szósta ceny niemieckiego eROCKIT AG. Czy inspirowany światem motocykli i skuterów SX-250 trafi w gusta rowerzystów? Nie sądzę. Ale może rzeczywiście ten niewielki, wspomagany prądem rower, sprawdzi się jako pojazd dostawczy dla sieciówek z jedzeniem.
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze