tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Elektronika w motocyklach mo¿e byæ wykorzystana na szkodê u¿ytkowników. FEMA chce z tym walczyæ
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Elektronika w motocyklach mo¿e byæ wykorzystana na szkodê u¿ytkowników. FEMA chce z tym walczyæ

Autor: Wojciech Grzesiak 2022.05.01, 22:11 Drukuj

Federacja Europejskich Stowarzyszeń Motocyklowch (FEMA) chce walczyć z nieuczciwym jej zdaniem wykorzystywaniem danych zbieranych przez motocykle. Głównym zarzutem jest pogwałcenie prywatności przez wykorzystywanie danych do profilowania klientów, a także działanie na niekorzyść motocyklistów jako klientów.

Pierwszy raz FEMA wspomniała o tym problemie w listopadzie 2019 r., ale wtedy nie brano tego tematu aż tak poważnie. Zrobiła to jednak samochodowa federacja FIA wskazując, że elektronika w samochodach pozwala na pozyskiwanie takich danych jak ostatnie kierunki podróży czy miejsca, w których pojazd był zaparkowany. Te dane wbrew pozorom mogą być bardzo cenne, ponieważ sprzedane dalej do przetwarzania pozwalają producentowi dodatkowo zarobić na użytkownikach, gdyż klienci kupujący bazy danych mogą używać ich do przesyłania informacji marketingowych.

NAS Analytics TAG

Przykład? Kupujecie samochód, zostawiacie takie dane jak m.in. numer telefonu i adres e-mail. Producent nie tylko je przechowuje, ale jeżeli podpiszecie odpowiednią zgodę, to może je przetwarzać i udostępniać partnerom. Załóżmy, że do producenta zgłasza się portal, który chce kupić bazę maili wraz z informacjami o użytkownikach, żeby następnie przesyłać im reklamy swoich klientów. Tym samym zapłaciliście za pojazd, płacicie za jego utrzymanie (przeglądy gwarancyjne) i jeszcze producent na was zarabia. To jednak najmniejszy problem, ponieważ na podstawie tych danych serwis może chociażby odmówić wykonania naprawy gwarancyjnej powołując się na informacje z komputera pokładowego.

Przechodzimy do roku 2022, kiedy to wiele motocykli jest tak samo zaawansowanych jak samochody, a więc zbierają różnego rodzaju informacje ze wszystkich modułów, a te następnie są pobierane w serwisie i mogą być użyte w różnoraki sposób. Na razie do takiej praktyki przyznało się jedynie BMW. Pod koniec kwietnia FEMA postanowiła wystosować list do Komisji Europejskiej, w którym wskazuje, że to użytkownik powinien być właścicielem danych, a nie producent pojazdu. Pojawia się tu oczywiście zgrzyt w postaci tego, że kupując maszynę z elektroniką niejako zawiera się umowę licencyjną na użytkowanie oprogramowania. FEMA chce, żeby to od właściciela pojazdu zależało, jakie dane zostaną udostępnione producentowi. Taka sytuacja może też sprawić, że użytkownik nie wykona pewnych napraw lub czynności w serwisie innym niż autoryzowany. Takie praktyki również mają już miejsce. Czy starania FEMA przyniosą skutek? Tego dowiemy się w najbliższych miesiącach.

NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjêcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

NAS Analytics TAG
Zobacz równie¿

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    NAS Analytics TAG
    na górê