tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 E-autostrada do utylizacji. Ekologiczny koszmar za miliony
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

E-autostrada do utylizacji. Ekologiczny koszmar za miliony

Autor: Andrzej Sitek 2025.01.16, 09:27 1 Drukuj

Niemcy przekonali się, że nie każde ekologiczne marzenie zamienia się w sukces.

Tym razem skala porażki przyciąga uwagę nie tylko ekspertów, ale i zwykłych obywateli. Kosztujący 200 milionów euro projekt e-autostrady, który miał zrewolucjonizować transport i sprawić, że ciężarówki na dobre pożegnają się z silnikami spalinowymi, okazał się klapą, jakiej niemiecka gospodarka dawno nie widziała.

NAS Analytics TAG

Wszystko zaczęło się w 2018 roku, kiedy to na kilku odcinkach autostrad zaczęły wyrastać gigantyczne maszty energetyczne. Plan był prosty - elektryczne i hybrydowe ciężarówki, wyposażone w pantografy, miały korzystać z tych linii, jednocześnie poruszając się na energii elektrycznej i ładując swoje baterie. Brzmiało jak idealne rozwiązanie: taniej, ekologiczniej, bardziej nowocześnie. Ale rzeczywistość szybko zweryfikowała te założenia.

Gdy niemiecki Bild przyjrzał się efektom projektu, pojawiły się liczby, które mrożą krew w żyłach podatników. Na wybudowanych trzech odcinkach e-autostrady, które kosztowały fortunę, codziennie korzysta z infrastruktury… jedynie 10 ciężarówek. Dla porównania, między Frankfurtem a Darmstadt, jednym z tych odcinków, każdego dnia kursuje około 15 tysięcy tradycyjnych pojazdów. Te dane mówią same za siebie - projekt, na który wydano miliony z publicznych pieniędzy, niemal od razu wylądował na marginesie transportowej rzeczywistości.

"E-autostrada to wart miliony dolarów grobowiec zielonej ideologii" - stwierdził bez ogródek Stefan Naas, lider FDP w Hesji. I trudno się z nim nie zgodzić. Już w momencie otwarcia pierwszego odcinka eksperci ostrzegali, że sukces wymagałby rozbudowy infrastruktury na skalę ogólnoeuropejską, co jest niemal niemożliwe do zrealizowania.

Martin Daum, były szef Daimler Truck, nie pozostawił złudzeń: "Linie napowietrzne wymagałyby infrastruktury obejmującej tysiące kilometrów. Ta technologia jest praktycznie niemożliwa do wdrożenia". I choć ostrzeżenia płynęły z różnych stron, niemiecki rząd uparcie wierzył w sukces projektu, przeznaczając kolejne miliony na jego rozwój. W 2024 roku planowano jeszcze dołożyć 22 miliony euro, choć już wtedy było jasne, że inwestycja to ślepa uliczka.

Problemem nie jest jednak tylko niska popularność e-autostrady. Co teraz zrobić z istniejącą infrastrukturą? Rozbiórka wiązałaby się z kolejnymi milionami euro wydanymi z kieszeni podatników, a samo jej utrzymanie kosztuje rocznie setki tysięcy euro. Tymczasem instalacje stoją i straszą, przypominając o nietrafionych decyzjach polityków i inżynierów.

Politycy, tacy jak Stefan Naas, nie mają złudzeń: "Ten projekt od początku był skazany na porażkę. Zakończenie e-autostrady na A5 to symboliczny koniec zielonej utopii, która chciała zelektryzować wszystko na siłę". Czy Niemcy wyciągną z tej lekcji wnioski? Tego jeszcze nie wiadomo, ale jedno jest pewne - tym razem zapłacili bardzo wysoką cenę za swoją wizję ekologicznego transportu.

NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjêcia
NAS Analytics TAG
Komentarze 1
Poka¿ wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    NAS Analytics TAG
    na górê