Ducati V21L z bateri± QuantumScape. Volkswagen stawia na motocykle elektryczne
Na targach IAA Mobility Volkswagen pokazał, że nie zamierza zwalniać tempa w technologicznym wyścigu. Jak to się ma to motocykli? Okazuje się, że uwaga niemieckiego giganta kieruje się również w tę stronę.
Volkswagen wraz ze swoimi spółkami zależnymi PowerCo i Elli przedstawił rozwiązania, które mogą na nowo zdefiniować elektromobilność. Największą sensacją okazał się pierwszy pojazd koncernu wyposażony w akumulator ze stałym elektrolitem. I nie był to samochód, lecz właśnie w pełni elektryczny motocykl Ducati, w którym zastosowano przełomową technologię ogniw opracowaną przez firmę QuantumScape.
Eksperymentalna maszyna bazuje na Ducati V21L, ale konstrukcja została gruntownie zmieniona. Najnowszy system akumulatorowy pozwala na montaż nawet 980 ogniw QSE-5 i jak zapewnia VW otwiera zupełnie nowy rozdział w rozwoju jednośladów elektrycznych. Zastosowana technologia litowo-metalowa z ceramicznym separatorem to nowy standard, który zapewnia większą gęstość energii, krótszy czas ładowania, lepsze bezpieczeństwo i dłuższą żywotność niż obecne rozwiązania.
Volkswagen nie kryje ambicji. Oliver Blume, szef koncernu, podkreślił, że połączenie premierowego motocykla z akumulatorem ze stałym elektrolitem, rozwój nowej rodziny miejskich elektryków Electric Urban Car Family oraz budowa wielkiego magazynu energii Elli w Salzgitter to kolejne kroki w kierunku globalnej dominacji technologicznej. Koncern zamierza łączyć rozwiązania spalinowe, hybrydowe, elektryczne i akumulatorowe, oferując najszersze spektrum napędów w całej branży.
PowerCo, Ducati i Audi potwierdziły, że projekt motocykla to dopiero początek. Nowa technologia musi jeszcze przejść długą drogę, zanim trafi do masowej produkcji, ale już teraz wiadomo, że potencjał jest ogromny. Thomas Schmall, członek zarządu Volkswagena odpowiedzialny za rozwój techniczny, zapowiedział, że ustandaryzowane ogniwo pozwoli szybko przenieść przełomowe rozwiązania do różnych pojazdów koncernu.
Najbliższe miesiące to czas testów i kolejnych eksperymentów. Planowane jest przygotowanie motocykla wyścigowego, który posłuży jako platforma do sprawdzenia możliwości technologii na torze. Równolegle PowerCo i QuantumScape prowadzą intensywne prace nad wprowadzeniem tej technologii do własnych ogniw PowerCo, a następnie do samochodów. Celem jest gotowy produkt rynkowy jeszcze przed końcem dekady. Od kilku lat obie firmy współpracują ramię w ramię, tworząc w Kalifornii wspólny zespół ds. industrializacji, który ma przyspieszyć proces wdrażania nowej generacji akumulatorów.
Okazuje się, że dla Volkswagena przyszłość motoryzacji to nie tylko samochody elektryczne, ale także innowacyjne motocykle. Współpraca z Ducati i QuantumScape to również sygnał, że wyścig o supremację technologiczną dopiero się rozkręca, a Niemcy mają zamiar prowadzić peleton. Zobaczymy, jak to się dalej rozwinie, ale zapowiada się ciekawie.


Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze