Elektroniczna faktura i rejestracja motocykla. Systemy i prawo nie są przygotowane na KSeF
Już 1 lutego 2026 przedsiębiorcy będą musieli korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur, co w teorii ma usprawnić działanie firm i urzędów oraz uszczelnić system podatkowy. W praktyce generuje nowe problemy, a jednym z nich jest rejestracja pojazdów. Systemy w urzędach nie są przygotowane na zmiany, przepisy również.
Problem dotyczy przedsiębiorców, którzy będą chcieli zarejestrować swoje pojazdy. Obecna procedura wymaga dostarczenia papierowej wersji dokumentu zakupu. Od 1 lutego 2026 papierową fakturę za zakup pojazdu otrzymają tylko klienci indywidualni nieprowadzący działalności gospodarczej. KSeF przewiduje tutaj jedno rozwiązanie, a jest nim możliwość wystawienia papierowej wizualizacji faktury z kodem QR do weryfikacji.
Jak podaje "Rzeczpospolita", przedsiębiorcy będą mogli uzyskać papierową wizualizację faktury z graficznym kodem QR do weryfikacji. Jednak na ten moment nie ma przepisów i narzędzi, które umożliwiałyby urzędnikom odczytanie kodu i weryfikację faktury w systemie. Jeżeli urzędnik spróbuje pójść na skróty dla dobra obywatela i zarejestruje pojazd na podstawie takiej papierowej wizualizacji, to może narazić się na kłopoty.
Na ten moment nie ma rozwiązania, które mogłoby umożliwić rejestrację pojazdów po wejściu w życie KSeF. Być może rządowi wydaje się, że ma na to jeszcze trochę czasu. W końcu od 1 lutego 2026 r. z KSeF będą musiały korzystać firmy z obrotem powyżej 200 mln rocznie. Od 1 kwietnia 2026 r. KSeF będzie obowiązkowy dla wszystkich. Z kolei firmy z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie będą musiały korzystać z KSeF od 2027 r.
W sprawę zaangażował się już Związek Dealerów Samochodowych. W komunikacie prasowym ZDS czytamy, że podjął działania zmierzające do współpracy z właściwymi organami administracji publicznej, aby wypracować skuteczne mechanizmy i procedury. Przed możliwym paraliżem ostrzega też Związek Polskiego Leasingu.
- Już wiele miesięcy temu sygnalizowaliśmy, że brak dostępu wydziałów komunikacji do KSeF może sparaliżować proces rejestracji. Zabrakło szerszego systemowego spojrzenia na skutki likwidacji tradycyjnych faktur VAT. Liczymy, że rozwiązania, przynajmniej dotyczące rejestracji pojazdów, zostaną szybko opracowane i wdrożone - mówi Monika Constant, prezes Związku Polskiego Leasingu.


Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze